تاریخ : یکشنبه, ۱۴ مرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 4 August , 2024
2

شیوه رای نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان چگونه خواهد بود؟

  • کد خبر : 244274
  • 14 مرداد 1403 - 14:38
شیوه رای نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان چگونه خواهد بود؟
اگر فردی وزیر اقتصاد شود اما اعتقادی به وظیفه دولت برای کنترل تورم یا انضباط بخشی به بانک‌ها و موارد اینچنینی که در برنامه هفتم بازتاب پیدا کرده، نداشته باشد، مجلس هم به او رای اعتماد نخواهد داد.

جمهوریت –روزنامه اعتماد با محسن زنگنه، نماینده مجلس گفت‌وگو کرده است.

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

-در بررسی وزرا برای کابینه چهاردهم ۳ معیار مهم برای مجلس وجود دارد. یک معیار همان معیارهای چندگانه‌ای است که رهبر انقلاب فرموده‌اند و هم از رییس جمهور خواستند که در انتخابات وزرا دقت کنند و هم از مجلس به‌طور ویژه خواستند که این معیارها را بررسی کرده و به تکلیف قانونی خود عمل کند. موضوعاتی چون پاکدستی، صداقت، جهادی کار کردن و مومن بودن از جمله این موارد است.

-نکته دومی که برای مجلس مهم است، انسجام فکری و هماهنگی نظری بین وزرای معرفی شده است. یکی از معضلات مهم دولت‌ها در دوره‌های قبل، عدم افق فکری مشترک بین وزرا با دولت و با هم است. مثلا در حوزه اقتصاد شاهد بودیم که معاون اقتصادی رییس‌جمهور یک دیدگاه اقتصادی خاص داشته، معاون اول یک دیدگاه دیگر داشته و زیر اقتصاد یک دیدگاه و رییس کل بانک مرکزی یک رویکرد متفاوت و نهایتا وزرای صمت و کشاورزی و… هر کدام دیدگاه‌های متفاوتی با هم داشتند. این تجربه نشان داده که در کنار داشتن ویژگی‌ها و شاخص‌های درنظر گرفته شده، ترکیب کلی کابینه باید از یک هماهنگی و هارمونی هماهنگ برخوردار باشند.

-زمانی که آقای عارف به عنوان معاون اول انتخاب می‌شوند. افرادی که قرار است با این معاون اول کار کنند، اگر از لحاظ فکری و راهبردهای مدنظر هم افق نباشند، قطعا دولت دچار مشکل می‌شود. هدف ما هم به عنوان نماینده ملت، کمک به دولت است.

-نکته سوم هم که برای ما مهم است و برای آقای پزشکیان هم مهم است و به آن بارها اشاره کرده‌اند، بحث میزان اعتماد وزرا به برنامه هفتم و سیاست‌های کلان کشور است.

-اگر فردی وزیر اقتصاد شود اما اعتقادی به وظیفه دولت برای کنترل تورم یا انضباط بخشی به بانک‌ها و موارد اینچنینی که در برنامه هفتم بازتاب پیدا کرده، نداشته باشد، مجلس هم به او رای اعتماد نخواهد داد.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=244274

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰