تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
4

جنسیتی کردن کتب درسی برای اشاعه حیا ؛ از شعار تا واقعیت

  • کد خبر : 219609
  • 24 آبان 1402 - 0:28
جنسیتی کردن کتب درسی برای اشاعه حیا ؛ از شعار تا واقعیت
پرسشی است از وزیر محترم ؛  در میان کوهی از مشکلات زیر مجموعه ای که در اختیار دارید، چگونه می توانید به طرح برنامه های جدید و صرف هزینه های دیگر بیاندیشید؟  چگونه است که اولویت اول خود را در تغییر کتب درسی و ارشاد جنسیتی آنان از این طریق قرار داده اید؟ به چه دلیل و برهانی، اساس حل مشکلات جامعه فرهنگی و آموزشی کشور را در جنسیتی کردن کتب درسی می دانید؟

جمهوریت – ناصر تبریزی – این روزها سخنانی در سطح کشور توسط مسئولین رده بالای کشور ایراد می شود، که نشان از بی خبری امور فرهنگ و سنن این کشور دارد.

وزیر محترم آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول در آموزش و پرورش با بیان اینکه در این سند دو هدف مشخصا درباره خانواده و جایگاه دختران و زنان است، گفته،«….این سند به ما می‌گوید که باید کتاب‌های درسی‌مان را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت کنیم و فرهنگ حیا در سراسر جامعه نهادینه شود….»

این سناریو در حالی بتوسط وزیر محترم ارائه می شود که،مشکلات عدیده ای دامنگیر جامعه فرهنگی بوده و هر روزه در اقصی نقاط این مرز و بوم، شاهد اعتراضات معلمین و جامعه فرهنگی هستیم.

مشکلات اقتصادی

طبق آمار موجود کسری بودجه و بدهی‌های هر سال به سال بعد منتقل می شود.که این رویه باعث ایجاد بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان مطالبات انباشت شده این وزارتخانه به کارکنانش از حدود یک دهه قبل شده است.

در این راستا، صمد برزویان، استاد دانشگاه علامه‌طباطبائی،در مقابل پرسشی به این مضمون که؛ تاثیرات کسری بودجه چه تاثیری در  کیفیت آموزش در کشور به دنبال دارد، می گوید«… به طور کلی کسری پنهان بودجه دولت، منجر به کسری شدیدتر و پایدار بودجه در آموزش و پرورش شده است، این عدم تعادل بودجه‌ای در نظام آموزش و پرورش باعث حفظ حداقل حقوق فرهنگیان، کاهش شدیدتر اعتبارات کیفیت بخشی و کاهش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شده است و این امر در کل، باعث خروج نیروی انسانی کیفی از آموزش ‌و پرورش شده و در نهایت کاهش کارایی و اثر بخشی نظام آموزش و پرورش را رقم زده است…

کسری کلاس های درس

نوری وزیر وقت آموزش و پرورش در اردیبهشت ماه سال گذشته با بیان اینکه به طور جدی با کمبود مدارس مواجهیم، میگوید، ۲۰ درصد مدارس فعلی فرسوده هستند. از کمبود ۵۰ هزار کلاس درس در کشور سخن می گوید…

کمبود معلم

در همین سی ام مهر ماه گذشته خبرگزاری خانه ملت به نقل از حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره گزارش کمیسیون تحقیقات و فناوری از کمبود ۳۰۰ هزار نیروی انسانی در سال نحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ خبر می دهد.وی با اشاره به گزارش کمیسیون آموزش مجلس،کمبود معلم را ، مسئله‌ای ریشه‌دار در آموزش‌وپرورش عنوان می کند.فلاحی در ادامه می افزاید؛ هر چند که هیچ‌گاه آمار صحیح و مشخصی از کمبود معلم ارائه نشده است؛ اما برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که اگر بخواهیم آموزش و پرورش را با شیوه‌ای مطلوب و با بهره‌مندی از معلمان دارای صلاحیت‌های حرفه‌ای اداره کنیم، با در نظر گرفتن تمامی رشته‌های شغلی فرهنگیان همچون مربی پرورشی، متصدی کتابخانه، معلم تربیت‌بدنی و متصدی آزمایشگاه، حداقل به ۳۰۰ هزار نیروی انسانی نیاز است

بحران پرداخت جقوق و دستمزد معلمین

در این باره،طاهره نقی‌ئی، دبیر کل جامعه معلمان کشور طی یک گفتگو (۲۰ بهمن سال ۱۴۰۰) با روزنامه اعتدال، می گوید: وضعیت بد حقوق و دستمزد بازنشستگان، شاغلان را هم تحت تاثیر قرار داده، زیرا شاغلان وضعیت آینده خودشان را هم مبهم می‌بینند. موضوع به امسال و پارسال هم مربوط نیست، سال ۸۵ معلمان در تجمعات‌شان مقابل مجلس خواستار توجه به مساله معیشت خود شدند، در سال ۸۶ قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شد، ولی اجرای ناقص و تبعیض‌آمیز بودن آن باعث شد معلمان از ابتدا معترض باشند و تا امروز هم مساله حل نشده است….

کسری بودجه برای چاپ کتاب

در اول خرداد ۱۳۹۹  حسن ملکی رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی طی گفتگو با  خبرگزاری دانشجو پس از اعلام اینکه مبلغ ۳۸ میلیون دلار برای چاپ کتب درسی مورد نیاز است، از کسری ۸ میلیون دلاری در این باره خبر می دهد.این در حالیست که در آن زمان قیمت امروزه کاغد با سال ۹۹ به هبچ وجه قابل قیاس نیست….

نمی توان و نمی شود در این مقال به مشکلات تلنبار شده این وزارتخانه اشاره کرد، معتقدم نیازی هم به یادآوری این مشکلات نیست ، که قصه هفت من کاغذ و گوش های ناشنوا است.که با توجه به ابعاد اجتماعی آن، مرحوم خواجه حافظ شیرازی هم از آن مطلع شده است….

نتیجه ای که می خواهم از اتکرار این مشکلات بگویم، پرسشی است از وزیر محترم ؛

در میان کوهی از مشکلات زیر مجموعه ای که در اختیار دارید، چگونه می توانید به طرح برنامه های جدید و صرف هزینه های دیگر بیاندیشید؟

چگونه است که اولویت اول خود را در تغییر کتب درسی و ارشاد جنسیتی آنان از این طریق قرار داده اید؟

به چه دلیل و برهانی، اساس حل مشکلات جامعه فرهنگی و آموزشی کشور را در جنسیتی کردن کتب درسی می دانید؟

اصولا حتی اگر به «فرض محال» حق با شما باشد در کدام کلاس استاندارد و چند معلم، می خواهید این تغییر عظیم فرهنگی را در کشور به انجام برسانید؟

آیا زنان و مردان امروز ما از وظایف اجتماعی و فرهنگی خود در قبال «جامعه آگاه و رو به رشد» بی خبرند، اگر شما هم مثل من به  آگاهی و دانایی زنان این مرز و بوم واقف هستید، پرسشی دیگر دارم،

چند درصد این دانش و فرهنگ جامعه از وزارتخانه آموزش و پرورش به دست آمده ، و چه کسری از مردان و زنان ما تحت تاثیر کتب مدارس کشور به رشد و اعتلا فرهنگی رسیده اند؟

در این راستا چه سهمی برای سنت ها ، عادات و فرهنگ جامعه و چه نقشی را برای پدران و ماردان زجمتکش و پر تلاش این مرز و بوم قائلید؟

پاسخ را به خود شما واگذار می کنم

بیشتر بخوانید :

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=219609

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰