تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
2

اولین بیمار فلج دریافت‌کنندۀ تراشه مغزی، شطرنج بازی می‌کند!

  • کد خبر : 232104
  • 03 فروردین 1403 - 0:10
اولین بیمار فلج دریافت‌کنندۀ تراشه مغزی، شطرنج بازی می‌کند!
شرکت نورالینک، متعلق به «ایلان ماسک» در یک پخش زنده ویدیویی نشان داد اولین بیمار دریافت‌کننده تراشه این شرکت چگونه تنها با استفاده از قدرت ذهن خود می‌تواند شطرنج بازی کند.

جمهوریت-صفحه رسمی شرکت نورالینک در ایکس در یک پخش زنده دمویی از عملکرد تراشه خود روی مغز مردی ۲۹ سال به‌نام «نولاند آربو» پرده برداشت. نولاند آربو ظاهراً هشت سال پیش پس از بروز حادثه‌ای از گردن به پایین فلج شده بود. اما او حالا از طریق رابط بین مغز و کامپیوتر (BCI) نورالینک می‌تواند از کامپیوتر استفاده کند.

آربو در این پخش زنده توضیح داد که جراحی برای دریافت این تراشه مغزی بسیار آسان بوده، اما او باید یاد می‌گرفت که چگونه تفاوت میان «تصور حرکت» و «اقدام به حرکت» را تشخیص دهد تا بتواند نشانگر موس را روی کامپیوتر به حرکت دربیاورد.

در این پخش زنده نشان داده شد که این BCI چگونه به آربو کمک کرده است تا بتواند با قدرت مغز خود نشانگر را روی کامپیوتر تکان دهد، پخش موسیقی را متوقف کند یا مهره‌های بازی شطرنج را روی صفحه جابه‌جا کند. او حتی مدعی شده است که با این تراشه توانسته بازی Civilization VI را انجام دهد.

اولین بیمار انسانی نورالینک می‌گوید قبلاً از ابزارهای کمکی دیگری برای استفاده از کامپیوتر بهره می‌برد، اما ایمپلنت نورالینک به او اجازه می‌دهد برای مدت بیشتری بازی کند و حتی بازی‌های آنلاین انجام دهد. آربو می‌گوید پیش از شارژ مجدد تراشه نورالینک، هر بار می‌تواند حدود هشت ساعت از آن استفاده کند. به‌عبارت دیگر، شارژدهی این ایمپلنت هشت ساعت است.

این بیمار همچنین می‌گوید که تجربه استفاده از ایمپلنت مغزی با وجود برخی مشکلات اولیه، تاکنون برای او مثبت بوده است. او توضیح می‌دهد: «این ایمپلنت بی‌نقص نیست و باید بگویم که ما با برخی مشکلات روبه‌رو شدیم. نمی‌خواهم مردم فکر کنند که این پایان راه است. کارهای زیادی باید انجام بگیرد، اما این تراشه زندگی من را تغییر داده است.»

ایلان ماسک پیش‌تر گفته بود که اولین محصول نورالینک با نام «تله‌پاتی» شکل تعامل ما با فناوری را تغییر خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=232104

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰