تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
6

آقای شهردار ، لطفا ما را راهنمایی کنید

  • کد خبر : 206855
  • 29 مرداد 1402 - 0:09
آقای شهردار ، لطفا ما را راهنمایی کنید
این 3 هزار سال نیامدن زلزله در تهران، ادعای چنان بزرگی بود که تقریبا نه فقط اعتراض کارشناسان، که صدای کوه دماوند را هم در آورد. بلافاصله بعد از اظهارات ایشان، در حوزه گسل مشا (دماوند) به فاصله چند ساعت، دو زلزله به بزرگی های 2 تا 3.2 ریشتر به وقوع پیوست، تا شاید شهردار تهران را از «خواب خوش امن بودن 3 هزار ساله تهران« بیدار کند.

جمهوریت – ناصر تبریزی- آقای زاکانی اخیرا، در میان اصحاب رسانه ادعایی کرده است که غوغایی در رسانه ها ایجاد کرده است،ایشان اعلام فرمودند:«۳۰۰۰ سال است که در تهران زلزله بزرگی اتفاق نیفتاده است…

این ۳ هزار سال نیامدن زلزله در تهران، ادعای چنان بزرگی بود که تقریبا نه فقط اعتراض کارشناسان، که صدای کوه دماوند را هم در آورد. بلافاصله بعد از اظهارات ایشان، در حوزه گسل مشا(دماوند) به فاصله چند ساعت، دو زلزله به بزرگی های ۲ تا ۳٫۲ ریشتر به وقوع پیوست، تا شاید شهردار تهران را از «خواب خوش امن بودن ۳ هزار ساله تهران بیدار کند.

بزرگی می فرماید: بیدار کردن کسی که خوابیده، کار ساده ای است، امان از وقتی که شخصی خود را به خواب زده باشد….

البته باید اذعان کنم که این از یک منظر، «خواب زدگی است» اما از منظر دوم، «ساده انگاشتن» مردم ماست.

ایشان فراموش کرده اند که در چه عصری به سر می بریم( شاید فراموش نکرده باشند و خود واقعا در همان ایام زیسته و فکرشان هم در همان زمان سیر و سیاحت می کند). به گمانم هیچ مشاور بیداری، دور بر ایشان حضور مستمر ندارد تا به شهردار تهران حالی کند ، که با مروری کوتاه چند ثانیه ای در فضای مجازی،ملاحظه خواهند فرمود، آخرین زلزله بالای ۷ ریشتر در زمان قاجار با قدرت ۷٫۱ ریشتر در تهران به وقوع پیوسته است.(۱۷۷ سال پیش)

روزنامه دنیای اقتصاد طی گزارشی در سال ۹۶ به این موضوع پرداخته، و تابناک هم آن را در  پنجم دی ماه همان سال باز نشر کرده است،بنا بر این گزارش؛ «در عصر فتحعلی شاه قاجار به سال ۱۲۴۶ قمری معادل ۱۸۳۰ میلادی، آخرین زلزله مهیب تهران رخ می‌دهد، این زلزله در اثر حرکت گسل مشا و با بزرگی ۷٫۱ ریشتر مربوط به ۱۷۷ سال پیش است. بر اثر این زلزله مناطق شمیرانات و دماوند تقریبا بطور کامل ویران شد و حدود ۷۰ روستا در شرق جاجرود از بین رفتند. در پایتخت حتی یک خانه از آسیب در امان نماند. بخشی از کاخ و بازار فروریخت و ساختمان سفارت بریتانیا به سختی آسیب دید. بر اساس برخی گزارش‌ها در پهنه شمیرانات ۴۵‌هزار نفر کشته شدند….

البته موضوع دیگری که زاکانی فراموش کرده به آن اشاره کند( به شرطی که به آن واقف بوده باشد) این است که، نیامدن زلزله در منطقه ای که به لحاظ گسل ، انواع و اقسام آن را در چهار جهت جغرافیایی دارد ، خوشحالی ندارد و نمی تواند دلیل موجهی بر (به قول ایشان) به خواب رفتن گسل باشد، بلکه هر چه فاصله زلزله ها به لحاظ زمانی طولانی باشد، انرژی بیشتری ذخیره و در زمان آزاد شدن، مهلک تر و ویرانگرتر خواهد بود.

لذا باید به ایشان خاطر نشان کرد:

  • هر چه تعداد زلزله های( کوچک) بر روی گسل بیشتر باشد، انرژی ذخیره شده کمتر و به تبع آن در زمان وقوع «زلزله بزرگ» خسارات کمتری متوجه تهران خواهد شد.
  • پیشنهاد می شود، شهردار تهران به جای پاک کردن صو.رت مسئله، برای جلوگیری از خسارات وارده، و توجیه خونسردی خود در قبال این مشکل، یا اصلا صحبت کردن در باره این موضوع را فراموش کنند و یا اگر قرار هست افاضاتی بفرمایند، ابتدا با کارشناسان زبده مشورت کند، تا از ارایه اطلاعات موهوم جلوگیری شود، و به جای، آن سعی خود را در جهت راه اندازی پروژه ها، و اصلاح ساختار شهری تهران، نماید…

برای اینکه ایشان متوجه اتفاقات چند سال پیش تهران بشوند در ذیل این یادداشت اطلاعاتی را برای ایشان یادآوری می نمایم.

طبق گزارشی که روزنامه مردم سالاری منتشر کرد، آمده :

« …..در زمان احمدی نژاد پس از زمین‌لرزه ۱۳۹۶ تهران که در مرز استان البرز و تهران و نزدیک ملارد بود، تا ۳ دی‌ ماه، ۲۰ پس‌لرزه اتفاق افتاد، و چند روز بعد، در ۵ دی‌ ماه ۱۳۹۶ ساعت ۳:۵۷ صبح به وقت تهران زمین لرزه‌ای باد شدت ۶/۱  ریشتر در ملارد ثبت شد. بعد از ظهر همان روز، ساعت ۱۴:۰۱ لرزه ای ۶/۱ ریشتری در دماوند نیز ثبت شد و بعد از آن، ساعت ۵۵ دقیقه بامداد روز ۶ دی، زلزله‌ای ۴٫۲ ریشتری در ملارد رخ داد. ….

این روزنامه، در ادامه گزارش درباره نظر اجمالی کارشناسان اضافه می کند: .تقریبا بین عموم صاحب نظران اجماع بر سر خطرات زلزله احتمالی تهران وجود دارد. رشد شهری در تهران به شکل نادرست انجام شده و حدود ۸ میلیون نفر از جمعیت تهران در ناحیه بسیار خطرناک قرار دارند. یک پژوهش زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌کند که زلزله‌ای با بزرگی حدود ۷ ریشتر در تهران ۶۴۰٬۰۰۰ مسکن را از مجموع ۱٬۱۰۰٬۰۰۰ مسکن ویران کرده و علاوه بر این بیش از یک میلیون و نیم از جمعیت تهران را کشته و حدود چهار میلیون و سیصد هزار نفر را زخمی‌‌ کند….

حال پرسشی که پس از اعلام نظر آقای زاکانی مطرح می شود این است که:

آقای شهردار! واقعا با گفتن اینکه سه هزار سال است که در تهران زلزله نیامده چه نیتی داشتید؟

جسارتا چند وجه آن را محتمل دانسته و از شما درخواست راهنمایی دارم!

  • اول اینکه شاید می خواستید اعلام کنید، حال که سه هزار سال است که گسل های تهران زلزله بالای ۷ ریشتر نداشتند، پس غیر فعال شده اند….این فرض محال است، چون قطعا خودتان شنیده اید، که همین دیروز دو بار زلزله تهران را تکان داد…
  • دوم اینکه شاید منظورتان این بوده که دیگر گسل ها قادر به وقوع زلزله ای به آن بزرگی نیستند…. از زبان کارشناسان عرض می کنم که این فرضیه محال است، هر چه زمان »زلزله بزرگ» طولانی تر باشد، شدت آن نیز بیشتر خواهد شد.
  • سوم اینکه شهرداری تهران، ۳ هزار سال وقت دارد تا در مقابل آن زلزله بزرگ آماده شود!(این فرضیه از سایر بندها محتمل تر به نظر می رسد)
  • و در آخر اینکه، «همه آسوده بخوابید شهر تا ۳ هزار سال دیگر در امن و امان است…»

لطفا ما را راهنمایی کنید!

 

بیشتر بخوانید :

 

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=206855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰