تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
3

«قیمت‌شویی» در بازار «فرش‌شویی»

  • کد خبر : 229573
  • 30 بهمن 1402 - 18:13
«قیمت‌شویی» در بازار «فرش‌شویی»
از حدود دو هفته پیش، تقاضا برای «فرش شستن» در این بازار بخاطر نزدیکی به شب عید افزایش چشمگیر پیدا کرده و عمده خانوارهای این خدمت، افرادی هستند که «فرش دستبافت» دارند و نمی‌خواهند این دارایی با ارزش‌شان با «یک شستشوی معمولی»، خراب شود و به قول معروف،‌ «رنگ قاطی کند»!

جمهوریتاز حدود دو هفته پیش، تقاضا برای «فرش شستن» در این بازار بخاطر نزدیکی به شب عید افزایش چشمگیر پیدا کرده و عمده خانوارهای این خدمت، افرادی هستند که «فرش دستبافت» دارند و نمی‌خواهند این دارایی با ارزش‌شان با «یک شستشوی معمولی»، خراب شود و به قول معروف،‌ «رنگ قاطی کند»!

معاون سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در نامه‌ای به رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد که نظارت ویژه بر واحدهای قالیشویی و خشکشویی در دستور کار قرار گیرد.
اکبر تقوی شوازی معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت در نامه‌ای به رئیس اتاق اصناف ایران خواستار نظارت ویژه بر فعالیت واحدهای صنفی قالیشویی و خشکشویی در هفته‌های پایانی سال شد.

شوازی در این نامه ضمن بیان اینکه با توجه به رسیدن ایام پایانی سال و افزایش تقاضای عموم برای خدمات صنفی قالیشویی و با توجه به تجارب گذشته مبنی بر سوءاستفاده برخی افراد در ایجاد واحدهای صنفی غیرمجاز که با استفاده از امکانات حداقلی اقدام به فعالیت و تبلیغات گسترده در این زمینه می‌کنند و غالباً به دلیل نداشتن مجوزهای مربوطه، عدم تخصص کافی و نداشتن تعهد کاری با شست و شوی نامناسب و غیراصولی فرش موجب خسارت به اموال مشتریان می‌شوند، خواستار اجرایی شدن طرح نظارتی ویژه بر قالیشویی ها شد.

وی با ذکر ضرورت جلوگیری از هر گونه رهاسازی و اعمال سلیقه در قیمت گذاری، هرگونه افزایش قیمت خودسرانه بدون طی کردن مراحل قانونی مطابق با دستورالعمل نرخ گذاری کالا و خدمات را ممنوع اعلام و تشدید اقدامات نظارتی بهنگام، دقیق و مستمر بر نرخ و ارائه خدمات باکیفیت توسط واحدهای صنفی قالیشویی و خشکشویی را از جمله این موارد دانست.

معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنین اهتمام ویژه بازرسان اتاق‌های اصناف کشور به برگزاری طرح تشدید بازرسی از اول اسفندماه سال جاری تا ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ و برخورد با تخلفات احتمالی با هدف احقاق حقوق مصرف کنندگان و ایجاد آرامش در بازار را با اهمیت دانسته، اذعان داشت که هموطنان می‌توانند برای اطمینان و استفاده از خدمات واحدهای قالیشویان مجاز به وب سایت اتحادیه‌های مربوطه مراجعه کرده و با اطلاع از واحدهای مجاز، آخرین نرخ خدمات، شامل نرخ شستشوی فرش (بر مبنای مترمربع، نوع شستشو و جنس فرش)، هزینه حمل و نقل و… اطلاعات لازم را کسب کنند.

از حدود دو هفته پیش، تقاضا برای «فرش شستن» در این بازار بخاطر نزدیکی به شب عید افزایش چشمگیر پیدا کرده و عمده خانوارهای این خدمت، افرادی هستند که «فرش دستبافت» دارند و نمی‌خواهند این دارایی با ارزش‌شان با «یک شستشوی معمولی»، خراب شود و به قول معروف،‌ «رنگ قاطی کند»!

در این بازار، بر روی همین «نقطه ضعف» خانوارها کار شده است تا «قیمت دستوری» شسته شود و «قیمت متناسب با هزینه خدمت‌دهنده» در نهایت مورد استفاده قرار بگیرد.

در یک نمونه، برای شستن فرش تبریز از جنس ابریشم، ابتدا قیمت شستن براساس مترمربعی ۴۰ هزار تومان داده می‌شود اما در مراجعه کارشناس به منزل برای «حمل فرش به محل شستشو»، هزینه شستن با ضمانت تثبیت رنگ، مترمربعی ۲۰۰ هزار تومان اعلام می‌شود.

قیمت فرش دستبافت تبریز با چله ابریشم، در ابعاد ۶ مترمربع در حال حاضر از حدود ۱۸۰ میلیون تومان تا ۳۶۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=229573

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰