جمهوریت – ناصر تبریزی: طی روز های گذشته و پس از سخنان آقای عارف درباره قیمت بنزین ، شبکه های اجتماعی و رسانه ها واکنش های متفاوتی به این موضوع نشان دادند.
دکتر عارف در جلسه معارفه وزیر نفت اعلام کرد: « کدام عقل سلیمی میگوید بنزین را با دلار وارد کنیم و ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ فعلاً کاری نمیخواهیم بکنیم. نگویند عارف گفت فردا میخواهیم آزادسازی انجام دهیم. داریم واقعیتها را میگوییم….».
چندی بعد روزنامه جوان در حمایت از این سخنان، نوشت:« … اول باید با مردم واقعیتها را گفت. مردم متین و پذیرای واقعیتها هستند. میتوان بنزین وارداتی را از بنزین داخلی جدا و با نرخ متفاوت عرضه کرد. برخی گفتهاند بنزین سوپر وارد کنید و هرچه میخرید همان را حساب کنید. حتی میتوان همین بنزین سهمیهای را با همین قیمت یا اندکی بیشتر یا دوبرابر کردن حفظ کرد و مصرف بیشتر را که بر گردن پولدارها میافتد، با قیمت آزاد محاسبه کرد. چرا کسی که آینه بغل ماشینش ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد و در کل سال همیشه در جاده و تفریح است، در مجموع سال یک میلیون هم پول بنزین ندهد؟! باید از روش عاقلانه دولت برای آمادهکردن افکارعمومی حمایت کرد….»
البته موافقین گران شدن بنرین بحق می گویند، اما نکته اساسی نه در گران کردن بنزین، بلکه در روشی است که دولت های گذشته و ایضا دولت آقای پزشکیان برای رفع و رجوع هزینه های خود، انتخاب کرده و سعی کرده اند که جهت همترازی هزینه و در آمدها یشان، این بخش بسیار حیاتی را دستکاری کنند.
اجازه دهید به سرانه مصرف انرژی در بخش های مختلف نکاهی کرده و بعد قضاوت را به خوانندگان و ایضا دولتمردان، واگذار کنم.
خلاصه کلام این است:
صرفه جویی در هزینه ها، بحثی اجتناب ناپذیری است، ولی چرا دولتمردان شیپور را از ته آن می نوازند….
مصرف سرانه بنزین در کشور ما غیر عادی است، منتها، آیا مردم ایران بی جهت با خودرو ها شبانه روز تردد می کنند، و یا بزعم نویسنده روزنامه جوان؛ تمام سال را به سیاحت و تفریح می گذرانند؟؟….یا اینکه فرسوده بودن وسایل نقلیه، توسعه نیافتن سیستم حمل و نقل عمومی و مصرف متوسط ۱۲ در صدی سوخت خودرو های داخلی، موجب هدر رفت بنزین در کشور شده است…
روزنامه جوان اصرار دارد، خودرویی که آینه بغل آن ۵۰ میلیون می ارزد، چرا باید بنزین ۳ هزار تومانی مصرف کند….، گویا نویسنده مطلب فراموش کرده که چرا قیمت خودرو در کشور نجومی شده ، و اصولا آیا خودرو تولید داخل با قیمت میلیاردی می تواند با خودروهای زیر پانصد میلیونی خارج از مرز های ما، در کیفیت و مصرف سوخت ۴ در صدی! رقابت کند؟ کدام منطقی به ما اجازه می دهد که به جای اصلاح سیستم تولید خودرو های بی کیفیت و اصرار در انحصار تولید خودرو، سوخت را گران کنیم .
یک حساب ساده و سر انگشتی نشان میدهد، فقط کافی است که با رها کردن سیستم تولید خودرو های داخلی که خانمان بر انداز توسعه صنایع ایران و هدر دادن منابع مالی و انرژی در کشور شده ، مصرف بنزین را تا یک سوم امروز کاهش داده و از واردات بنزین نیز بی نیاز شویم…
حال بحث توسعه پالایشگاه ها به جای خود که دیگر قوز بالای قوز مشکلات بی پایان مصرف انرزی فسیلی در کشور شده است.کیفیت پایین تولید بنزین، سالانه میلیادرها ضرر مالی به مصرف کنندگان خودرو های تولید داخل، وارد می کند، و دولتمردان، به جای حل ریشه ای مشکل، می خواهند با گران کردن بنزین، بخشی از هزینه ها را تامین نمایند…
باور کردنی نیست، زیر پایمان اقیانوسی از نفت وجود دراد و بزرگترین منابع گازی جهان را در اختیار داریم وهمچنان با تداوم سیاست های غلط اقتصادی و صنعتی که ریشه در مسائل ساختاری دیگر هم دارد، می خواهیم صورت مسئله را با گران کردن بنزین حل و فصل نماییم.
البته در شرایطی که در مصرف برق به جای ترمیم صنایع فرسوده که هفتاد در صد مصرف برق را به عهده دارند ،فشار را بر مصارف خانگی آورده و یا سراغ صنایع کوچک رفته و آنان را از هستی ساقط می کنیم!
یا در بخش آب، به جای ترمیم و اصلاح شبکه های آب رسانی و آبیاری سیستم کشاورزی،(که نزدیک ۸۵ در صد آب شیرین را مصرف می کند) و بخش اعظمی از آن هم به علت سیستم فرسوده و سنتی آبیاری به هدر می رود، فشار را بر مصارف خانگی وارد می کنیم….
و ایضا،در گاز هم نزدیک ۷۵ درصد مصرف کشور مربوط به صنایع است و آن هم به علت فرسوده بودن ماشین آلات و غیره.. به میزان ۲۴۵ میلیون بشکه معادل نفتخام اتلاف گاز داریم……
این روایات، تمامی ندارد…
در پایان می خواهم خدمت دکتر عارف، پرسشی را مطرح کنم که امیدوارم مورد توجه ایشان یا مشاورانش قرار گیرد.
طبق آمار موجود، در حوزه انرژی ، ۷۲۱ میلیون بشکه معادل نفت خام هدر رفت داریم ، این حجم از انرژی،قبل از رسیدن آن به دست مصرفکننده از بین میرود!
آیا جلوگیری از هدر رفت این میزان انرژی می تواند تمام ناتراری هزینه و در آمدهای دولت را جبران کند یا گران کردن بنزین با خودرو های ۱۲ درصد مصرف سوخت، تولید داخل؟.
(منبع, آمار ، محمدطاهر رحیمی، دانشجوی دانشگاه صنعتیشریف، سیاستپژوه اقتصاد کلان، zamin online)
بیشتر بخوانید:
- یک لیتر بنزین ما از یک لیتر آب ارزانتر است
- بنزین معمولی تهران همان سوپر است
- اظهارات مهم بنزینی وزیر اقتصاد؛ توقف پیشنهاد «بنزین برای همه»
- عدم توسعه پالایشگاه ها در دولت روحانی عامل ناترازی فعلی بنزین
- تولید و مصرف بنزین سربهسر شد/افزایش عرضه بنزین سوپر
- اوجی: بنزین سوپر داریم ولی کم است
- آغاز به کارنمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
- برترین شرکت های گاز طبیعی در دنیا از نظر تولید
- خبر مهم نماینده مجلس از تغییر مدل یارانه بنزین
- اختلال در برخی پمپ بنزینهای کشور
- مشکل پمپ بنزینها تا پایان امروز برطرف میشود/سوخترسانی آفلاین در برخی جایگاهها/ مردم به جایگاهها مراجعه نکنند
- تکذیب شایعه منشأ شناسایی اختلال در پمپ بنزینها
- بنزین خواری ۹ میلیارد دلاری پرمصرفهای تولید داخل
- اظهارات متفاوت زنگنه درباره قیمت خوردو و بنزین
- خبر مهم وزارت نفت درباره سهمیه جدید بنزین
- آیا آزادسازی غیرمعقول قیمت بنزین راهکار حل معضل مصرف بالای بنزین است؟
- گران شدن بنزین در شرایط کنونی از اوجب واجبات است!
- بنزین وارداتی هر لیتر ۳۸ هزار تومان
- پسلرزه اعتراض پزشکیان به قیمت بنزین
- عارف: در سیستم توزیع بنزین غفلت شده است
- خودرویی که پول آینه بغلش ۵۰میلیون است چرا باید هزینه بنزینش درسال به یک میلیون هم نرسد؟
- واکنش خودروسازی به سیگنال اصلاح قیمت بنزین