تاریخ : جمعه, ۶ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 27 September , 2024
2

چه کسی تابلو های نقاشی موزه امام علی را فروخته؟

  • کد خبر : 248254
  • 04 مهر 1403 - 10:47
چه کسی تابلو های نقاشی موزه امام علی را فروخته؟
اخیرا خبری در رسانه ها منتتشر شد که در پی آن ابهاماتی فروانی را به دنبال داشت.موضوع از این قرار بود که 30 تابلوی نقاشی، توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به بازار هنر امارات ارسال می شود و دست آخر به گفته باقری، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ، دو تابلو به قیمت 1400 دلار. فروخته می شود......

جمهوریت – ناصر تبریزی : اخیرا خبری در رسانه ها منتتشر شد که در پی آن ابهاماتی فروانی را به دنبال داشت. موضوع از این قرار بود که ۳۰ تابلوی نقاشی، توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به بازار هنر امارات ارسال می شود و دست آخر به گفته باقری، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ، دو تابلو به قیمت ۱۴۰۰ دلار. فروخته می شود.

این کل ماجرا و حال چند سوال ساده:

سوال اول: چرا سازمان فرهنگی هنری تصمیم گرفته تعدادی از تابلو ها را بفروشد؟

جواب الف: مدل نگهداری موزه‌ها و مدل آثار هنری ما صحیح و فنی نیست

عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاکید کرد: مدل نگهداری موزه‌ها و مدل آثار هنری ما صحیح و فنی نیست و سیستم اطفای حریق، خنک‌کننده و نگهداری فیزیکی درستی نداریم که برای حل این مسائل در هیئت مدیره جلسه برگزار شد و پیشنهاد مبنی بر این بود که ما با فروش برخی از این آثار و از محل سود حاصل از فروش چالش‌های موجود را رفع کنیم، ازجمله رسیدگی و بهسازی آثار هنری، ترمیم ضعف کلکسیون آثار و ….

جواب ب : بعضی از آثار بی ارتباط با موزه امام علی بودند….

باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ طی سال‌های گذشته آثار فراوانی در آن ( موزه امام علی) جمع‌آوری شد و البته بخشی از این آثار بی‌ارتباط با موضوع موزه بوده و در گنجینه آن نگهداری می‌شدند…..

جواب تکمیلی : رفع خلأهایی که در نتیجه نبود آثار هنری بوجود آمده بود….

باقری، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران : در هیأت‌مدیره سازمان ناظر به گزارش شورای ساماندهی آثار هنری تصمیم گرفته شد، نظر به ساماندهی آثار موزه‌ها و نیز رفع خلأهایی که در نتیجه نبود آثار هنری از برخی چهره‌های شاخص هنری وجود دارد، درخصوص آثاری که تعدد موضوعی و یا کمیت آثار یک هنرمند وجود دارد، تبادل آثار از طریق تهاتر، فروش و یا خرید اثر جدید اقدام شود …

جوابی دیگر…

مهدی چمران، رئیس شورای شهر: چون جای نمایش و نگهداری ندارد

(موزه ها) چون جای نمایش و نگهداری ندارد، بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف یا تبادل می‌کنند و یا به فروش می‌رسانند….

سوال دوم: آیا برای ارسال آثار، کار کارشناسی شده بود؟

جواب الف روزنامه سازندگی: ۹۵۶ اثر درجه یک در موزه امام علی وجود دارد…

طبق نظر کارشناسان این گزارش، تنها ۹۵۶(موجود در موزه امام علی) اثر درجه‌ یک هستند و ۵۸۵ اثر درجه‌ دو. بقیه‌ آثار در رده‌ پایین‌تری قرار گرفته و می‌توانند در فهرست آثاری باشند که مسئولان شهرداری می‌گویند، کیفیت لازم را نداشته‌اند. فهرست آثار خارج‌ شده از موزه اما نمی‌تواند در گروه آثار درجه دوم و پایین‌تر قرار گیرد و بی‌شک نام‌ها و آثار خارج ‌شده از موزه کارهای درجه یکی هستند…..
جواب ب عضو هیئت مدیره شورای شهر: فقط دو تابلوی بی ارزش فروخته شده…..
سعید صدرائیان، عضو هیات‌مدیره‌ اعلام کرد که فقط دو تابلوی بی ارزش فروخته شده است….

سوال سوم:چه کسی یا موسسه ای تابلو ها را فروخته؟

جواب الف:رزونامه فرهیختگان:تفاهمنامه یک‌ساله موسسه ماهستان و شهرداری

طبق مفاد تفاهمنامه یک‌ساله فی‌مابین موسسه ماهستان (موسسه فرهنگی هنری نگاره آفاق ماهستان وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی) و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در راستای توسعه فعالیت‌های فرهنگی هنری در قالب فروش آثار که به کسب درآمد‌های جدید در راستای شناسایی جذب و تولید آثار جدید هنرمندان عرصه تجسمی منجر خواهد شد، واگذار شده است. …

جواب ب: با همکاری حوزه هنری و «نگاره آفاق ماهستان»

صدرائیان گفته بود با همکاری حوزه هنری و یک موسسه برای فروش کارهای موزه‌ امام علی تصمیم گرفته‌اند. «نگاره آفاق ماهستان» که به اختصار نام خوانده می‌شود، موسسه‌ای است که به گواه سایت World art Dubai و کاتالوگ منتشر شده روی سایت مجله‌ تجسمی حوزه‌ هنری آثاری را به آرت‌فر دوبی برده که ۱۴ اثر موزه‌ امام علی هم در آن قرار داشته و به فروش رسیده است.

سوال بعدی موسسه ماهستان حالا چه وضعی دارد؟

جواب روزنامه سازندگی: همگی اعضای این شرکت، چهارم تیر امسال سهم خود را به حوزه‌ هنری واگذار کرده‌اند …

اینکه همگی اعضای این شرکت، چهارم تیر امسال سهم خود را به حوزه‌ هنری واگذار کرده‌اند و افراد تازه‌ای هم به جای آنها معرفی نشده‌اند. تنها موردی که پس از این اتفاق ثبت شده، یک آگهی روزنامه‌ رسمی است که نشان می‌دهد اساسنامه‌ موسسه تغییر کرده است….با این حساب، زمان فروش آثار گنجینه‌ موزه‌ی امام علی، موسسه خصوصی بوده و سهامداران آن اشخاصی حقیقی. بعد از فروش آثار و واریز سود حاصل از آن هم، موسسه هنوز خصوصی است اما احتمالاً با نگرانی ناشی از وقایعی مشابه امروز، ماهیت آن را تغییر داده‌اند ….
این قصه سر دراز دارد…….
تو خود بخوان حدیث این مجمل….

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=248254

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰