تاریخ : شنبه, ۲۱ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 12 October , 2024
0

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا| ۳۰ هزار نفر فقط در یک سال

  • کد خبر : 249666
  • 21 مهر 1403 - 21:41
مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا| ۳۰ هزار نفر فقط در یک سال
برای پاسخگو بودن دستگاه های مرتبط با معضل آلودگی هوا چه اقدامی انجام شده است؟

جمهوریت – ناصر تبریزی نوشت :چندی پیش آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در رسانه ها منتشر شد ، عدد و رقمی منتشر می شود ، که باور کردنش برای هر هم وطن بسیار سخت و دردناک است . جهان در حالی که از قتل عام مردم مظلوم  غزه در بهت به سر می برد، در وطن عزیز خودمان، به همان تعداد شهدای غزه، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا،(  در یک سال ) اتفاق افتاده است.

بنا بر گزارش جوان آنلاین؛ «….رییس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه میزان مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوا به ۳۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است، گفت: با گذشت ۷ سال از تصویب و ابلاغ قانون هوای پاک تنها ۱۲ درصد احکام این قانون اجرایی شده است!…»

این در حالیست گه بنا بر آمار موجود مرگ میر ناشی از آلودگی هوا ، در سال ۱۴۰۱ بیست چهار هزار نفر اعلام شده بود. و متاسفانه، در سال ۱۴۰۲ تعداد قربانیان به ۳۰ هزار نفر رسیده است. باتوجه به روند موجود ، افزایش تلفات ناشی از آلودگی ذرات معلق هوا، در سال جاری قابل پیش بینی است.

واقعا  مگر ما « قانون هوای پاک”  مصوب ۲۵/۴/۱۳۹۶ را نداریم ، چرا بعد از ۷ سال، هیچ اتفاق مثبتی در این راستا برای مردم نیفتاده است؟

بهتر است پاسخ را از زبان خانم سمیه رفیعی ؛ سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی  بخوانیم: سمیه رفیعی؛ در گفت‌وگو با تسنیم درباره بررسی روند اجرای “قانون هوای پاک” در‌ کمیسیون متبوعش گفته :

ژ«… بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور‌ از ۲۲۸ حکم مندرج در قانون هوای پاک تنها ۲۸ حکم اجرا شده، ۱۳۸ حکم ناقص اجرا شده و ۶۲ حکم نیز اصلا اجرا نشده است….. »

چند ماه از تشکیل دولت وفاق ملی می گذرد؟  باید کمی اندیشه کرد …

آیا برای معضل آلودگی هوا و مرگ میر ناشی از آن که با تلفات حمله رژیم صهیونیستی به غزه برابری می کند، چاره ای اندیشیده شده است؟

دستکم برای پاسخگو بودن دستگاه های مرتبط با معضل آلودگی هوا چه اقدامی انجام شده است؟

بهتر نیست دولت برای روشنگری برنامه های پیش رو اطلاع رسانی کند، تا شائبه سکوت دولتمردان مرتفع گردد؟

چطور ممکن است که قانونی برای جلوگیری از مرگ میر هموطنان ما به دستگاه ها ابلاغ شود و بعد از ۷ سال هیچ پاسخگویی دست کم ددر حد برنامه های پیشگیری وجود نداشته باشد؟

چرا برای  عدم اجرایی شدن ۶۲ حکم «قانون هوای پاک» و اقدام دست و پای شکسته ۱۳۸ حکم مرتبط با سلامتی مردم، پاسخگویی وجود ندارد؟

شاید در برخی موارد، کمبود بودجه، مانع اجرایی شدن برخی از برنامه های کلان در دولت باشد، اما هیچ عملی و هیچ اقدامی واجب تر از یافتن راهکاری برای جلوگیری از افزایش قربانیان آلودگی هوا و تصافات جاده ای، نیست.

هیچ دولتی نمی تواند سکوت خود را در اثر کوتاهی، سهل انگاری و یا بی تفاوتی به هر بهانه یا توجیهی  برای قربانیان بیش از ۵۰ هزار نفر در سال گذشته را توجیه کند.

فقط باید امیدوار بود که فرصت های طلایی برای جذب اعتماد مردم به دولت و دولتمردان،^ غنیمت شمرده شده و در عمل به اثبات برسد، زیرا بدون شک، جان هم وطنان، از هر سیاستی در کشور، واجت تر بوده  و باید در رتبه اول اقدامات کشور قرار گیرد.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=249666

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰