تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
3
هر دم از این باغ خبری می رسد...

نگاهی متفاوت به داستان پرونده فساد چای دبش

  • کد خبر : 221924
  • 17 آذر 1402 - 22:47
نگاهی متفاوت به داستان پرونده فساد چای دبش
مردم از خود می پرسند؛ مگر این همه دستگاه های امنیتی ناظر بر فعالیت اقتصادی عمده صاحبان سرمایه های کلان، نظارت ندارند که  حضرات با خونسردی و حاشیه امنیت، در پی شکستن رکورد ارقام اختلاس یکدیگر هستند؟  

جمهوریت – ناصر تبریزی- زمین خواری….کوه خواری….ساحل خواری….ارز خواری (ایضا اخیرا چای خواری)….دریا خواری….بنزین خواری….گازوییل خواری….جنگل خواری….و….

قاچاق ارز….،  قاچاق سوخت…،  قاچاق چوب…و  قاچاق ….

راستش را بخواهید من دیگر نمی خواستم در باره فساد های اقتصادی و امثالهم چیزی بنویسم ،دیگر آنقدر این مسئله (دست کم برای عموم) آزار دهنده شده که تکرار آن به سوهان اعصاب خلایق مبدل شده است.

سالیانی است ارقام نجومی اختلاس هچنان در حال سبقت گرفتن و رکورد زدن هستند، و ملت، صرفا هاج و واج و حیران، ناظر رقابت خانمان برانداز یرخی حضرات هستند. مردم از خود می پرسند؛ مگر این همه دستگاه های امنیتی ناظر بر فعالیت اقتصادی عمده صاحبان سرمایه های کلان، نظارت ندارند که  حضرات با خونسردی و حاشیه امنیت، در پی شکستن رکورد ارقام اختلاس یکدیگر هستند؟

هنوز  خبر سرقت بنزین از شاه لوله ها از اعماق زمین، کشف دریاچه های سوخت،و …. خلاص نشده بودیم که این بار باز هم ابتکار نوابغ، ملت را انگشت بر دهان گذاشت.

دزدی و قاچاق از خط لوله های گاز

در این باب، مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس (در چند مورد مصاحبه) این چنین گلایه می کند: قاچاقچی‌ها با ابزارهای بسیار پیشرفته‌ای که در اختیار دارند خط لوله‌های پرفشار گاز را در حین گازرسانی سوراخ می‌کنند و به یک لوله جدید متصل می‌کنند…

و اما نکته جالب در میزان این سرقت است. روزانه ۴ هزار تن…این در حالیست که مصرف روزانه گاز در کشور حدود ۲ هزار و پانصد تن اعلام شده است. در واقع نزدیک به دو برابر مصرف کشور ،قاچاق یا سرقت می شود.

تا اینجای کار در روند «مسابقه سرقت سرمایه ملی»، عادی به نظر می رسد. منتها وقتی دنبال «قاتل بروس لی» باشید قضیه جالب تر می شود.

به اذعان مالک شریعتی، «…در دولت قبل، معاون وقت، در کمیسیون انرژی، گفتند ما نمی‌دانیم این ۴ هزار تن در کشور کجا می‌رود! بخشی از آن وارد شبکه غیررسمی خودروها می‌شود، بخشی از آن قاچاق می شود و به در مصارف غیرضروری می‌رود…»

این گفته چند کلید واژه دارد که می تواند راهنمای خوبی برای پیگیری «قاتل بروس لی» باشد. ما نمی دانیم این حجم ناقابل گاز (دو برابر مصرف کشور) به کجا می رود

در ادمه می فرمایند «… بخشی از آنرا می دانیم، قاچاق می شود…»

وبالاخره اینکه،«…» ( احتملا در زمان مصاحبه یادش افتاده) به مصارف غیر ضروری می رسد.

البته از زبان یک کارشناس «مجهول الهویه» هم آمده : «…دست های پنهانی با نفوذ و رانت، اهدافشان را پیش می برند/ سرقت هایی شده که بعدها فهمیدیم!

در این میان ، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نیز در گفتگو با جماران، فرموده اند: «…: گم شدن هزار تن گاز مایع مشخص نیست….

سایت خبری برق نیوز هم از قول مالک شریعتی می نویسد، « …، عمده قاچاق گازوئیل در ایران مربوط به نیروگاه‌ها است و هیچ نظارتی بر آن انجام نمی‌شود…»

همه ی این مطالب را آوردم تا یک «نکته اهم» را یاد آوری کنم:

هموطن عزیز برای گرم نگه داشتن منازل مناطق سردتر، کمتر گاز مصرف کنید، کاری نداشته باشید که صرفه جویی شما به کجا می رود یا از کجا سر در می آورد….

بیشتر بخوانید :

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=221924

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰