تاریخ : جمعه, ۹ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 30 August , 2024
0
صالحی امیری:

نیازمند حمایت‌های فرابخشی هستیم

  • کد خبر : 246409
  • 09 شهریور 1403 - 17:26
نیازمند حمایت‌های فرابخشی هستیم
سید رضا صالحی‌امیری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه باید بتوانیم ۱۵ میلیون گردشگر خارجی جذب کنیم که با وفاق ملی و باتوجه‌به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد می‌توانیم به این عدد برسیم.

جمهوریت– سید رضا صالحی‌امیری شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره سفرش به استان سیستان و بلوچستان گفت: در سفر به این استان جلسات کاری با استاندار داشتیم و از نزدیک در شهر سوخته با مدیران گفت‌وگو کردیم. شهر سوخته ریشه‌های کهن را برای ما عیان می‌کند آثاری که در این شهر در زیر زمین است را اگر بتوانیم معرفی کنیم افتخاری برای ما و جهانیان است و هر انسان کاوشگر را به وجد می‌آورد. نوع ظروف، سفال، لباس و… در این شهر تاریخی همه دارای جاذبه است. جالب است بدانیم در شهر سوخته و در این منطقه باستانی، سابقه جراحی جمجمه وجود دارد.

صالحی امیری گفت: انصاف این است که این استان عقب‌ماندگی‌هایی دارد که این عقب‌ماندگی‌ها را باید جبران کرد. خوشبختانه هدف‌گذاری ۸ درصدی سالانه برای استان در نظر گرفته شده است. در حوزه گردشگری کارهای خوبی انجام شده است، امروز از یک مجموعه گردشگری بازدید کردم که با ۱۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی ایجاد شده و بعد از آن به یک مجموعه گردشگری دیگری رفتیم که ۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: این استان از ظرفیت صنایع‌دستی برخوردار است و ۵۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی در سیستان و بلوچستان فعال هستند که آثار آن‌ها در کشورهای مختلف در حال نمایش و عرضه است و امروز در سطح استان نیز نمایشگاه‌های صنایع‌دستی برپا است. در استان یک شیرزن بلوچ کارگاه راه‌اندازی کرده و ۶۰۰ هنرمند در حال فعالیت هستند.

 

تصویب سند جامع صنایع فرهنگی

وزیر میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری همچنین از تصویب سند جامع صنایع فرهنگی در شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی سخن گفت و افزود: این دستاورد می‌تواند در ایجاد برنامه‌ریزی در حوزه صنایع‌دستی به ما کمک کند.

صالحی امیری افزود: این دستگاه به دلیل حساسیتی که میراث‌فرهنگی دارد باید بر اساس ضوابط قانونی حرکت کند و امید دارم با کمک کارشناسان بتوانیم شرایط بسیار خوبی را فراهم کنیم.

 

توجه به صادرات صنایع‌دستی 

وی تصریح کرد: در حوزه صنایع‌دستی نیازمند انجام چند مسئله اصلی هستیم اولین مسئله‌آموزش است ظرفیت‌های زیادی داریم این‌ها نیازمند آموزش هستند تا بتوانیم نیروهای متخصص تربیت کنیم. بعد از آموزش، تولید، فروش و صادرات اهمیت دارد که آن‌ها را دنبال می‌کنیم. البته وضعیت صادرات ما در صنایع‌دستی قابل‌دفاع نیست؛ اما باتوجه‌به ظرفیت‌هایی که وجود دارد می‌توان در صادرات نیز موفق بود.

صالحی امیری با اشاره به سرانه نگهداری آثار تاریخی گفت: باید این واقعیت را بپذیریم که دولت منابع محدودی دارد. ما باید سه کار را دنبال کنیم که افزایش منابع دولتی، استفاده از سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و نیز استفاده از تسهیلات بانکی سه راهکاری است که باید آن را دنبال کنیم. مشارکت مردم و حمایت مردم موتور محرکه ما در هر سه حوزه مأموریتی این وزارتخانه است. ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه در حال اجرا است که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری آن‌ها است اینها باید به سرانجام برسد.

صالحی امیری تأکید کرد: ما نیازمند حمایت‌های فرابخشی هستیم به‌عنوان‌مثال با یک پروژه مهم با عنوان ایران‌هراسی روبه‌روییم که باید وزارت امور خارجه به ما کمک کند. این در حالی است که برخی از کشورها رایزن‌ها و دیپلمات‌هایی با مأموریت گردشگری دارند که در این باره نیز با وزیر امور خارجه صحبت‌هایی کرده‌ایم. البته در همین حال گردشگری سلامت یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های ما است که باید به آن توجه کنیم.

او گردشگری را ارزان‌ترین مسیر برای دستیابی به منابع مالی کشور دانست و افزود: باتوجه‌به هدف‌گذاری در برنامه هفتم توسعه باید بتوانیم گردشگری را توسعه دهیم. تصویر واقعی را باید به دنیا نشان دهیم و به همه اعلام کنیم که ایران جای امنی است. بر اساس برنامه هفتم توسعه ما باید ۱۵ میلیون گردشگر خارجی جذب کنیم این به ما تکلیف شده و برنامه و تعهد ما است اگر همکاری فرابخشی صورت گیرد و با حمایت‌هایی که از سوی نظام و دولت انجام شود می‌توانیم به این عدد دست پیدا کنیم مخصوصاً این که در حال حاضر یکی از ظرفیت‌های ما گردشگری زیارتی و توسعه گردشگری با کشورهای منطقه است.

صالحی امیری ادامه داد: گردشگری سلامت و گردشگری زیارتی دو حوزه مهم ما هستند. امروز استان خراسان رضوی، قم و فارس که ظرفیت‌های گردشگری زیارتی دارند از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار هستند بااین‌حال باید بتوانیم زیرساخت‌ها را تکمیل کنیم. یکی از کارهایی که دنبال می‌کنیم توافق با کشور عراق برای سفر با خودرو به ایران است که می‌تواند به توسعه گردشگری زیارتی و حتی گردشگری سلامت کمک کند. در حال حاضر ۳ میلیون زائر و گردشگر از عراق به ایران سفر می‌کنند.

 

در حوزه فرش نیازمند تعیین تکلیف هستیم

صالحی امیری در پاسخ به سؤالی درباره بیمه هنرمندان صنایع‌دستی هم گفت: خوشبختانه قدم‌های خوبی در این باره برداشته است. در حوزه فرش البته ما نیازمند تعیین تکلیف آن هستیم بااین‌حال تا کنون حدود ۱۵ هزار هنرمند صنایع‌دستی بیمه شده‌اند که لازمه آن تأمین منابع مالی است و باید زمینه‌های ورود بخش خصوصی را فراهم کنیم. برای همین روز اولی که از مجلس رأی اعتماد گرفتم در پاستور جلسه‌ای داشتیم و این موضوع را پیگیری کردم. مصوبه‌ای را از دولت قبل داشتیم که سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی در این باره حمایت‌های خود را اعلام کردند.

 

ایجاد هزار موزه تا پایان برنامه هفتم توسعه

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه موزه‌ها نماد هویت و تاریخ و تمدن ایران عنوان کرد و افزود: در مسئولیت‌های قبلی سه موزه را احداث کرده‌ام. سیاست ما این است که هر شهر یک موزه باید داشته باشد. تا پایان برنامه هفتم توسعه باید هزار موزه در کشور ایجاد شود. موزه‌ها نماد فرهنگی ما هستند و دانش‌آموزان و فرزندان ما باید با میراث‌فرهنگی آشنا شوند. من قبلاً هم گفته‌ام ایران سرزمین رمزها و رازها است؛ بنابراین باتوجه‌ به ظرفیت‌های موجود باید به عدد ۱۰۰۰ موزه دست پیدا کنیم.

 

ضرورت بازگشت به معماری ایرانی‌اسلامی

صالحی امیری همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره معماری ایرانی‌اسلامی اظهار کرد: شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی و مجلس شورای اسلامی باید در این باره سیاست‌گذاری کنند. به نظر من این موضوع نیازمند یک وفاق مدیریتی و قابل‌انجام است. ما نیازمند بازگشت به معماری ایرانی‌اسلامی هستیم.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=246409

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰