تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
2
هر دم از این باغ بری می رسد

زمانی برای فراموشی دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 229715
  • 02 اسفند 1402 - 7:48
زمانی برای فراموشی دریاچه ارومیه
گم شدن دریاچه ارومیه در پوستر «متولین احترام به آب ملی»، هیچ توجیهی ندارد، با این وجود، من اگر بجای متولیان انتشار این پوستر بودم در اسرع وقت یک توجیه «خوب و خفن!» برای این موضوع پیدا می کردم، و معتقدم (بر خلاف سایر منتقدین این پوستر) تعویض آن  کار را خراب تر خواهد کرد!

جمهوریت – ناصر تبریزی – دیر زمانی به ما یاد داده بودند، زمانی که با یک منظره و یا تصویر غیر عادی برخورد کردیم برای اطمینان چند با چشم ها را بسته و تمرکز کرده و بار دیگر نسبت به آنچه دیده بودیم، نظاره کنیم و به دنبال بهانه ای برای رد آنچه در مقابل دیدگان مبهوت ما قرار داشت به هر دری زده و راه فراری برای توجیه آن پیدا کنیم و در آخر کار نیز، به هر بهایی بود از کنار آن رد می شدیم تا شاید که چشم پوشی موقت آز آنچه وجود عینی داشت ، از خاطرمان پاک شود.

منتها این روز ها اتفاقات غیر عادی آنقدر از دلایل مستدل برخوردارند، که دیگر نیازی به «تمرکز ، تفکر و شک به دیده گانمان» نیست.

چند روز پیش،  در آستانه‌ی بزرگداشت «روز ملی آب» پوستری از سوی برگزار کنندگان این مراسم منتشر شده که دقیقا گواه مطالبی است که در سطور بالا عرض کردم.

مجسم کنید!  قرار است، گروهی با ادعای بزرگداشت روز ملی آب ، گرد هم جمع شده و برای «بحران خشکسالی» و بها دادن به حفظ منابع آبی کشور، مقالاتی ارایه و با نشست های تخصصی ، در آداب احترام به این مایه حیات ،داد سخن برانند.

زمانی برای فراموشی دریاچه ارومیه

یک چیز از قلم افتاده، دریاچه ارومیه!

در پوستر منتشر شده،به همین سادگی!

دریاچه ارومیه  از قلم افتاده است. در این پوستر هیچ نشانی از این دریاچه!  وجود ندارد!

ای کاش در همینجا، خلاصه می شد!

عباس محمدی، کارشناس محیط‌زیست درباره‌ی حواشی این پوستر به خبر آنلاین گفته:

«…. در پوستر بزرگداشت روز ملی آب هیچ‌کدام از تالاب‌ها یا دریاچه‌های داخلی نیست. آیا مناسبت‌ها را فقط برگزار می‌کنیم که یک روزی در تقویم داشته‌ باشند یا راه‌حلی برای حفظ محیط زیست هم می‌دهند. در پوستر طوری است که انگار در ایران هیچ دریاچه یا تالاب داخلی نداریم»

گم شدن دریاچه ارومیه در پوستر «متولیان احترام به آب ملی»، هیچ توجیهی ندارد، با این وجود، من اگر بجای متولیان انتشار این پوستر بودم در اسرع وقت یک توجیه «خوب و خفن!» برای این موضوع پیدا می کرد.

گرچه معتقدم (بر خلاف سایر منتقدین این پوستر) تعویض یا توجیه آن کار را خراب تر خواهد کرد!

بیشتر بخوانید :

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=229715

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰