تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
6

‌تعرفه انتخابات مجلس و خبرگان ‌یکی شد

  • کد خبر : 224623
  • 13 دی 1402 - 21:07
‌تعرفه انتخابات مجلس و خبرگان ‌یکی شد
اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات گفت: به منظور سهولت در رای دو تعرفه خبرگان و مجلس شورای اسلامی را در یک تعرفه قرار می‌دهیم که قسمت بالایی مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی و قسمت پایین آن مربوط به انتخابات مجلس خبرگان رهبری است.

جمهوریت-اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات گفت: به منظور سهولت در رای دو تعرفه خبرگان و مجلس شورای اسلامی را در یک تعرفه قرار می‌دهیم که قسمت بالایی مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی و قسمت پایین آن مربوط به انتخابات مجلس خبرگان رهبری است.

محسن اسلامی ۱۳ دیماه ۱۴۰۲ در جلسه ستاد انتخابات استان مرکزی اظهار کرد: با توجه به تغییرات قانون انتخابات، رای دهندگان می توانند با ارائه یکی از مدارک پنجگانه شامل شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت، گواهینامه یا پاسپورت، رای بدهند و درصدد هستیم که با ایجاد شعب سیار در روستاها و مناطق مختلف زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از فرصت هایی که قانون ایجاد کرده است به خوبی استفاده کرد و در کنار آن اطلاع رسانی و آگاهی بخشی خوبی را انجام دهیم، گفت: همه عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات باید به آیین نامه انتخابات مسلط باشند و حوزه فناوری و ارتباطات (IT) نیز باید زیرساخت های استان را توسعه بدهد.

 

اسلامی گفت: ۵ هزار نقطه صعب العبور در کشور وجود دارد که ۱۹۰۰ نقطه فاقد پوشش است و درصدد کاهش این رقم هستیم، اگر این تعداد را کاهش دهیم کار بزرگی انجام گرفته است و البته دولت سیزدهم دولت انجام کارهای بزرگ است.

وی افزود: در این دوره نسبت به زیرساخت های موجود فراتر عمل شده است، وزیر ارتباطات به شدت فعال است و پیگیر ارتقای زیرساخت هاست و تصمیم دارد که تا ۱۱ اسفندماه کمترین مشکل را در حوزه سیگنال داشته باشیم.

وی با اشاره به ثبت نام ۵۲۴ نفر در استان مرکزی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و ضرورت تحقق عدالت انتخاباتی درخصوص همه نامزدها در استفاده از امکانات و تسهیلات ذکر شده در قانون انتخابات افزود: به کمک صدا و سیما ۲۰۰ حوزه فرکانس تصویری محلی در انتخابات خواهیم داشت که براساس آن نامزد برنامه های خود را در استودیویی ضبط می کند و از طریق این فرکانس های محلی پخش می شود، همچنین براساس ماده ۱۳ همه دستگاه ها موظف به کمک به ستاد انتخابات هستند.

وی اظهار کرد: ۷۵۰ هزار نفر با ستاد انتخابات کشور در حال همکاری هستند و انتظار داریم که مجموعه هایی چون شهرداری ها به برگزاری انتخابات کمک کنند. اگر اجرا با کیفیت انجام شود حتما امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت حاصل می شود.

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: کل فرآیند انتخابات در مجری و ناظر خلاصه می شود، مجری تلاش دارد که با کیفیت کار خود را به پیش ببرد. تنها یک فرصت ۵۸ روزه تا انتخابات باقی مانده است و این اتفاق بزرگ در اولویت کاری وزارت کشور قرار گرفته است و باید در اولویت کاری فرمانداران قرار گیرد تا خروجی مطلوبی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه شعب اخذ رای تعیین شده است و لازم است که با رصد سوابق قبلی انتخابات، شعبی که حداقل مراجعه را داشتند بازنگری شوند، گفت: باید میزان آنتن دهی در داخل شعب تست شود تا مشکل سیگنال نداشته باشیم، براساس قانون، فراجا مسئولیت حفاظت از شعب را دارد و درخواست می شود که حتما طی جلسات متعدد هماهنگی لازم با فراجا انجام شود، طبق قانون یک ماه قبل از انتخابات باید عوامل اجرایی شعب نهایی شوند، اما می توان این کار را زودتر انجام داد تا تکلیف روشن باشد.

اسلامی با اشاره به اینکه ۱۲۱۸ هیات اجرایی اصلی و فرعی در کشور وجود دارد و عوامل اجرایی شعب باید مورد توجه قرار گیرند و برای انتخاب آنها نیز باید دقت عمل و دقت نظر داشت، گفت: براساس شاخص های مطلوب تعیین شده، باید افراد متعهد برای اینکار انتخاب شوند چراکه با رای ملت به عنوان مصداق واقعی حق الناس روبرو هستیم و قطعا به واسطه برگزاری انتخابات خوب می توان سرمایه اجتماعی خوبی را رقم زد.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات زیر ذره بین قرار دارد و قطعا با برگزاری کیفی این اتفاق بزرگ در کشور می توان دستاورد بزرگی را کسب کرد، گفت: باید این روز را مهم بدانیم و عوامل اجرایی موثر را انتخاب کنیم.

وی افزود: تعرفه های این دوره از انتخابات چاپ شده و براساس موعد و جدول زمانبندی تحویل استان ها می شود. با توجه به اینکه قانون به سهولت رای گیری اهمیت می دهد، آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی را داریم و سه سناریو برای آن تعریف شده است.

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه ۱۷۴ حوزه تک کرسی هستند و باقی حوزه ها تعدد کرسی دارند گفت: به منظور سهولت رای گیری، دو تعرفه خبرگان و مجلس به یک تعرفه تبدیل شده است. قسمت بالایی تعرفه مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی و قسمت پایینی آن مربوط به انتخابات مجلس خبرگان رهبری است و صندوق آبی متعلق به خبرگان و صندوق قرمز مربوط به مجلس شورای اسلامی است. اگر تعرفه به شکل اشتباه نوشته شود، باطل خواهد بود از طرفی عوامل اجرایی باید دقت کنند که در توزیع تعرفه کمبودی رخ ندهد.

وی با تاکید بر اینکه یک روز قبل انتخابات باید استقرار شعب طبق قانون انجام گیرد، گفت: تلاش داریم که پیش از انتخابات، مانوری در استانها انجام شود.

اسلامی بیان کرد: صورت جلسات مفصل شعبات حذف شده است و صورت جلسات (سه صورت جلسه) در قالب برگه A۴ تعریف شده که در این شکل، کار با سرعت بیشتری قابل انجام است. دستورالعمل تبلیغات نهایی شده است و توصیه می شود موارد لازم در حوزه تبلیغات در قالب جلسات توجیهی برای نامزدها مطرح شود.

وی در خصوص شفافیت های مالی بیان کرد: قانون شفافیت مالی نامزدها در این دوره اعمال می شود. از همه داوطلبین شماره حساب دریافت شده و مسئله تبلیغات نامزدها نیز بررسی می شود. سامانه شفافیت مالی رونمایی شده است و تمامی موارد هزینه شده و کمک ها از جمله منابع شخصی، کمک اشخاص حقیقی و حقوقی و احزاب قابل رصد است. هزینه برپایی ستاد، تجمعات تبلیغات مجاز و هزینه عوامل اجرایی ستاد نیز قانونی است و هزینه کرد خارج از این موارد تخلف است. تمامی فرآیندهای مالی ثبت می شود و سقف مالی هر حوزه انتخابیه تعیین و به فرماندارها ابلاغ می شود و نباید بیشتر از این سقف هزینه شود. البته برای کمک به نامزدها از سوی افراد، فقط ۲۰ درصد سقف هزینه ها به شکل کمک ممکن خواهد بود.

اسلامی اضافه کرد: شورای نظارت اعلام کرده است که آخر شب ۱۵ دیماه لیست نهایی نامزدها ارائه می شود. این لیست جمعه به فرمانداری ها ابلاغ می شود و در تلاشیم که برای نامزدها نیز وضعیت بررسی صلاحیت در قالب پیامک ارسال شود. امکان اعلام اعتراض نامزدها از ۱۷ تا ۱۹ دیماه میسر است و باید به شکل مجازی مراتب اعتراض خود را نسبت تایید صلاحیت اعلام کنند.

وی اضافه کرد: امسال به همه ستادهای انتخابات استان ها یک اعتبار مالی اختصاص یافت که اولین مرحله آن پرداخت شد و اعتبار جدید که سه برابر رقم اول خواهد بود تا هفته آینده به حساب استان ها واریز می شود و این رقم به توسعه زیرساخت ها و پرداخت به عوامل اجرایی کمک می کند.

وی با اشاره به فعال شدن شماره تماس ۱۱۷ به جهت تعامل بین مردم و ستاد انتخابات، گفت: این امر به توسعه نگاه تعاملی ببین مردم و انتخابات کمک خواهد کرد.

اسلامی در پایان بیان کرد: شورای نگهبان زمان ارائه لیست نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری را ۴ بهمن ماه اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=224623

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰