تاریخ : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 26 June , 2024
1
امینی، استاد علوم سیاسی:

شورای نگهبان به انتخابات لطمه زد

  • کد خبر : 239522
  • 28 خرداد 1403 - 17:34
شورای نگهبان به انتخابات لطمه زد
پرویز امینی استاد علوم سیاسی و تحلیلگر اصولگرا گفت: اگر آقای لاریجانی در انتخابات بود با فرض حضور آقای پزشکیان، آقای لاریجانی، آقای قالیباف و آقای جلیلی، منازعات انتخاباتی خیلی مدنی تر می شد و طیفی می شد و تنش بین هر چهار کاندیدا توزیع و تقسیم می شد. الان انتخابات لطمه ای خورده از این بابت و همین انتخابات را آسیب پذیر کرده است.

جمهوریت-پرویز امینی استاد علوم سیاسی و تحلیلگر اصولگرا گفت: به نظرم ۱۴۰۳ از آن سالهایی بود که پتانسیل اعتراض دوباره در حال تراکم و انباشت بود و امکان تکرار ۱۴۰۱ در ۱۴۰۳ وجود داشت.

نکته عملکرد شورای نگهبان است؛ شورای نگهبان نسبت به سال ۱۴۰۰ بهتر شده، بالاخره یک فضای نسبتا رقابتی تری ایجاد شده، ولی می توانست استعداد بیشتری برای گسترش مشارکت مدنی ایجاد کند.

بعضی نامزدها بودند که یک بازنمایی در جامعه داشتند و از پایگاه اجتماعی برخوردار بودند و می توانستند توجه نخبگان سیاسی را جلب کنند و یک پتانسیل برای عمل سیاسی داشتند و می توانستند رقابت های انتخاباتی را از حالت قطبی خارج و مشارکت در انتخابات را مدنی تر کنند، نقطه نزاع ها را دقیق تر کنند.

جامعه ما جامعه ای متکثر است؛ اگر مابازای گروه ها و بخش های اجتماعی که در جامعه وجود دارد مابازایی در سیاست ظهور کند شما با جامعه طیفی و مشارکت مدنی تر روبه رو می شوید. وقتی شما طرف را محدود می کنید جامعه را به سمت قطبی شدن و دو پاره شدن می برید.

اگر مثلا آقای لاریجانی در انتخابات بود با فرض حضور آقای پزشکیان، آقای لاریجانی، آقای قالیباف و آقای جلیلی، منازعات انتخاباتی خیلی مدنی تر می شد و طیفی می شد و تنش بین هر چهار کاندیدا توزیع و تقسیم می شد.

الان انتخابات لطمه ای خورده از این بابت و همین انتخابات را آسیب پذیر کرده است.

 

انتخابات ۱۴۰۳ هنوز وارد محیط اجتماعی نشده است

پرویز امینی استاد علوم سیاسی و تحلیلگر اصولگرا گفت: انتخابات الان فقط در لایه های نیروهای سیاسی شکل گرفته؛ هنوز وارد محیط اجتماعی نشده است؛ گارد به سادگی گشوده نخواهد نشد.

 

نتیجه «رادیکالیزم»، «انفعال» است

پزشکیان بیشتر یک نیروی اجتماعی است؛ او رادیکال نیست و میانه رو است

پرویز امینی استاد علوم سیاسی و تحلیلگر اصولگرا گفت: جریانی که الان پشت سر آقای پزشکیان آمده در گذشته مرتکب خطاهایی شده و الان دارند ضربه آن را می خورد.

شما وقتی جامعه را رادیکال کنید و گذاره های رادیکال را برایش به صحنه بیاورید، مثل تحریم انتخابات، عدم حضور در انتخابات و برای آن استدلال و توجیه بیاورید؛ خب افراد و گروه ها را که به این نقطه رساندید، اینها ماشین نیستند که دکمه بزنید و بگویید برگرد بیا مشارکت کن!

این خصلت رادیکالیزم است، رادیکالیزم نتیجه اش انفعال است، رادیکالیزم در واقعیت به بن بست می خورد. حالا کار مشکل شده؛ حالا چطوری بگوییم به آنها که برگردند؟

آقای پزشکیان خیلی وجهه رادیکالی ندارد، او یک کاراکتر میانه است، هیچ وقت عضو گروه های سیاسی به معنای تشکیلاتی نبوده، بیشتر یک نیروی اجتماعی است، دارای خصلت های اجتماعی است. پیروزی هایش در تبریز متکی به خودش است. پس کاراکتری که بتوانند آن رادیکالیزم را هم خنثی کنند در اختیار ندارند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=239522

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰