تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024
8

شورای رقابت قیمت‌گذاری را به وزارت صمت سپرد

  • کد خبر : 224681
  • 14 دی 1402 - 14:06
شورای رقابت قیمت‌گذاری را به وزارت صمت سپرد
شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو خارج شد.

جمهوریت-شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو خارج شد. این شورا سه‌شنبه بعدازظهر در جلسه‌ای که در محل این شورا برگزار شد از وظایف قانونی خود انصراف داد و آن را به وزارت صمت محول کرد. بازار خودرو اما روز گذشته به این تغییرات واکنش معناداری نشان داد. از نگاه بازار، تغییر مرجع قیمت‌گذار به معنای تسلط بیشتر دولت بر بازار خودرو است و بهتر بود کشف قیمت به بازار محول می‌شد.

شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو خارج شد. این شورا سه‌شنبه بعدازظهر در جلسه‌ای که در محل این شورا برگزار شد از وظایف قانونی خود انصراف داد و آن را به وزارت صمت محول کرد. بازار خودرو اما روز گذشته به این تغییرات واکنش معناداری نشان داد. از نگاه بازار، تغییر مرجع قیمت‌گذار به معنای تسلط بیشتر دولت بر بازار خودرو است و بهتر بود کشف قیمت به بازار محول می‌شد.

شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو خارج شد. سه‌شنبه بعدازظهر، شورای رقابت در جلسه‌ای با اکثریت آرا، دستورالعمل ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو را بر اساس نقش‌دهی پررنگ‌تر به وزارت صمت به عنوان سیاستگذار و تنظیم‌گر فنی این صنعت اصلاح کرد. براساس این جلسه، اعضای شورای رقابت چهار اصلاح در خصوص فرآیند محاسبه و ابلاغ قیمت‌ها، مشمولان قانون حمایت از خانواده و جمعیت و خودروهای فرسوده، سامانه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه را در دستورالعمل ۵۴۳ اصلاح کرد.

با توجه به جلسه سه‌شنبه شورای رقابت، این شورا اولا از قیمت‌گذاری خودرو کنار رفت و ثانیا سازوکار سامانه یکپارچه عرضه خودرو نیز با تغییراتی همراه شد. به گفته سپهر دادجوی، سخنگوی این شورا، از این پس نظارت شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه‌شده توسط سازمان حمایت را رأسا ابلاغ کند و چنانچه نحوه اجرا با ایراداتی همراه باشد، شورا ورود خواهد کرد. همچنین بندی به دستورالعمل اضافه شده که در آن وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودروها از شمول ضابطه قیمتی ماده ۳ (دستورالعمل قیمت‌گذاری) و شرایط طرف تقاضای موضوع ماده ۴ دستورالعمل، با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارائه دهد و شورا پس از بررسی در این مورد اعلام رای می‌کند. به گفته سخنگوی شورای رقابت، هدف این بند کاهش دامنه قیمت‌گذاری است. همچنین از این پس عرضه‌کنندگان خودرو مکلف‌اند در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه ثبت کنند و نظارت و سیاستگذاری در این خصوص با وزارت صمت است. این بند جایگزین بند ۵ ماده ۵ دستورالعمل می‌شود و ماهیت عرضه و کارکرد سامانه به‌اقتضا تغییر خواهد کرد.

بدین ترتیب در شرایطی طبق اصلاحیه دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت، این شورا از گردونه قیمت‌گذاری خودرو خارج شد که به گفته سخنگوی شورای رقابت، از این پس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وظایف این شورا را عهده‌دار خواهد شد و شورای رقابت نقش تنظیم‌گری بازار را به عهده خواهد داشت. پیش از این «دنیای اقتصاد» در دو گزارش که آبان‌ماه و اواخر آذر سال جاری طبق اظهارات منوچهر منطقی، معاون حمل‌ونقل وزارت صمت، منتشر کرد، از خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خبر داده بود؛ این در شرایطی است که منطقی در دو مصاحبه مذکور تاکید داشت در مورد قیمت‌گذاری خودرو هیات‌مدیره شرکت‌ها تصمیم‌گیر خواهند بود؛ حال آنکه در مصوبه سه‌شنبه شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان مجری در این زمینه معرفی شده است. هر چند، شورای رقابت موضع سرسختانه‌ای نسبت به اظهارات منطقی در راستای حذف این شورا از قیمت‌گذاری خودرو اتخاذ کرد و بر ادامه فعالیت شورای یاد‌شده تاکید داشت، بااین‌حال جلسه سه‌شنبه بعدازظهر را می‌توان سورپرایزی برای خودروسازان و مخالفان قیمت‌گذاری این شورا عنوان کرد.

بر این اساس مسوولان شورای رقابت و مدافعان قیمت‌گذاری شورا، با این ادله که شورا نهادی است مستقل و قانونی و حذف آن با مقررات و دستورالعمل‌های دولتی امکان‌پذیر نیست، تصور مرجع دیگری برای تعیین قیمت را دور از ذهن می‌خواندند. البته تاکیدات آنها با واقعیت‌ها همخوانی داشت، چرا که در دو دوره قبلی، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در این زمینه تصمیم‌گیری کرده بود نه دولت. آنچه مشخص است شورای رقابت طبق قانون به عنوان یک نهاد تنظیم‌گر در بازارهای انحصاری، مسوول قیمت‌گذاری خودرو است. این در شرایطی است که در هیچ جای قانون وظایفی برای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان قیمت گذار تعیین نشده است. همان‌طور که عنوان شد شورای رقابت نهادی قانونی است و دو باری که از این گردونه خارج شد با تصمیمات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا بود نه با اختیارات خود. حال این شورا نه با فشار مقامات بالادستی، بلکه با اختیار خود از وظایف قانونی‌اش انصراف داده که این موضوع می‌تواند محل اشکال باشد. از سوی دیگر حضور سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به عنوان جایگزین شورای رقابت نیز ابهاماتی دارد، به‌طوری‌که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این جایگزینی خالی از اشکالات قانونی نیست.

قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت یا هیات‌مدیره؟

منوچهر منطقی، معاون حمل‌و‌نقل وزارت صمت، در دو مصاحبه با «دنیای اقتصاد» از قیمت‌گذاری خودرو توسط هیات‌مدیره دو شرکت خودروساز و خروج شورای رقابت از این گردونه خبر داده بود. البته وی تاکید داشت که این اتفاق اواخر سال جاری و اوایل سال ۱۴۰۳ رخ خواهد داد. وی در گفت‌وگویی که شهریور امسال با «دنیای اقتصاد» داشت، با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو بین دو نظریه، یکی از سوی شورای رقابت و دیگری از سوی خودروسازان قرار گرفته، تاکید کرده بود که وزارت صمت فرآیندی را آغاز کرده تا به واسطه آن، یک فصل مشترک بین این دو نظریه ایجاد کند. وی اظهار کرد که طبق این فرآیند، باید تنوع خودروهای دارای قیمت متوسط و مناسب را بیشتر کرد و واردات نیز می‌تواند به شکل‌گیری این فضا کمک کند.

به گفته منطقی، برای ایجاد تنوع و خروج بازار خودرو از انحصار، می‌توان از خودروهای خارجی نو برای ایجاد رقابت در بازار مونتاژی‌ها استفاده کرد و از خودروهای دست‌دوم نیز برای رقابتی کردن بازار خودروهای داخلی (محصولات ایران‌خودرو و سایپا). وی این را هم گفت که باید به سمتی برویم تا تعاریف انحصار در بازار خودرو موضوعیت نداشته باشد. آنچه در آن زمان از اظهارات منطقی برداشت شد، این بود که سیاستگذار می‌خواهد به واسطه کاهش انحصار، مجوز خروج خودرو از ذیل قیمت‌گذاری دستوری را بگیرد. در واقع به نظر می‌رسد سیاستگذار به دنبال پیاده‌سازی مدلی است تا راه بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو را ببندد و این مدل، خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری است.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=224681

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰