تاریخ : جمعه, ۲ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 23 August , 2024
0
تل‌آویو:

مبادلات تجاری ۴ کشور عربی با اسرائیل افزایش یافت

  • کد خبر : 245960
  • 02 شهریور 1403 - 14:41
مبادلات تجاری ۴ کشور عربی با اسرائیل افزایش یافت
در حالی که ملت‌های عربی و اسلامی خواهان تحریم رژیم کودک‌کُش اسرائیل هستند، اداره آمار رژیم صهیونیستی از افزایش مبادلات تجاری چهار کشور عربی با تل‌آویو خبر داد

جمهوریت«روز به روز حقایق و ارقام شرم آور در مورد رشد تجارت بین کشور‌های عربی و اسرائیل در دوره پس از شروع جنگ غزه فاش می‌شود،، اما سوال اینجاست چگونه دولت‌های عربی شروع به ایفای نقش تامین کننده اصلی بازار‌ها و کارخانه‌های اسرائیل کرده‌اند، در حالی که برادران مسلمان آنها در غزه گرسنه‌اند»، این را وبگاه خبری العربی الجدید قطر امروز جمعه گزارش داد.

گزارش تازه منتشر شده توسط اداره آمار اسرائیل حاکی از افزایش مبادلات تجاری بین اسرائیل و چهار کشور عربی در نیمه اول سال جاری است.

بر اساس این گزارش، حجم کل مبادلات تجاری بین اسرائیل، امارات، مصر، اردن، بحرین و مراکش تنها در ژوئن گذشته (خرداد ماه) ۳۶۷ میلیون دلار بوده است.

بر اساس داده‌های رسمی اسرائیل، امارات در راس این کشور‌ها بیش‌ترین صادرات به اسرائیل را در ماه ژوئن داشته که به حدود ۲۷۲ میلیون دلار رسیده و نشان دهنده افزایش ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه یک سال قبل است.

مصر با ۳۵ میلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفته که نسبت به ژوئن سال گذشته ۲۹ درصد افزایش صادرات به اسرائیل داشته و اردن با ۳۵ میلیون دلار در رتبه سوم این کشور‌های عربی قرار گرفت که نشان دهنده کاهش ۱۴ درصدی صادرات آن به اسرائیل نسبت به ژوئن ۲۰۲۳ است.

حجم مبادلات تجاری بین اسرائیل و بحرین در ژوئن گذشته به ۱۶.۸ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۴۰ درصد افزایش بی سابقه را نشان می‌دهد.

تجارت بین مغرب و اسرائیل نیز در ژوئن گذشته ۱۲۴ درصد افزایش یافت و به ۸.۵ میلیون دلار رسید.

هیچ بیانیه‌ای از سوی کشور‌های عربی مبنی بر تایید یا رد صحت این داده‌ها وجود ندارد.

اخیرا نیز مؤسسه صلح توافقنامه‌های ابراهیم، یک سازمان حامی اسرائیل مستقر در ایالات متحده، از حمایت تجاری برخی کشور‌های عربی از اسرائیل از زمان آغاز جنگ علیه غزه تمجید کرد و گزارش داد صادرات کشور‌های غربی به اسرائیل در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳، ۱۸ درصد کاهش یافته است، اما صادرات کشور‌های عربی تنها ۴ درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش مذکور، صادرات مصر به اسرائیل در سه ماهه آخر ۲۰۲۳، ۱۶۸ درصد و واردات اسرائیل از مغرب نیز بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافت.

وب‌سایت عبری «واللا» نیز تایید کرد که امارات یک پل زمینی به طور ۲ هزار کیلومتر ایجاد کرده که از بنادر این کشور شروع می‌شود و با عبور از عربستان سعودی و اردن به بندر حیفا در ساحل دریای مدیترانه در شمال سرزمین‌های اشغالی می‌رسد تا از این طریق تلاش نیرو‌های مسلح یمن برای مقابله با محموله‌های تجاری به اسرائیل از طریق دریای سرخ را ناکام گذارد و این جای تاسف است که اسرائیل حکومت‌های عربی حامی این رژیم را رسوا می‌کند.

به گزارش العربی الجدید، آنچه در اینجا قابل توجه است این است که افزایش مبادلات تجاری بین اسرائیل و کشور‌های عربی در شرایطی است که مردم در کشور‌های عربی کالا‌ها و محصولات اسرائیل و محصولات کشور‌های حامی جنگ غزه مانند آمریکا و انگلیس را تحریم کرده‌اند؛ گویی دولت‌های عربی احساسات و خواسته‌های شهروندان خود را نادیده می‌گیرند و گاه منع می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=245960

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰