جمهوریت –نمایندگان مجلس شورایاسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه۱۴۰۳، منابع مالی «توسعه زیرساختهای خودروهای هیبریدی» و «ارائه مشوق خرید» به خودروهای موردنظر را مشخص کردند. طبق مصوبه مجلس، درآمدهای حاصل از عوارض گمرکی واردات خودروهای هیبریدی بهعنوان منابع ارائه مشوق برای خرید خودروهای موردنظر و همچنین توسعه زیرساخت آنها، لحاظ شد.
بر این اساس «منابع حاصل از حقوق ورودی خودروهای برقی – بنزینی (هیبریدی) و قطعات منفصله آنها، صرف توسعه زیرساخت این محصولات و تسهیلات و مشوقهای خرید مدلهای هیبریدی تولید داخل میشود. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ظرف یک ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون، آییننامه اجرایی آن را تهیه و به تصویب هیاتوزیران برساند». با توجه به این مصوبه، منابع درآمدی حاصل از حقوق ورودی خودروهای هیبریدی و قطعات آنها، صرف توسعه زیرساختهای لازم و همچنین ارائه مشوق خرید به مشتریان خودروهای موردنظر میشود. منظور از «هیبرید» خودرویی است که علاوهبر بنزین، از نیروی برق نیز استفاده میکند، بنابراین با یک خودروی تمامبرقی متفاوت است. خودروهای تمامبرقی، نیازی به استفاده از سوختهای فسیلی ندارند و انرژی موردنیازشان بهطور کامل از نیروی برق تامین میشود، بنابراین مصرف سوخت و آلایندگیشان (در مقایسه با بنزینسوزها و دیزلیها و گازسوزها) صفر است.
طراحی و تولید خودروهای هیبریدی و برقی از سالها پیش در دستور کار خودروسازان جهان قرار گرفته و از جمله اهداف مهم آن، کاهش آلودگی هوا و پایینآوردن گرمایش زمین است. در ایران نیز هفت ماهی میشود که توسعه خودروهای برقی حداقل در کلام سیاستگذار، جدی شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت اصرار زیادی روی تولید و واردات این مدل خودروها دارد. این در حالی است که از نظر کارشناسان، درحالحاضر زیرساختهای لازم و کافی برای توسعه خودروهای برقی در کشور فراهم نیست. اصلیترین زیرساخت مربوط به خودروهای برقی، ایستگاههای شارژ است که باید بهصورت گسترده در مکانهای عمومی و منازل تعبیه شود. البته تعبیه این ایستگاهها در کشور کلید خورده، اما در سطحی بسیار محدود و متمرکز، نه گسترده و پراکنده.
توسعه خودروهای برقی علاوهبر اینکه به زیرساختهای فنی نیاز دارد، مشوقهای مالی و یارانه خرید را هم میطلبد، چه آنکه در دنیا با استفاده از همین شیوه، شهروندان به خرید برقیها ترغیب شدند. حالا با توجه به مصوبه اخیر مجلس شورایاسلامی، قرار است از محل حقوق ورودی خودروهای هیبریدی، زیرساختهای موردنیاز این خودروها تامین و به مشتریان یارانه و مشوق خرید (خرید مدلهای هیبریدی داخلی) داده شود. در این مصوبه اما اشارهای به خودروهای برقی نشده، حال آنکه اتفاقا برقیها نیاز اساسیتر و بیشتری به زیرساخت و مشوق خرید دارند، زیرا اولا نیازمند ایستگاههای شارژ هستند و ثانیا به دلیل قیمت بالاتر (هم نسبت به بنزینیها و هم هیبریدیها)، مشتریانشان حتما باید از پشتوانه یارانهای برخوردار باشند. بدونشک در صورت تامیننشدن لازم و کافی زیرساختها و عدمارائه یارانه و مشوق خرید، طرح توسعه خودروهای برقی در ایران راه بهجایی نخواهد برد.
بیشتر بخوانید:
- بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس آغاز شد
- قانون انتخابات مجلس اصلاح شد
- موضع جامعه روحانیت درباره انتخابات مجلس
- اصولگرایان استارت رسمی انتخابات مجلس را زدند
- احتمال اجماع لیست نهایی تهران در اردوگاههای اصولگرایان
- عارف جلسات منظم با استانداران ادوار دارد و به دنبال رقابت انتخاباتی است
- سازماندهی هستههای انتخاباتی شورای وحدت در تهران
- استراتژی جبهه پایداری در انتخابات مجلس چیست؟
- درخواست انتخاباتی محسن هاشمی از حسن روحانی
- حسن روحانی: تنها راه این است که این نظام اصلاح شود
- روایت سردار کوثری از جلسه فرماندهان سپاه با روحانی پس از انتخابات ۹۶
- تعرفه انتخابات مجلس و خبرگان یکی شد
- تایید صلاحیت مطهری، نوبخت و پزشکیان برای انتخابات مجلس
- تاجگردون با این عکس به استقبال انتخابات رفت
- صلاحیت سید محمود علوی، وزیر سابق اطلاعات برای شرکت در انتخابات مجلس تایید نشد
- لیست انتخاباتی بر اساس نظریه «انقلاب مستمر»
- به تذکرات رهبری درمورد مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات توجه نشده
- ساداتینژاد از حضور در انتخابات مجلس انصراف داد
- ستاد انتخابات کشور: با گواهینامه، کارت پایان خدمت و گذرنامه هم میتوان رای داد
- حسن روحانی رد صلاحیت شد
- حسن روحانی : باید در انتخابات شرکت کرد اگرچه مرا هم رد کرده باشند/ باید با رأی دادن اعتراض کرد
- تودههای عظیم مردم از تائید صلاحیت روحانی در انتخابات ۹۶ هم متعجب بوده و گلایه داشتند
- انتخابات را تحریم نمی کنیم اما لیست هم نمی دهیم
- انتخابات ایران یکی از سالمترین انتخابات در جهان است
- عدم مشارکت در انتخابات حتی به بهانه تنبلی، اشتباهی بزرگ است
- واکنش اطلاعات به ردصلاحیت ها توسط شورای نگهبان
- تکلیف مجلس به صرافیها برای ارائه اطلاعات درآمد ارزی خود به بانک مرکزی