تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
10

بازگشت آمریکا به برجام اتوماتیک نیست

  • کد خبر : 104899
  • 13 بهمن 1399 - 12:33
بازگشت آمریکا به برجام اتوماتیک نیست
منتظر اقدام آمریکا هستیم که رفع تحریم موثر است. یعنی اینکه امضا روی کاغذ کفایت نمی‌کند، و ما باید تاثیر آن را ببینیم. پاسخ امضا روی کاغذ، امضا روی کاغذ است. هر گاه این اقدام اولیه را از سوی آمریکا ببینیم، واکنش نشان خواهیم داد.

جمهوریت: سخنگوی وزارت خارجه در تشریح اهداف سفر هیئت طالبان به ایران گفت: گروه طالبان بخشی از واقعیت افعانستان است و این سفر هم به اطلاع دولت افغانستان رسانده شده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سئوالات اصحاب رسانه شد.


سفر هیئت طالبان به تهران به اطلاع دولت افغانستان رسیده بود

سخنگوی وزارت خارجه در تشریح اهداف سفر هیئت طالبان به ایران گفت: گروه طالبان بخشی از واقعیت افعانستان است و دفتر سیاسی آن در دوحه و برخی کشورها فعالیت دارد. این سفر هم به اطلاع دولت افغانستان رسانده شده است.

این سفر در چارچوب گفتگوهای جاری بین دولت افعانستان و این گروه صورت می‌گیرد. ما همواره اعلام کردیم که از گفتگوهای بین الافغانی حمایت می‌کنیم.

دولت ایران با دولت مستقر افغانستان رابطه نزدیکی دارد. آنچه اتفاق می‌افتد یا به خواست و یا با اطلاع دولت افغانستان است.

بازگشت آمریکا به برجام اتوماتیک نیست

خطیب‌زاده در ادامه در واکنش به شرط‌های مطرح شده برای بازگشت آمریکا به برجام گفت: ما منتظر اقدام آمریکا هستیم که رفع تحریم موثر است. یعنی اینکه امضا روی کاغذ کفایت نمی‌کند، و ما باید تاثیر آن را ببینیم. پاسخ امضا روی کاغذ، امضا روی کاغذ است. هر گاه این اقدام اولیه را از سوی آمریکا ببینیم، واکنش نشان خواهیم داد. بازگشت آمریکا به برجام اتوماتیک نیست.

تا اجرای تمام و کمال و بدون پیش شرط تعهدات از سوی آمریکا اتفاق نیفتد، آمریکا همچنان ناقض قطعنامه الزام آور ۲۲۳۱ خواهد بود. اگر دولت آقای بایدن به دنبال اصلاح مسیر دولت قبلی است، باید اقدامات درازمدت به تعهدات را انجام دهد. ما همچنان منتظر اقدام دولت آمریکا هستیم.

ما کاملا روشن کرده‌ایم که هیچ مذاکره دوجانبه با آمریکا در این خصوص (نحوه بازگشت به برجام) نه لازم است و نه انجام خواهد شد. برای گفتگو در چارچوب ۱+۴ که آمریکا هم در گوشه‌ای بنشیند هنوز فاصله زیادی داریم.

دولت آمریکا تمامی تلاش خود را کرد که برجام وجود نداشته باشد. این صبر راهبردی ایران یکسال پس از خروج آمریکا باعث که برجام امروز زنده است. تمامی ناظران می‌دانند که آمریکا باید بخشی از این خسارت‌ها را جبران کرده و اصلاح مسیر کند.

اساسا ناقض کامل قطعنامه و برجام آمریکا است. ایران هیچ وقت از توافق خارج نشده و آن‌را نقض نکرده است. ایران اقدامات جبرانی انجام داده است.

مسیر کاملا روشن است و ما کمتر از چند هفته دیگر به توقف نظارت‌های فراپادمانی می‌رسیم. و اگر اقدام موثری انجام نشود، این اقدام اجرا خواهد شد. این مسیری است که نمایندگان ملت ترسیم کرده‌اند.

اساسا ما گفتگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت. آمریکا باید اقدام موثر در رفع تحریم‌ها و پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ داشته باشد. ما از مقامات آمریکا زیاد صحبت شنیده‌ایم. منتظر اقدامات آنها هستیم.

تمامی اقدامات ایران با اطلاع آژانس، ذیل نظارت آژانس و با راستی آزمایی آژانس بوده است. توصیه ما به آمریکایی‌ها این است که از شکست سیاست ترامپ درس بگیرند.

مسیر گفتگو با عربستان باز است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات مقامات عربستانی درباره گفتگو با ایران گفت: موضع ما هم گفتگو در منطقه است، بدون دخالت خارجی‌ها. چندین دهه است که خارجی‌ها منطقه را گروگان نیات شوم خود کرده‌اند.

مسیر گفتگو با عربستان باز است و هر روز که عربستان مسیر را اصلاح کند و به جنگ یمن خاتمه دهد، آغوش ایران باز است و ما پذیرای آنها خواهیم بود.

مشکلات انباشته شده‌ای که امروز در بحرین شاهد هستیم، با سرکوب سرپوش گذاشته نمی‌شود. دولت بحرین هر چه زودتر با مردم خود آشتی کند، برای دولت بحرین بهتر است.

عزم ایران برای گسترش روابط با قاره آفریقا

وی در ادامه افزود: هفته گذشته سفر بسیار خوب آقای ستاری را به کنیا داشتیم، عزم ایران بر گسترش روابط و گفتگوها با قاره آفریقا است.

امیدواریم خبرهای خوشی درباره خدمه کشتی کره‌ای بشنویم

سخنگو همچنین به بحث توقیف کشتی کره‌ای اشاره کرد و در این باره گفت: مشکل کشتی کره‌ای یک موضوع فنی است و موضوع پول‌ها، یک موضوع بین ایران و کره است. ما از روز اول در خصوص کشتی و خدمه، دسترسی‌های عالی به آنها دادیم. امیدواریم که در روزهای آتی خبرهای خوشی را درباره خدمه بشنویم.

درباره موضوع توقیف کشتی‌ها در اندونزی، ما از ساعت اول آن را بررسی کردیم. موضوع فنی است و ما با خدمه ارتباط گرفتیم. امیدواریم که از مرحله عبور کنیم و امروز که در خدمت شما هستم، تحولات، تحولات مثبتی است.

واکسن روسی

وی درباره واکسن روسیه گفت: وزارت امور خارجه هیچ قدمی برنمی‌دارد مگر اینکه نهادهای بالادستی و صلاحیت‌دار نظری داشته باشند. تنها مرجع صلاحیت دار درباره واکسن وزارت بهداشت است. درباره واکسن توافق شده ایران و روسیه، با نظر ستاد ملی کرونا و با نظر، درخواست و اصرار وزارت بهداشت بوده است.

این تنها مسیر نیست و چندین مسیر را پیگیری کرده‌ایم. تمامی اینها با نظر و درخواست ستاد عالی کرونا و وزارت بهداشت بوده است.

واکنش به انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در هند و اتهامات صهیونیست‌ها به ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در هند و اتهامات علیه ایران توسط صهیونیست‌ها گفت: روابط ایران و هندوستان درحال گسترش است و رایزنی‌های سیاسی دو کشور اخیرا در سطح مدیرکل انجام گرفت. درباره موضوعات منطقه از جمله افغانستان نظرات مشابهی داریم. همکاری‌های خوبی در زمینه بندر چابهار داریم، طبیعی است که در این زمینه شیطنت‌هایی صورت بگیرد. بسیاری از این‌ها شیطنت‌های بچه گانه‌ای است که مشخص می‌شود از سمت کجاست.

تهدیدات اسرائیل زمانی که در ضعف قرار می‌گیرد، بیشتر می‌شود. ما اهل تهدید نیستیم، آنلاین هستیم که پاسخ به جا بدهیم.

سیاست ایران در منطقه سیاست حسن همسایگی است

وی در تشریح اهداف سفر منطقه‌ای وزیر خارجه گفت: سیاست ما در منطقه سیاست حسن همسایگی است. یکی از این مناطق قفقاز است. ایران از جمله معدود کشورهایی است که دسترسی‌های یکسانی به کشورهای مختلف در منطقه دارد. سفر آقای ظریف برای همین توازن است.

غرامت برای قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی در مسیر پرداخت است

خطیب زاده درباره موضوع پرداخت غرامت برای قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: من فکر می‌کنم غرامت برای قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی در مسیر پرداخت است، البته باید جزییات را پیگیری کنم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=104899

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰