تاریخ : پنجشنبه, ۳۱ خرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 20 June , 2024
1

ارائه گزارش مهم ترین اقدامات معاونت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم در ایکوموس ایران

  • کد خبر : 239123
  • 23 خرداد 1403 - 10:45
ارائه گزارش مهم ترین اقدامات معاونت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم در ایکوموس ایران
کمیته ملی ایکوموس ایران در ۲۹ فروردین ۱۳۸۱ ه.ش آغاز بکار کرده است و دارای کارگروه های تخصصی متعددی است که هدف آن ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و معرفی بناها و محوطه های تاریخی، تشویق به حمایت، حفاظت، احیا، مرمت بناها و محوطه های تاریخی و ترویج فرهنگی آن در سطوح ملی و بین المللی است.

جمهوریت-مجمع عمومی سالانه که در ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ با حضور دکتر علی دارابی معاونت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم در محل ایکوموس برگزار شد که دکتر دارابی سخنران این مراسم نیز بود.

وی گزارشی از مهم ترین اقدامات معاونت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم را ارایه کرد؛ از اختصاص یک بند از سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه مأموریت وزارتخانه، تا یک سرفصل اختصاصی به عنوان میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی در برنامه توسعه هفتم و احکام بسیار مهم و کم سابقه که بسیار گره‌گشای حوزه مأموریت خواهد بود، تصویب و ابلاغ آئین نامه میراث داران تمدنی برای نخستین بار در شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزاری چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی، تاسیس انجمن خیرین میراث فرهنگی (نهادی غیردولتی برای جلب کمک‌های مادی خیرین و نیکوکاران برای کمک به حوزه میراث فرهنگی)، تدوین سند چشم انداز ده ساله میراث فرهنگی در افق ۱۴۱۲، تدوین سند ملی میراث فرهنگی و موزه داری و تقدیم آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکیل انجمن های میراث فرهنگی در سراسر کشور به ریاست استانداران، فرمانداران، بخشداران ، راه اندازی نهضت مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی، توسعه و گسترش امر آموزش و پرورش و افزایش پروندهای ثبت ملی و جهانی از جمله اقدامات معاونت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم را بیان کرد.

همچنین در ادامه نظام مسایل میراث فرهنگی، چالش ها و موانع فراروی آنها نیز مطالبی را ارائه نمود. درسال ۱۴۰۲ موافقت نامه همکاری میان معاونت میراث فرهنگی و موسسه ایکوموس ایران به امضاء رسید که می تواند منشأ خدمات فراوان باشد. از وی در پایان از دکتر مهدی حجت رئیس محترم هیأت مدیره و سایر اعضای ارجمند ایکوموس کمال تشکر کرد ودر ادامه اعلام کرد راهبرد معاونت میراث فرهنگی حمایت و همکاری شایسته با نهادهای عمومی غیردولتی، سمن ها و تشکل های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی است.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=239123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰