تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
5

الزام واردات خودرو در ازای گواهی اسقاط خودروهای فرسوده؛ تسهیل‌گری یا سنگ‌اندازی؟

  • کد خبر : 201642
  • 01 مرداد 1402 - 12:52
الزام واردات خودرو در ازای گواهی اسقاط خودروهای فرسوده؛ تسهیل‌گری یا سنگ‌اندازی؟
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده شرط جدید واردات خودرو را اعلام کرده است. بر اساس گفته‌های او واردکنندگان خودرو موظف هستند در ازای واردات هر دو دستگاه خودرو، گواهی اسقاط یک خودروی فرسوده را ارائه کنند.

جمهوریت-روز گذشته محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی قانون واردات خودروهای کارکرده را برای اجرا به رییس‌جمهور ابلاغ کرد. از این پس باید دولت آیین‌نامه این قانون را تدوین و به وزارت صمت ابلاغ کند.

هر چند روند تهیه‌آیین نامه هنوز آغاز نشده است، اما به تازگی از شرط جدیدی برای واردات خودرو رونمایی شده است، مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفته است که تا زمان تصویب آیین‌نامه، واردکنندگان خودرو مکلفند به ازای واردات هر دو دستگاه خودرو، گواهی یک خودرو فرسوده را ارائه کنند.

او گفته است که «تمامی شرکت‌های واردکننده خودرو اعم از نو و کارکرده، جز کامیون‌های مشمول بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی که بخشی مشمول ارائه گواهی اسقاط و بخشی پرداخت وجه‌اند، مابقی مکلف به ارائه گواهی اسقاط هستند.»

این خبر با واکنش رشیدی کوچی، نماینده مجلس و از مدافعان سرسخت واردات خودرو مواجه شد و او این اقدام را سنگ‌اندازی در برابر واردات دانست.
رشیدی کوچی در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: «زمزمه‌های پشت‌پرده و غیررسمی مبنی بر اسقاط خودرو به‌ازای واردات نگران کننده است و حتما در راستای سنگ‌اندازی در مسیر واردات خودرو نو و کارکرده است و به دنبال ایجاد فضای رانتی و پرمفسده جدید برای عده‌ای نورچشمی است. امیدوارم هرچه سریعتر وزارت صمت به این شایعات پایان دهد.»

این نماینده مجلس همچنین نوشته است که «توصیه می‌کنم وزیر محترم صمت اشتباه گذشتگان را تکرار نکند.»

طرح سوال از وزیر صمت به دلیل عدم واردات خودروی نو علی‌رغم گذشت یک سال از تصویب و ابلاغ قانون نیز مورد دیگری است که این نماینده مجلس آن را مطرح کرده است.

با وجود این که این نماینده مجلس این اقدام را مانعی در برابر واردات می‌داند، یک کارشناس خودرو در گفتگو با اقتصادآنلاین از این الزام جدید استقبال و آن را مثبت ارزیابی کرد.

فیروز نادری در این خصوص گفت: نه تنها کار سختی نیست که یک حسن هم برای مملکت است. در کشور ما ماشین اسقاطی فراوان است و قیمت آنچنانی هم ندارد، با ۲۰ تا ۳۰ میلیون و نهایت تا ۵۰ میلیون می‌توان این خودروها را خریداری کرد.

وی افزود: برای هر دو خودروی وارداتی یک خودرو فرسوده، چیز خاصی نیست و در صورت اجرا، این کار شدنی است و اصلا نمی‌توان به آن مانع گفت. ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای هر خودروی وارداتی در برابر قیمت خودروهای وارداتی اصلا مبلغی نیست.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: ممکن است با این الزام، بازار خودروهای فرسوده داغ شود و کمیابی رخ دهد که البته به دلیل تعداد بالای این خودروها اصلا این اتفاق هم نمی‌افتد.

نادری در پایان گفت: چندین سال است که اسقاط نداشته‌ایم، ماشین فرسوده زیاد داریم که با این اقدام از شهرها و کشور جمع می‌شود.

 

بیشتر بخوانید

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=201642

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰