تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
5

از یک سوراخ چند بار می شود گزیده شد؟

  • کد خبر : 198841
  • 19 تیر 1402 - 21:45
از یک سوراخ چند بار می شود گزیده شد؟
53 هزار تن را نمی شود بصورت حمل زمینی و یکباره به کارخانه منتقل کرد، این داستان می بایست به وسیله چندین و چند تریلی (برای انتقال های متعدد)، اتفاق افتاده باشد. چگونه ممکن است که طی زمان های متوالی گندم ها در کامیون های غول پیکر، بار گیری و هرگز به کارخانه نرفته باشند، و هیچکس هم کنجکاو نشده که چه بلایی سر گندم ها آمده؟، از سویی «برگه وصول گندم» از انبار به کارخانه را چه کسی امضا کرده است؟ چرا عدم وصول این حجم از  گندم ابلاغ نشده؟....

جمهوریت–  ناصر تبریزی –  این سوژه را خیلی اتفاقی با مطالعه یک مطلب در روزنامه جهان صنعت تحت عنوان «معمای گندم های گمشده»،انتخاب کردم ،در راه بازگشت به منزل در ذهن خود مرور می کردم، این معما های گم شدن در این کشور، چقدر ساده طراحی و اجرا می شوند.

برای اطمینان از تنوع اجرای این «معماها»، پشت میز کارم در خانه نشسته و با واژه «معمای گمشده» در اینترنت جستجو کردم، نتایج باور نکردنی بود:

  • معمای دکل نفتی گم شده، که بعدها از آن بصورت داستان ( به نقل از وزیر وقت نفت) یاد می شد
  • معمای گم شدن شمش های طلا در کامیون و تبدیل ناگهانی آنان به مفرغ
  • سرنوشت گم شدن یازده تن طلای ایران در شوروی سابق
  • معمای گم شدن «تابلو های نفیس» موزه هنر های معاصر
  • معمای گم شدن «فرش های نفیس» موزه هنر های معاصر
  • معمای گم شدن روزانه ۵۰ میلیون نان در نانوایی های کشور
  • معمای گم شدن و پیدا شدن جواهرات سلطنتی در موزه، البته چند روز پس از انتشار این خبر، جواهرات پیدا شد،البته معلوم شد که اصلا گم نشده بودند….
  • معمای گم شدن نخبه های کشور، البته اجساد تعدادی از آنان پیدا و نگرانیها رفع شد!

راستش را بخواهید از ادامه نوشتن لیست منصرف شدم، اما در این جا می خواهم نکته جالبی را در مورد گم شدن اخیر «گندم ها» در استان گلستان، عرض کنم:

تصور بفرمایید ابتدا دادستان کل، شکایتی را مطرح می کند که در آن عنوان می شود ۵۳ هزار و ۲۰۰ تن، دقت بفرمایید ۵۳ هزار تن! گندم در استان گلستان بارگیری و هرگز به مقصد نرسیده است!

من هر چه حساب کتاب کردم،قانع نشدم ، ۵۳ هزار تن را نمی شود بصورت حمل زمینی و یکباره به کارخانه منتقل کرد، این داستان می بایست به وسیله چندین و چند تریلی (برای انتقال های متعدد)، اتفاق افتاده باشد. چگونه ممکن است که طی زمان های متوالی گندم ها در کامیون های غول پیکر، بار گیری و هرگز به کارخانه نرفته باشند و هیچکس هم کنجکاو نشده که چه بلایی سر گندم ها آمده؟، از سویی «برگه وصول گندم» از انبار به کارخانه را چه کسی امضا کرده است؟ چرا عدم وصول این حجم از  گندم ابلاغ نشده؟….

البته با کمی حوصله، متوجه می شویم که با راهگشایی چند مسئول در این باب، مشکل به خیر و خوشی پایان می پذیرد.

ابتدا می گویند، اشتباه آماری پیش آمده و در حال حاضر فقط ۱۹۰ تن کسری داریم!

مسئول دیگر اعلام می کند، در یک کارخانه ۳هزار و ۱۱۲ تن کسری داشتیم که با حضور عوامل محترم، بلافاصله ۲۵۰۰ تن تحویل شده است! و فقط ۱۹۰ تن کسری مانده است!

بعد از آن مسئول دیگر می گوید ، نخیر! عمده گندم های مفقودی پیدا شدند و فقط ۱۵۰۰ تن، کسری داریم….

اگر کمی بیشتر در مورد گندم ها کاوش کنیم، متوجه خواهیم شد که طرح معما برای گندم ها بیشتر در دو استان خراسان و گلستان اتفاق می افتد؛ مثلا سال ۹۷ صد هزار تن گندم در استان خراسان تبدیل به معما شد، و چند نفر هم بازداشت شدند…..در استان گلستان هم در سال ۹۸ معمایی دیگر برای گندم ها طراحی و اجرا شده بود،شد که منجر به بازداشت چند مدیر در این استان گردید.

البته ظاهرا علاقه وافری در طراحی و اجرای معما برای «گندم های بی زبان» در این دو استان وجود دارد و به چند سال گذشته محدود نشده است.و واضح است که اشاره به ان، از حوصله این مقال به دور است…

در خاتمه عرایضم ، پیشنهادی برای استان های علاقمند به طراحی و اجرای معما دارم:

بهتر است از فردای قبول مسئولیت، در حوزه های مورد علاقه آنان فکری بشود تا حضرات بجای «طرح معما» به فکر «حل معما های» گذشته باشند تا از تراکم معما های حل نشده در آن استان ها جلوگیری شود.

زمانی، بزرگان ما می گفتند: ممکن نیست از یک سوراخ بیش از یکبار گزیده شد، ظاهرا سازندگان این ضرب المثل از معجزات «طرح معما» غافل بودند….

بیشتر بخوانید :

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=198841

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰