تاریخ : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 26 June , 2024
2

آشنایی با نمایندگان اقتصادی شش نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

  • کد خبر : 239502
  • 28 خرداد 1403 - 16:57
آشنایی با نمایندگان اقتصادی شش نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری
با داغ‌تر شدن تنور تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، این سوال در اذهان عمومی ایجاد شده است که نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه کسانی را به عنوان نمایندگان اقتصادی خود برای پیش‌برد اهدافشان انتخاب کرده‌اند و این افراد انتخاب شده چه عملکردی در زمینه اقتصادی داشته‌اند؟

جمهوریت -با اعلام اسامی نهایی احراز صلاحیت شدگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان ماراتن ریاست جمهوری چهاردهم از هفته‌های قبل آغاز شد و در این مدت هرکدام از نامزدهای این دوره از انتخابات در خصوص مسائل اقتصادی مختلف از جمله معیشت مردم، بنزین، اشتغال، خودرو … اظهارنظرهایی کردند.

از آنجا که اقتصاد در اولویت ایران است و چشم افکار عمومی به دیدگاه‌های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری دوخته شده است هریک از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات نمایندگان اقتصادی خود را معرفی کرده‌اند تا این نمایندگان بتوانند به دفاع از برنامه‌های نامزدهای مورد نظر خود بپردازند. در گزارش پیشرو برخی چهره های اقتصادی که با حضور در صداوسیما یا برنامه های رسمی، به عنوان مشاور یا نمایندگان اقتصادی نامزدها معرفی شده اند را بررسی خواهیم کرد.

نمایندگان اقتصادی سعید جلیلی چه کسانی هستند؟

سعید جلیلی به عنوان یکی از شش نامزد تایید صلاحیت شده در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مجید کریمی و وحید عزیزی را به عنوان مشاوران اقتصادی خود انتخاب کرد.

مجید کریمی دانش آموخته رشته اقتصاد و پژوهشگر حلقه اقتصاد تحریم مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام است.از سوابق اجرای وی نیز می‌توان به دبیر کارگروه اقتصاد دولت سایه، مدیرکل مرکز تسهیل تامین مالی تولید اشاره کرد.

 

 

وحید عزیزی نیز از دیگر مشاوران اقتصادی سعید جلیلی  معاونت تعالی مدیریت و شبکه سازمان ملی بهره‌وری و مدیریت کل دفتر بازرسی مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور را در کارنامه فعالیت خود دارد.

 

 

البته جلیلی در انتخاب مشاوران سیاسی خود نیز چهره‌های اقتصادی از جمله مهدی صفری دیپلمات ایرانی و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران و محسن کریمی معاون امور بین الملل بانک مرکزی را برگزیده است.

نمایندگان اقتصادی مسعود پزشکیان چه کسانی هستند؟

مسعود پزشکیان یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حسین عبده تبریزی و احمد میدری را به عنوان نمایندگان اقتصادی خود معرفی کرده است.

حسین عبده تبریزی دارای دکتری امور مالی و بانکداری از مدرسه عالی بازرگانی منچستر بوده و استاد دانشگاه و از مدیران ارشد بازارهای مالی ایران است. وی خدمات متعددی را در زمینه تأمین مالی به بخش خصوصی و دولتی جمهوری اسلامی ایران ارائه داده است. خدمات داوطلبانه وی به وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه تشکیل صندوق پس انداز یکم مسکن، اولین انتشار اوراق بهادار به پشتوانه وام رهنی (MBS) و ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نمونه‌ای از اقدامات عمومی او در جهت توسعه تأمین مالی در ایران است. او بنیان‌گذار بانک اقتصاد نوین (نخستین بانک غیردولتی ایران) بوده همچنین مسئولیت‌های بسیاری از جمله دبیرکل بورس اوراق بهادار تهران و مشاور خصوصی‌سازی وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران در ادوار گذشته را در کارنامه خود دارد.

 

 

احمد میدری نیز به عنوان یکی دیگر از مشاوران اقتصادی مسعود پزشکیان معرفی شده است. میدری که دارای  دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است در سوابق خود  معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دارد. او نماینده آبادان در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بوده است.

 

نمایندگان اقتصادی محمدباقر قالیباف چه کسانی هستند؟

محمدباقر قالیباف در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری امیرسیاح، مجید شاکری و علی فکری را به عنوان مشاوران خود برگزیده است.

امیر سیاح دارای دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی،کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه تهران و کارشناسی اقتصاد نظری از دانشگاه شهید بهشتی است.در سوابق اجرای وی ریاست مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب وکار وزارت اقتصاد، سردبیری  سایت تحلیلی خبری الف از زمان تاسیس (۱۳۸۵) تاکنون، قائم مقام گروه اقتصاد شبکه اول سیما، مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، تهیه کننده برنامه‌های اقتصادی شبکه اول سیما و دبیری طرح و برنامه اقتصادی شبکه دوم سیما به چشم می‌خورد.

 

مجید شاکری از دیگر مشاوران قالیباف نیز تحلیلگر و کارشناس ارشد دیپلماسی اقتصادی و  اقتصاددان دارای دکترای مالی است. آنطور که در گزارش‌ها آمده وی در سوابق اجرایی خود حسابرسی و حسابداری و همچنین مدیریت مالی و نایب رییسی هیات مدیره کارخانجات ذوب آهن و نورد البرز را دارد.

 

 

علی فکری نیز به عنوان مشاور اقتصادی دیگر محمد باقر قالیباف انتخاب شده است. او اقتصاددان و عضو هیات‌علمی دانشگاه امام صادق است و در سوابق علمی او آمده است که دکتری اقتصاد خود را از دانشگاه اصفهان اخذ کرده و کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق دارد.

وی معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران است و  از سمت‌های مهم وی می‌توان به معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم، رئیس اداره سیاست‌ها وبرنامه های اقتصادی وزارت امور خارجه، دستیار معاون اقتصادی وزارت امورخارجه،کارشناس و عضودبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی ایران اشاره کرد.

 

نمایندگان اقتصادی  قاضی زاده هاشمی چه کسانی هستند؟

امیر حسین قاضی زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرشاد حیدری و ایمان زنگنه را به عنوان مشاوران اقتصادی خود برگزیده است.

فرشاد حیدری در کارنامه خود ریاست هیأت مدیره و مدیرعاملی بانک ملی، عضویت در هیأت مدیره و مدیریت امور اعتباری بانک تجارت، معاونت نظارت بانک مرکزی و ریاست مؤسسه عالی آموزش بانکداری دارد.. وی دانش آموخته مدیریت دولتی و مدیریت مالی در مقطع کارشناسی ارشد است.

 

ایمان زنگنه نیز دارای دکتری اقتصاد پولی و کارشناس رسمی امور بانکی است.

 

نمایندگان اقتصادی علیرضا زاکانی و مصطفی پورمحمدی هنوز مشخص نیست و میزگردهای اقتصادی آنها در روزهای آتی برگزار می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=239502

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰