تاریخ : جمعه, ۱۲ مرداد , ۱۴۰۳ Friday, 2 August , 2024
2

چند نکته‌یِ تامل‌برانگیز درباره ترور شهید «اسماعیل هنیه»

  • کد خبر : 244033
  • 12 مرداد 1403 - 11:34
چند نکته‌یِ تامل‌برانگیز درباره ترور شهید «اسماعیل هنیه»
سناریوهای مختلف ترورِ منتشر شده درباره شهادت هنیه که آخرین آن متعلق به نیویورک تایمز است (ورود و جاسازی بمب در محل سکونت هنیه) اعتبار دستگاه‌های پرافتخار اطلاعاتی ایران را زیر سوال می‌برد. اگرچه رعایت نکات حفاظتی مهم است ولی روایت‌سازی‌های مختلف در نبود روایتِ دقیقِ رسمی، آسیب‌زاست.

جمهوریت -علی قلهکی فعال رسانه ای اصولگرا نوشت:

۱.محل استقرار شهید هنیه در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۷ شهریور ۱۴۰۰) توسط یک حساب کاربریِ نزدیک به اسرائیل افشا و اصطلاحا یک محل سوخته بود.

۲. اسکانِ رئوس جریان مقاومتِ فلسطین در چنین محلی، حماقتِ محض بوده؛ محل استقرار افراد عالی رتبه‌ی مقاومت باید به دور از تیررس، نقطه‌ی دید بالا و همچنین در دسترس بودنِ هدف برای پرتابه‌های بزرگ و کوچک باشد.

۳. شهید “اسماعیل هنیه” در لیست قرمز ترور موساد قرار داشت و طبیعتا مهمانِ ما، دارای بالاترین هشدارهای امنیتی بوده است.

۴. شهید هنیه، روز قبل از ترور در “نمایشگاهِ سرزمینِ تمدن‌ها” در برج میلاد شرکت کرد؛ میزان حفاظت از هنیه، تعداد بالای محافظینِ ایرانی و غیرایرانیِ اطرافِ وی به خوبی نشان می‌داد که هشدارِ سطحِ بالا برای ترور این فرمانده مقاومت وجود داشته است.

۵. چنین محلِ حساسی قطعا توسطِ تجهیزاتِ مختلف و به‌روزِ جَمر برای اختلال در سیستمِ پهپاد، ریموت‌های انفجاری و هر نوع سیگنالِ منجر به عملیات و انفجار، حفاظت می‌شود؛ حتی تور پَران، پدافندهای ارتفاع پست و اسنایپر (تیرانداز) و شیشه های ضد انفجار؛ چگونگی اجرای عملیات و عبور از چنین لایه‌هایی محل سوال است! (محدوده‌ی عملیات قطعا مجهز به چنین تجهیزاتی یا بخش‌هایی از آن بوده است.)

۶. روایت های مختلفی وجود دارد از اینکه باگِ اصلی منجر به ترور در تیم حفاظت و مراقبت‌های امنیتی شهید هنیه بوده است؛ مثلا همراه داشتن دو گوشی موبایل و همچنین استفاده از نرم‌افزاییِ که به دقت جای شهید را برای سرویسِ هدف لو می‌داده است. (اگر چه منابع متعدد قضیه اشتباه حفاظتی _امنیتی تیم حفاظتِ شهید را در این قضیه بسیار محتمل می‌دانند ولی باید مراقبت بود که شدت پمپاژِ این خبر برای پاک کردن ردِ عنصرِ نفوذیِ به‌ظاهر خودی نباشد!)

 

۷. محل اسکان شهید در طبقه چهارم یک ساختمان ۴طبقه! از اشتباهات بوده، زیرا اگر سناریوی نفوذ موشک از سقف (پشت بام) درست باشد طبیعتا فردی که در طبقه آخر قرار دارد به‌راحتی آسیب می‌بیند. “زیاد نخاله” که در طبقه سوم همین مجموعه حضور داشته از ترور جانِ سالم به در برده است‌!

۸. سناریوهای مختلف ترورِ منتشر شده درباره شهادت هنیه که آخرین آن متعلق به نیویورک تایمز است (ورود و جاسازی بمب در محل سکونت هنیه) اعتبار دستگاه‌های پرافتخار اطلاعاتی ایران را زیر سوال می‌برد. اگرچه رعایت نکات حفاظتی مهم است ولی روایت‌سازی‌های مختلف در نبود روایتِ دقیقِ رسمی، آسیب‌زاست.

 

بیشتر بخوانید:
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=244033

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰