تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
2

عذر بدتر از گناه حضور وزیر بهداشت در اتاق زایمان

  • کد خبر : 222352
  • 26 آذر 1402 - 1:01
عذر بدتر از گناه حضور وزیر بهداشت در اتاق زایمان
جناب وزیر وقتی شما در مقابل دوربین یک عمل خلاف عرف، قانون و اخلاق را مرتکب می شوید چطور توقع دارید که زیر مجموعه شما قانونمند عمل کنند.... شما با این توجیه نامه مجوز های بی شماری برای سایر همردیفان خود، صادر کرده اید، بهتر بود با یک عذر خواهی به اشتباه خود، اعتراف می کردید.

جمهوریت – ناصر تبریزی – چندی پیش یک اتفاق نادر و عجیب در یکی از بیمارستان های کشور بوقوع پیوست، که سر و صدای زیادی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.

در میان ناباوری اهالی جامعه بهداشت و درمان، وزیر بهداشت به همراه یک گزارشگر تلویزیونی مرد، وارد اتاق عمل شده و در حضور کادر زایمان، لحظه بدنیا آمدن نوزاد را (در حاشیه) به تصویر می کشد، و همزمان در متن تصاویر، وزیر مملکت سخنرانی می فرمایند.

البته با توجه به حجم اعتراضات در شبکه های اجتماعی، وزارت بهداشت طی اطلاعیه ای توضیحاتی را با این مضمون، ارائه کرده است :

« … یوسف سلامی خبرنگار صدا و سیما در حین بازدید وزیر بهداشت از پنج اتاق عمل جراحی بیمارستان تازه افتتاح شده شهید سلیمانی فردیس، در یکی از این اتاق‌های عمل حاضر شده و ضمن به تصویر کشیدن نوزاد تازه متولد شده در گوشه‌ای از اتاق عمل با وزیر بهداشت مصاحبه کرده است.

در این خصوص نکات ذیل قابل یادآوری است:

۱-بازدید و حضور یاد شده در اتاق عمل جراحی (و نه اتاق زایمان ) با رعایت کامل ضوابط شرعی و شیوه نامه‌های بهداشتی پس از اتمام عمل جراحی سزارین و وقوع تولد نوزاد صورت گرفته است؛ نه در حین آن

۲-به تصویر کشیدن نوزاد از سوی خبرنگار، با اخذ رضایت قبلی از خانواده بیمار بوده است

۳-در حین بازدید و تصویربرداری، هیچ گونه مواجهه‌ای با مادر نوزاد صورت نگرفته است….»

قصد ندارم در این نوشتار نسبت به عمل صدا و سیما و یا وزیر بهدشات مطالبی ارایه کنم ،

اما من پرسشم از وزیر محترم بهداشت ، حول جوابیه ای است که بیشتر «عذر بد تر از گناه بوده» و نه اقناع افکار عمومی!

به چند دلیل:

الف: در بند یک جوابیه،صرفا با چند واژه بازی کرده اند« ایشان می فرمایند که «….بازدید در اتاق زایمان نبوده بلکه در اتاق عمل جراحی بوده…» به زعم ایشان اگر «مادر بارداری» به جای زایمان طبیعی، سزارین کرده باشند، می شود با تغییر نام محل زایمان، داخل اتاق شد. آن هم درست در لحظه به دنیا آمدن نوزاد!

نکته دیگر اینکه «…ضوابط شرعی مراعات شده!!!» ای کاش منظورشان از مراعات کردن ضوابط شرعی را هم توضیح می دادند تا در آینده، سایر همراهان مریض هم، زمان لحظه زایمان بتوانند به اتاق عمل وارد شده و بصورت شرعی (دست کم برای دلداری و قوت قلب مادر) حضور داشته باشند… اینکه بعد از پایان سزارین بوده هم به طنز بیشتر شبیه است، چون با یک نگاه کوتاه به پس زمینه گزارش می توان مشاهده کرد درست در همان لحظه نوزاد به دست مسئول دیگری داده می شود.

ب: در بند دوم «توجیه نامه» اعلام شده که با رضایت قبلی این دیدار انجام شده است…در واقع با این اطلاعیه می فرمایند که زمان سزارین از قبل با کادر پزشکی و بیمارستان و خانواده مادر هماهنگ شده و به همین دلیل عنوان «رضایت قبلی» آمده است، در صورتی که زمان مصاحبه اعلام شده بود که وزیر برای افتتاح چند بخش رفته و در حین بازرسی اتاق عمل ها و افتتاح آنها، به اتاق زایمان( بخوانید اتاق عمل) وارد شده است.

خوب قضاوت با خوانندگان..

ح: در حین مصاحبه هیچ مواجهه ای با مادر نشده و تصویری از او برداشته نشده است…..

من که برایم هنوز مبهم است، اگر قرار بود مواجهه ای با مادر در حین زایمان شود ، این کار به چه صورتی انجام می شد، که ایشان از خیر آن گذشته اند….

در خاتمه عرض بنده به آقای وزیر این است:

این خطا در درجه اول متوجه متولیان بیمارستان است که می دانند به هیچ وجه حریم بیمار در اتاق عمل عمومی نیست حتی اگر همراهان بیمار هم اجازه داده باشند، طبق پروتکل های جهانی، حفظ حریم خصوصی بیمار به عهده متولیان بیمارستان است و بس !

در درجه دوم گزارشگر صدا و سیما باید آنقدر سواد رسانه ای داشته باشد که از انجام مصاحبه در حریم ممنوعه شخصی دیگران، خودداری کند، متاسفانه ایشان هم برای جلب نظر وزیر، این خطای رسانه ای را مرتکب شده است.

و دست آخر اینکه:

جناب وزیر وقتی شما در مقابل دوربین یک عمل خلاف عرف، قانون و اخلاق را مرتکب می شوید چطور توقع دارید که زیر مجموعه شما قانونمند عمل کنند….

شما با این «توجیه نامه» مجوز های بی شماری برای سایر همردیفان خود ، صادر کرده اید، بهتر بود با یک عذر خواهی به اشتباه خود، اعتراف می کردید.

بیشتر بخوانید :

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=222352

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰