تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 7 July , 2024
2

پایتخت مفاخر ایران

  • کد خبر : 241397
  • 14 تیر 1403 - 18:18
پایتخت مفاخر ایران
در سفر یک روزه کاری دکتر علی دارابی معاونت میراث فرهنگی به استان مرکزی دکتر فرزاد مخلص الائمه استاندار اراك وی را همراهی کرد

جمهوریت-دکتر علی دارابی معاونت میراث فرهنگی درباره سفر یک روزه خود به استان مرکزی این چنین نوشت :

سفر یک روزه کاری به استان مرکزی داشتم. دکتر فرزاد مخلص الائمه استاندار جهادی و پرتلاش که زاده اراک است از جغرافیا، تاریخ، اقتصاد، فرهنگ، صنعت استان آگاهی کامل دارد و در مدت مسئولیت نیز جزو استانداران موفق بوده است. در برنامه های بازدیدی که داشتم همراهم بود، او برای نخستین بار در دى ماه ۱۴۰۲ «همایش بزرگ مفاخر و مشاهیر استان مرکزی» را در تالار وزارت کشور در تهران برگزار کرد که با اقبال بسیار گسترده شرکت کنندگان روبرو شد. اقدامى شایسته براى وحدت واتحادملى وافزایش همبستگى اجتماعى بود.

چند کار مهم در استان مرکزی داشتم:
تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی استان و تقدیم احکام مسئولیت آنان [انجمن نهادی غیر دولتی است برای جلب کمک های مادی خیرین و نیکوکاران برای حفاظت از میراث فرهنگی]

بازدید از پیشرفت مرمت خانه محسنی در اراک که مرکزی فرهنگی، هنری، درمانی خواهد بود و اثری تاریخی در مرکز شهر اراک است. دیدار با آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی؛ نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک که از سفر حج برگشته بود و گفت و گو برای حمایت از امر مردمی سازی حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی.

بازدید از بازار تاریخی اراک (که مربوط به قرن سیزدهم و دوران فتحعلی شاه قاجار است که جمعاً ۱۴ هکتار می باشد و در آن زمان برابر اصول مهندسی و معماری ویژه ای بنا شده است. بازار سرپوشیده اراک سقف آن گنبدی است). در بازار مراسم امضاء تفاهم نامه میان ۱۲ نهاد و دستگاه اجرایی با اشراف استانداری و هیأت امنای بازار برای حفظ و مرمت بازار صورت گرفت و در گام اول ۲۰ میلیارد تومان برای این مهم تأمین گردید. اقدامی بزرگ درراستاى مردمى کردن میراث فرهنگى که شایسته قدردانى است.
بازدید ازحوزه علمیه تاریخى اراک وحجره طلبگى امام خمینى درسال١٢٩٩ ه.ش که نیازبه مرمت جدى دارد.میراث واوقاف با مشارکت هم مقررشد اقدام کنند.
بازدید ازموزه بزرگ اراک که بناى آن درسال١٣٨٢ایجادشده است ومتاسفانه نه تنها مکان یابى مناسبى نشده است بلکه پیشرفت فیزیکى لازم راهم نداشته است.قرارشد شهردارى ومیراث زیرنظراستاندارى طرحى تهیه تا پروژه سازمان جدیدى یابد.

بازدید از مسجد جامع ساوه که از نخستین مساجد ساخته شده در ایران در دوره سلجوقیان است. که در سال ۱۳۱۰ ثبت ملی شده است. این مسجد سه مقطع تاریخی (قبل از اسلام، قرون اولیه اسلام و دوران صفوی) را در خود جای داده است و آثاری از آتشکده در فضای کنونی مسجد دیده می شود. مسجد جامع ساوه جزو نخستین مساجدی است که در پرونده ثبت جهانی قرار گرفته است. پرونده ثبت جهانی «مسجد ایرانی» که در حال حاضر دربرگیرنده ۳۰ مسجد در ۱۲ استان کشور است توسط معاونت میراث فرهنگی در مرحله بازدید، تدوین پرونده و آماده سازی برای ارسال به یونسکو می باشد. امام جمعه، شهردار، فرماندار و نماینده محترم شهرستان در این بازدید حضور داشتند.

استان مرکزی را پایتخت مفاخر ایران می نامند. بیش از ۳۰ % از ادیبان، مشاهیر، رجال سیاسی و مذهبی کشور از استان مرکزی هستند. از امام خمینی (ره) تا پروفسور حسابی، میرزا تقی خان امیر کبیر، دکتر محمد مصدق، پروین اعتصامی، ابوعلی مسکویه، عباس اقبال آشتیانی، سلمان ساوجی، آیت ا… محمد علی اراکی، ملااحمد و مهدی نراقی، شیخ عبدالنبی نجفی عراقی (اراکی)، ادیب الممالک فراهانی، محمد خزائلی ،دکتر سید عطا الله ومهندس سید محسن مهاجرانى، دکترسید محمد شکرایی و….و هنرمندانی چون مهران مدیری، بهزاد فراهانی، محمد صالح علاء، آزیتا حاجیان، فرامرز قریبیان و … است.
استان مرکزی مهد فرهنگ، تمدن، تاریخ و هنر است. استان صنعتی کشور و از مراکز اصلی کشاورزی است، پر از جاذبه های سیاحتی، مذهبی و گردشگری است. فرش آن شهرت جهانی دارد

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=241397

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰