تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
6

علت نگرانی از روند مهاجرت افغان ها به کشور

  • کد خبر : 213057
  • 10 مهر 1402 - 11:54
علت نگرانی از روند مهاجرت افغان ها به کشور
نگرانی دو چندان ماه های اخیر افکار عمومی از شمار روزافزون مهاجرین افغانی، واقعیت انکار ناپذیر است. متاسفانه برخورد مسئولین و دستگاه های مرتبط نیز به این داستان دامن می زند. بنابر آمار منتشر شده جمعیت افغان‌ها در ایران اکنون به ۸ میلیون نفر رسیده و هر روز، حدود ۱۰ هزار نفر به‌صورت غیرقانونی و قانونی از مرز‌های پیرامون کشور وارد ایران می‌شوند. این در حالی است که جمعیت دانش‌آموزان افغانستانی به ۷۰۰ هزار نفر رسیده...

جمهوریت

ناصر تبریزی – چند روز پیش بود که دوستی از شهرستان اردبیل با من تماس گرفت و با صدای سرشار از نگرانی و دلهره بدون هیچ مقدمه ای از من پرسشی کرد که موجب یادداشت امروزم شده است. او بسیار نگران اخباری بود که از تهران و اصفهان و مشهد به گوش می رسید.

لحن پرسش او برایم عجیب بود. می خواست بداند که آیا واقعا تهران پر از مهاجرین افغانی شده… یا مثلا تصاویری که از پ‍ارک ها ، شهر بازی و اماکن دیدنی و تاریخی شهرهایی چون اصفهان و شیراز که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، واقعی است….

باید اذعان کرد،نگرانی ماه های اخیر افکار عمومی از شمار روزافزون مهاجرین افغانی، واقعیتی انکار ناپذیر است. متاسفانه برخورد مسئولین و دستگاه های مرتبط نیز به این داستان دامن می زند.

بر آن شدم با مروری به اخبار منتشر از سوی رسانه های داخلی، دستکم به دلیل افزایش نگرانی های اخیر پی برده و میزان این تشویش را ارزیابی کنم، اتفاقا روزنامه جهان صنعت در صفحه یک ۸ مهر ماه نیز به مدد من آمد. و بی دردسر توانستم به آمار مورد نیاز، دسترسی پیدا کنم. سعی میکنم تا با مقایسه آمار اعلامی رسانه ها و مسئولین ، بتوانم به نتایج قابل قبولی برسم.

تعداد سکونت مهاجرین افغان در ایران

  • وزیر کشور مهر ۱۴۰۲: تعداد مهاجرین افغان در ایران ؛ ۵ میلیون نفر
  • وزیر کشور فروردین ۱۴۰۱: تعداد مهاجرین افغان در ایران ؛ ۵ میلیون نفر
  • فاطمه اشرفی کارشناس سیاستگذاری حوزه مهاجرت و پناهندگی (تا پیش از سال ۱۴۰۰) : ۵ تا ۷ میلیون نفر
  • فاطمه اشرفی کارشناس سیاستگذاری حوزه مهاجرت و پناهندگی (تا سال ۱۴۰۲) : ۸ تا ۱۲ میلون نفر (شامل کلیه افرادی که بصورت قانونی و یا قاچاق وارد کشور می شوند)
  • حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیشین: یک پنجم جمعیت افغانستان در حال حاضر در ایران هستند…
  • خبرگزاری فارس: …. بنابر آمار منتشرشده جمعیت افغان‌ها در ایران اکنون به ۸ میلیون نفر رسیده و هر روز، حدود ۱۰ هزار نفر به‌صورت غیرقانونی و قانونی از مرز‌های پیرامون کشور وارد ایران می‌شوند. این در حالی است که جمعیت دانش‌آموزان افغانستانی به ۷۰۰ هزار نفر رسیده…متاسفانه تناقض آشکار و اعلام عدد و رقم های غیر منطقی( مانند ثابت بودن تعداد مهاجرین افغان طی دو سال) باعث شده که مانند سایر آمار اعلامی، مورد شک و تردید مخاطبین قرار گیرد.

اخراج یک میلیون افغانی از پاکستان

در این روزها خبری نیز منتشر شده که بر نگرانی ها افزوده است،

بنا بر گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری نیوز ۱۸ که به منابعی در ارتباط با این تصمیم دست یافته است، نوشت که دولت فدرال پاکستان طرحی را که از طرف وزارت کشور در رابطه با روند اخراج جمعی مهاجران افغانستانی ارائه شده است، تأیید کرده و دستور داده است که در اولین فاز حدود یک میلیون مهاجر افغانستانی از این کشور اخراج شوند…

روزنامه هم مهین  نیز طی جاپ مطلبی با عنوان« یک میلیون افغانستانی در راه ایران؟ می نویسد:

« …. در این میان موضوعی که باعث افزایش دلواپسی بیشتر در ایران می‌شود ، خبر اخراج یک میلیون افغانستانی از پاکستان است؛ دستور اخراجی که ایران را با چالش حتمی روبه‌رو می‌کند و بیم آن می‌رود که این یک میلیون نفر نیز از ایران سر در بیاورند. پاکستان شاید با اخراج این تعداد از افغانستانی‌ها بتواند امنیت داخلی کشور خود را کنترل کند اما این اقدام، برای کشورهای منطقه به‌ویژه ایران خطری بزرگ محسوب می‌شود….»

مجموعه اخبار منتشره شواهد امیدوار کننده ای در روند کنترل هجوم افغانیان به ایران را نشان نمی دهد، صرف «ساده انگاری» و به بهانه «نبود آمار دقیق و غیر قابل اعتبار تلقی کردن اخبار رسانه های داخلی» نمی توان از میزان نگرانی افکار عمومی در این راستا کاست.

آمار رسمی اعلام شده توسط دولت مبنی بر ۷۰۰ هزار دانش آموزی که هم اکنون در مدارس ایران مشغول به تحصیل هستند، هزینه های سرسام آور و نجومی مصرف کالاهای اساسی از جیب مردمی که هر روز سفره شان کوچک تر می شود اخبار امیدوار کننده ای در چشم انداز آینده  را نشان نمی دهد. فارغ از مسائل اقتصادی، نگرانی از تغییر بافت جمعیتی ، مسائل امنیتی،فرهنگی، بهدشت و سلامت عمومی و … نیز مزید بر علت شده است.ا

با مسائلی که مطرح شد،به نظر می رسد،این میزان از حساسیت در میان مردم، بسیار منطقی  است.

اینکه دولت در فرصت باقی مانده توان رفع نگرانی های موجود در قبال جمعیت چند میلیونی افغان را خواهد داشت یا نه؟..

در آینده ای نه چندان دور شاهد آن خواهیم بود!

بیشتر بخوانید :

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=213057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰