ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز دوشنبه ۱۱ دی ماه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

افکار و اندیشه شهید سلیمانی در منطقه تکثیر شده است

کنعانی درباره چهارمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: یاد و نام این شهید گرانقدر را گرامی می دارم و به روح بلند آن شهید والا مقام درود میفرستم. شهید سلیمانی در بین ما نیست اما آرا، افکار و اندیشه شهید برقرار است و در منطقه تکثیر شده و اندیشه مقاومت هر روز جان تازه ای به خود می گیرد.

وی افزود: همچنین یاد و خاطره شهید رضی موسوی را گرامی می دارم و اقدام جنایت آمیز ترور این شهید را محکوم می کنم. رژیم صهیونیستی در توسل به اینگونه اقدامات هیچ دستاوردی نخواهد داشت و شجره طیبه در منطقه قدرتمندتر از هر زمانی در حال زور آزمایی در مقابل سلطه گری رژیم است و این اقدامات کمکی به تداوم عمر این رژیم شرور و جعلی نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس درپیامی اعلام کرد که با همتای ایرانی خود درباره تحولات دریای سرخ، گفتگو کرده است .

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با تبریک سال نوی میلادی گفت: ملت های جهان به ویژه مسیحیان در شرایطی سال نو را جشن می گیرند که سرزمین زادگاه عیسی مسیح در فلسطین تحت بی سابقه ترین جنایات رژیم غاصب قرار دارد. بسیاری از پیروان حضرت مسیح در همدردی و هم آوایی با ملت مظلوم فلسطین جشن نگرفتند و آنگونه سال نو را یک رخداد توام به سرور تلقی نمی کنند و برای همدردی با ملت فلسطین از انجام برنامه های مذهبی و دینی خود پرهیز کردند. جای تاسف است که رژیم در سایه استمرار حمایت رژیم آمریکا حتی در ایام سال نوی میلادی دست از جنایت ضد انسانی خود علیه فلسطین دست برنداشت و به طور مستمر در ۳ ماه ادامه می دهد. از جامعه جهانی می خواهیم که از مسئولیت های خود در حمایت از فلسطین و ایجاد بازدارنگی علیه ماشین کشتار رژیم عمل کنند.

اقدامات حقوقی وزارت خارجه درباره جنایت علیه شهید سلیمانی

کنعانی در خصوص اقدامات برای پیگیری حقوقی جنایت علیه شهید سلیمانی گفت: ما بارها اعلام کردیم پیگیری جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی را با جدیت دنبال خواهیم کرد و این موضوع هیچگاه فراموش نخواهد شد. در ارتباط با این پرونده در فواصل مختلف مقامات ذی ربط اطلاع رسانی کردند.

وی با بیان اینکه پرونده شهید در ابعاد حقوق داخلی و بین المللی در اداره کل دادگستری تهران و مرکز حقوقی و بین المللی نهاد ریاست جمهوری مورد پیگیری است، اظهار داشت: در بعد داخلی ابعاد حقوقی و کیفری علیه آمریکا اقدامات در حال انجام است و در بعد بین المللی هم با استناد به کنوانسیون ۷۲ پیگیری ها از سوی وزارت خارجه در حال پیگیری است و اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

خراسان نوشت: در سایت « trt» ترکیه هیچ اشاره ای به این‌که لاوروف در گفت و گو با امیرعبداللهیان به تمامیت ارضی ایران اشاره ای کرده باشد، نشده است. این یعنی مسئله از دوحالت خارج نیست؛ یا این‌که طرف روسی حاضر نشده محتوای این گفت‌وگو را به درستی گزارش کند یا این اشتباه طرف ایرانی در انتشار محتوای یک گفت و گوی رسمی در سطح بین المللی و آن هم در باره این قضیه مهم و جنجالی است.

سخنگو ادامه داد: یادداشت های رسمی هم از طریق سفارت سوییس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا ارسال شده و ابعاد حقوقی در حال پیگیری است. اینکه آیا از طریق دیوان کیفری بین المللی هم اقداماتی صورت گرفته، پیش از این معاون حقوقی نهاد ریاست جمهوری توضیحات دقیقی را مطرح کردند.

کنعانی با بیان اینکه اگر محکمه کیفری عادلانه وجود داشته باشد، حتماً مسئله ترور مشمول جنایت بین الملی است و فرمانده ترور باید مورد پیگیرد و محاکمه قرار گیرد، یادآور شد: اما در هر صورت دولت آمریکا از نفوذ خود به صورت غیرمشروع در مراجع بین المللی سو استفاده کرده است. از نظر ایران، شهید سلیمانی یکی از شخصیت های مورد حمایت بین المللی بوده و در یک دعوت رسمی به عراق سفر کرده بود و وضعیت ایشان مشمول مفاد مندرج در کنوانسیون های بین المللی است.

وی افزود: گویا گفته می شود آمریکا به دیوان کیفری بین المللی نپیوسته و شخص دادستان دیوان می تواند به این موضوع ورود کند. کمیته ویژه حقوقی تعیین شده برای اینکار به طور مستمر در حال پیگیری است.

آژانس و دبیر کل آن از سیاست زدگی پرهیز کنند

کنعانی درباره ادعای آژانس و سرعت بخشیدن به غنی سازی ایران گفت: بارها اعلام کردیم که ایران به تمامی تعهدات خود در چارچوب معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه عدم اشاعه پایبند است. از زمان امضای برجام هم ایران در صدر لیست کشورهایی بوده که بیشترین بازرسی های آژانس از فعالیت آن کشور صورت گرفته است.

سخنگو با بیان اینکه طرح این قبیل موضوعات سازنده نبوده و متناسب با واقعیت موضوع فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران نیست، اظهار داشت: فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز است و تحت نظارت آژانس قرار دارد. از آژانس و دبیرکل انتظار می رود که اقدامات حرفه ای خود را دنبال کنند و از سیاست زدگی پرهیز کنند و اجازه دهند همکاری های ایران با آژانس به صورت حرفه ای و تخصصی در چارچوب موافقنامه جامع پادمان و معاهده عدم اشاعه و بیانیه امضا شده ایران و آژانس پیش رود.

یکی از مقامات مصر از سفر قریب الوقوع سفرای ایران و مصر پس از سوگندنامه ریاست جمهوری این کشور خبر داد.

وی در خصوص حملات رژیم اسراییل در منطقه گفت: آنچه رژیم در ارتباط با سوریه و حملات هوایی یا موشکی به خاک سوریه انجام می دهد، نقض حقوق بین الملل و منشور ملل متحد و نقض حاکمیت ارضی یک کشور مستقل است. چنین اقداماتی از منظر همه حقوق شناخته شده بین المللی محکوم و شایسته واکنش است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اقدامات از این دست تهدیدی برای صلح بین المللی است و مراجع مسئولیت دارند مانع استمرار اینگونه اقدامات شوند. رژیم عادت دارد با تلاش برای تسری بحران در منطقه بحران های داخلی خودش را به بیرون تسری دهد. ملت های منطقه این رفتار فرافکنانه رژیم صهیونیستی را می شناسند. انتظار می رود جامعه بین المللی و شورای امنیت به مسئولیت خود در حفظ صلح بین المللی عمل کند.

روابط میان مصر و ایران بر اساس نقشه راه دو وزیر پیش می‌رود

وی در پاسخ به سوال تسنیم درباره ادعای تبادل سفرا بین ایران و مصر توسط مقام مصری گفت: روابط میان دو کشور ایران و مصر بر اساس نقشه راه دو وزیر خارجه بر مبنای نگاه روسای دو کشور در حال پیگیری است و فضای مثبت میان دو کشور وجود دارد. ما علاقه مندیم در چارچوب راه تعریف شده روابط میان دو کشور مهم اسلامی گام به گام ارتقا پیدا کند و شاهد آثار مثبت در روابط دو جانبه باشیم.

درباره جزایر سه گانه دیدگاه خود را به صراحت به وزیر خارجه روسیه گفتیم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص روابط ایران و‌ روسیه گفت: روابط ایران و روسیه سازنده و رو به جلو است و در مسیر مناسبات ایران با کشورهای همسایه و در چارچوب سیاست همسایگی شاهد گسترش روز افزون روابط دو کشور در زمینه های مختلف بودیم.

کنعانی افزود: بر مبنای اراده سیاسی رهبران دو کشور روابط توسعه پیدا خواهد کرد. وجود روابط مشترک لزوماً به معنای اتفاق نظر بر همه موضوعات بین المللی نیست. کشورها در موضوعات مختلف دیدگاه هایی مبتنی بر منافع ملی خود دارند و ایران دیدگاه های ویژه خود را دارد.

وی با بیان اینکه ممکن است روسیه دیدگاه های متفاوت خودش را داشته باشد، گفت: مادامی که روابط میان کشورها بر اساس احترام متقابل شکل بگیرد، این روابط قابلیت توسعه دارد و اختلاف نظرها هم مادامی که مخل روابط نباشد می تواند امر پذیرفته ای باشد. در خصوص جزایر سه گانه ایرانی ما موضع صریح خود را اعلام کردیم و دیدگاه صریح ایران در گفتگو با وزیر خارجه روسیه مطرح شد. روابط خوب ایران و روسیه مانع از آن نیست در ارتباط با موضوعات دیگر ما مواضع خود را مطرح نکنیم.

پیام آمریکا به ایران درباره فلسطین قابل تایید نیست

کنعانی درباره ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی در خصوص پیام آمریکا به ایران در خصوص فلسطین گفت: من نمی توانم چنین خبری را تایید کنم. ایران موضع روشن و دقیقی در ارتباط با تحولات فلسطین دارد. ما در عین اینکه با طرف های مختلف در حال رایزنی برای پایان بخشیدن جنایات رژیم صهیونیستی داریم، در ارتباط با نحوه کمک به ملت فلسطین مشورت هایی داریم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در ارتباط با فلسطین معتقدیم که این ملت فلسطین است که باید در ارتباط با وضعیت سیاسی خود تصمیم بگیرد.

کنعانی با بیان اینکه ما دولت آمریکا را دارای صلاحیت برای ایفای نقش در خصوص مسائل فلسطین نمی دانیم، اظهار داشت: آمریکا هیچگاه یک طرف راه حل نبوده و آمریکا همواره یک طرف منازعه بوده است. آمریکا به طور مکرر در سطوح مختلف اعلام کرده که خود را متعهد به امنیت و حمایت اسراییل می دانیم و چنین رژیمی چگونه می تواند اهلیت در خصوص راهکارهای سیاسی داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت آمریکا فقط می تواند به حمایت های خود از رژیم در ادامه جنایات رژیم پایان ببخشد و به خواسته های جامعه بین المللی جامع عمل بپوشاند.

وزیر خارجه کشورمان پاسخ شفافی به ادعاهای همتای انگلیسی داد

کنعانی در خصوص گفتگوی انجام شده وزرای خارجه ایران و انگلیس و ادعاها علیه ایران گفت: در پاسخ به ادعاهای مطرح شده پاسخ شفاف ایران از زبان وزیر خارجه کشورمان مطرح شد و شفافیت لازم وجود داشت و خبرش هم منتشر شد. طرح ادعاهای بی اساس از سوی انگلستان که نقش مشخصی در ارتباط با بحران ریشه دار فلسطین دارد، این اظهارات مسموع است. موضوعات مربوط به تحرکات دولت آمریکا هم در راستای نقش آفرینی در راستای ناامنی در منطقه به ویژه دریای سرخ است. این ادعاها هیچ کمکی به صلح در منطقه نمی کند.

وی درباره ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: در ارتباط با اظهارات مقامات رژیم غاصب، رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که در ارتباط با فعالیت های صلح آمیر ایران اظهار نظر کند. این رژیم به طور غیرقانونی دارای کلاهک های هسته ای است و فعالیت او تحت نظارت آژانس قرار ندارد. ظرفیت های هسته ای رژیم تهدید علیه صلح در منطقه و بین الملل است.

سخنگو ادامه داد: اظهارات مقامات این رژیم مبنی بر تهدید استفاده از سلاح هسته ای علیه ملت فلسطین نشان دهنده این است که این رژیم دارای تسلیحات پنهان هسته ای است و همچنین خطر استفاده از سلاح هسته ای از سوی این رژیم علیه اهداف منطقه ای وجود دارد.

عضویت در بریکس یکی از نتایج ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران است

سخنگوی وزارت خارجه درباره نقش ایران در بریکس گفت: از امروز اول ژانویه ایران عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود. بریکس با پیوستن اعضای جدید اهمیت جدیدی در معادلات بین المللی به دست آورده است. ما چندجانبه گرایی و استفاده از فرصت های بریکس را همواره مورد توجه قرار دادیم. بریکس هم قطعاً فرصت های بیشتری را در حوزه مناسبات چند جانبه بین المللی در اختیار ایران قرار می دهد. عضویت ایران در بریکس یکی از نتایج ارتقای جایگاه ایران در صحنه بین‌الملل به شمار می‌رود.

روابط ایران و چین با سرعت بیشتری پیش می‌رود

کنعانی در خصوص آینده روابط ایران و چین گفت: روابط ایران و چین یک رابطه پیش رونده است. نقشه راه میان دو کشور و قرارداد جامع بلند مدت و توافقات صورت گرفته کمک می کند که ما پیش بینی کنیم این روند در سال جاری میلادی هم با سرعت بیشتری به پیش خواهد رفت.

سفر رئیس جمهور به ترکیه از قبل مطرح بوده است

وی درباره سفر رئیس جمهور به ترکیه گفت: ما تاریخی را اعلام نکردیم و نهاد ریاست جمهوری در این خصوص اطلاع رسانی خواهد کرد. برنامه سفر آقای رئیس جمهور به ترکیه از قبل مطرح بوده است. موضوعات متعددی، هم دوجانبه و هم موضوعات بین المللی در برنامه گفتگوهای میان دو کشور درچارچوب این سفر وجود دارد.

تقویت همکاری با اتحادیه اوراسیا جزو برنامه های ایران است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص همکاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: وضعیت روشن است. تقویت همکاری با اتحادیه اوراسیا جزو برنامه های ایران است و همکاری ها کاملاً رو به جلو بوده است. ما دوره اجرای توافق موقت آزاد را با مجموعه اقتصادی اتحادیه اوراسیا داشتیم و موافقتنامه تجارت آزاد با این اتحادیه امضا شده است. با طی شدن روند این موافقتنامه ما شاهد ارتقا و افزایش تجارت ایران با این اتحادیه خواهیم بود.

مقامات آمریکایی یا کره زمین را نمی‌شناسند یا وزن ایران را نمی‌دانند

کنعانی درباره ادعاهای مقامات آمریکایی برای محو ایران از نقشه جهان گفت: ایشان یا کره زمین را نمی شناسند یا وزن ایران را نمی دانند. البته اینگونه اظهارات نشانگر عمق وجود تفکرات جنون آمیز در میان مقامات امریکا است. عمق دلباختگی برخی نمایندگان آمریکا به رژیم صهیونیستی موجب طرح چنین اظهارات جنون آمیزی می شود.

وی در خصوص اقدامات سازمان همکاری اسلامی برای پایان دادن جنگ علیه غزه گفت: ما معتقدیم که سازمان همکاری اسلامی ظرفیت های زیادی دارد که می تواند در حمایت از فلسطین استفاده کافی را ببرد. طبیعتاً انتظار از این سازمان بیش از آن چیزی است که شاهد بودیم.

سازمان همکاری اسلامی کمیته تخصصی حقوقی برای محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی تشکیل دهد

سخنگو افزود: انتظار است در مرحله اجرا هم شاهد تحقق مواضع اعضا باشیم. ما پیشنهاد کرده بودیم و در چند مرحله تاکید کردیم که این سازمان می تواند با تشکیل کمیته تخصصی حقوقی ذیل دبیرخانه سازمان مستندات لازم برای ارائه در محکوم کردن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطین را تشکیل دهد. تشکیل چنین کمیته ای به عنوان اولویت مهم در برنامه سازمان همکاری های اسلامی می تواند به پیگیری حقوقی جنایات جنگی رژیم کمک کند.

وی درباره تحولات فلسطین گفت: می توانم بگویم که صورت مسئله روشن است. اولاً حمله رژیم صهیونیستی یک حمله جنایت کارانه است و ناقض همه اصول شناخته شده بین المللی است. اینکه رژیم صهیونیستی همه چهار جرم اصلی بین المللی یعنی تجاوز، جنایت جنگی، نسل کشی و جنایت علیه بشریت را در حال ارتکاب است.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: نمی توان از این حجم از جنایت چشم پوشی کرد. چه اتفاقی قرار است بیفتد که شورای امنیت بخواهد اقدام کند. کشورهای دنیا چقدر می توانند صبوری کنند که کشوری در شورای امنیت با سو استفاده از رای به ادامه جنایت جنگی توسط رژیم صهیونیستی دهد. آیا زمان برای پایان جنگ رسیده؟ بله مدت هاست زمان برای پایان دادن به جنایت های وحشیانه رسیده است.

ایران آماده کمک برای پایان یافتن جنگ اوکراین از طریق راهکار سیاسی است

کنعانی در خصوص جنگ اوکراین گفت: در ارتباط با اوکراین دیدگاه های ما روشن است. راهکار سیاسی می تواند به وضع موجود پایان بخشد و ایران از رهکار سیاسی استقبال کرده و اعلام کرده که می تواند برای پایان یافتن جنگ از طریق راهکار سیاسی کمک کند.

دارایی های ایران منتقل شده و امکان استفاده از آن را داریم

وی در خصوص دارایی های آزاد شده ایران گفت: دارایی های ما منتقل شده و ایران امکان استفاده از این دارایی ها را دارد و هیچ تحول دیگری رخ نداده است.

ما بر اساس اصول خود از جریان مقاومت در منطقه حمایت می کنیم

کنعانی در خصوص جریان مقاومت در منطقه و حمایت ایران گفت: جنبش های مقاومت جنبش های آزادی بخش هستند. ما مبتنی بر اصول شناخته شده بین المللی از این جریان ها به عنوان نهضت های آزادی بخش یاد می‌کنیم. ایران با سرافرازی اعلام می کند که حامی جریان های مقاومت فلسطین  برای آزادی سرزمینشان است.

سخنگو افزود: اینکه ما را متهم کنند ما باکی نداریم. آنهایی باید پاسخ دهند که حقوق شناخته شده ملتی را نادیده گرفتند و از اقدامات رژیم در حال حمایت هستند. کسی که باید احساس شرم کند حامیان رژیم هستند. کسانی که باید پاسخگو باشند حامیان رژیم هستند. ما یک اقدام شرافتمندانه حقوقی و بین المللی را حمایت می کنیم و خجالت نمی کشیم.

شهید موسوی در حال پشتیبانی مستشاری ارتش سوریه بود و حق ایران و سوریه برای پاسخ به آن محفوظ است

سخنگوی وزارت خارجه درباره ترور شهید رضی موسوی و اقدام ایران گفت: سردار شهید موسوی در حال پشتیبانی مستشاری ارتش سوریه بود و به دعوت سوریه نیروهای مستشاری مان حضور دارند. مباشرت رژیم صهیونیستی در ترور شهید قابل تردید نیست و قطعاً مقامات این رژیم مسئول هرگونه پیامدهای ناشی از این ترور هستند و حق ایران برای پاسخ در هر زمان و مکان محفوظ است.

وی با بیان اینکه حمله به مستشاران ایرانی که به صورت قانونی در سوریه و در راستای مبارزه با تروریسم حضور دارند، یک شرارت آشکار توسط رژیم صهیونیستی است، اظهار داشت: ثانیاً کمک به تروریست ها است. ثالثاً مصداق بارز نقض حاکمیت ارضی سوریه است. رابعاً ماجراجویی برای به چالش کشیدن صلح در منطقه است.

کنعانی حق پاسخگویی برای ایران را حقی قانونی و شناخته شده دانست و گفت: بر اساس منشور ملل متحد، ایران حق دارد به این اقدام جنایت آمیز پاسخ دهد. همچنین حق دولت سوریه هم است. ما در چارچوب روند حقوقی و دیپلماتیک به عنوان بخشی از پاسخ ایران، از طریق نمایندگی ایران در سازمان ملل با دبیرکل مکاتبه کردیم و در خواست کردیم شورای امنیت به مسئولیت خود در حفظ صلح بین المللی و ممانعت از به خطر انداختن صلح منطقه اقدام کند.

آزاد شدن تبعه اسپانیایی در چارچوب رافت انسانی بود

وی درباره آزاد شدن تبعه اسپانیایی گفت: این اقدام در چارچوب رافت انسانی و هم در چارچوب حقوقی توسط قوه قضاییه صورت گرفته است.

فضای دیپلماتیک برای انجام دور جدید مذاکرات هسته ای وجود دارد

کنعانی درباره ادعاها در خصوص لغو دور جدید مذاکرات هسته ای در پی تحولات فلسطین گفت: ایران در چارچوب التزام خود به روند دیپلماتیک و پایبندی به میز مذاکره برای بازگشت همه طرف ها به برجام آماده است، جمع بندی لازم را صورت دهد. گزارش های رسانه ای  را نمی توان پاسخ داد. روند فضای دیپلماتیک برای انجام دور جدیدی از گفتگوها همچنان وجود دارد و ما در چارچوب حفظ خطوط قرمز برای دور جدید گفتگوها مشکلی نداریم.

سفر وزیر خارجه به ارمنستان به دعوت همتای ارمنی بود

وی در خصوص گشایش سرکنسولگری ارمنستان در تبریز و سفر وزیر خارجه به ارمنستان گفت: سفر آقای وزیر در پاسخ به دعوت به عمل آمده از همتای ارمنستانی و در چارچوب رایزنی های دو کشور و شرایط در منطقه قفقاز صورت گرفت. موضوعات مختلفی در چارچوب مباحث مطرح شده مورد رایزنی قرار گرفت. در مورد قفقاز هم گفتگو انجام شد و ایران از روند صلح آذربایجان و ارمنستان حمایت کرد.

سخنگو افزود: در ارتباط با سرکنسول گری ها، این در چارچوب توافق قبلی دو کشور صورت گرفت. قرار بود ایران سرکنسولگری خودش را در قاپان تاسیس کند و ارمنستان سرکنسولگری خود را در تبریز ایجاد کند. سرکنسولگری ما در قاپان فعال است.

بیشتر بخوانید: