تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
1

نقش ناظرین در افزایش مشارکت در انتخابات

  • کد خبر : 223672
  • 06 دی 1402 - 10:11
نقش ناظرین در افزایش مشارکت در انتخابات
وزیر سابق کشور، گفت: آنچه که می‌تواند کشور را رو به جلو ببرد و اثر واقعی در کشور داشته باشد، انتخابات است و انتخابات اثر مستقیم روی بهبود وضع فعلی جامعه دارد.

جمهوریت – حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر سابق کشور با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات، گفت: رابطه اسلام با مردم و انتخابات چیست، در مباحث جدی معارفی و حقوقی بحث‌ها درباره این موضوع وجود داشته است.

وی افزود: بحث جمهوریت در انتخابات همان بحث تحقق اسلام است، ما قرار نیست برای اسلام تعیین تکلیف کنیم، مفسرین دین و مبلغین دین این وظیفه را داشتند.

وزیر سابق کشور گفت: انتخابات موجب تحقق دین در جامعه خواهد شد، تحقق اهداف درست و متعالی است، آیا می‌شود اهداف متعالی را با روش‌های غلط پیاده کرد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: یکی از این روش‌های غلط، تحمیل کردن است، جامعه زمانی می‌تواند راه خوب را انتخابات کند که آزادانه تصمیم بگیرد و فهم کند، جامعه دینی زمانی صاحب کرامت است که خودش صاحب انتخاب باشد، لذا اگر ما جمهوریت را می‌خواهیم باید با اسلامیت همراه باشد.

وی در ادامه، گفت: رهبری می‌‌فرمایند، اگر جمهوریت را می‌خواهید باید از طریق انتخابات باشد، خب ما نظام اسلامی هستیم، این محتوای جمهوری راهی است که سعادت مردم در آن قرار داده شده و آن هم اسلام است؛ اگر ما اسلامیت هم می‌خواهیم باید با دخالت مردم و از طریق انتخابات باشد.

فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: اگر اسلام می‌خواهد در جامعه حاکم باشد، باید مردم بخواهند و مردم پای کار باشند و اگر جمهوریت هم می‌خواهیم، باید مردم بخواهند و مردم رأی بدهند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی خاطرنشان کرد: اسلام در هر انتخابی آگاهی می‌خواهد و حتی برای بهشت رفتن هم می‌خواهد مسلمانان آگاهانه آن را انتخاب کنند.

وی افزود: کسی که در این انتخاب شرکت نمی‌کند، منافع خود را به خطر انداخته و به سرنوشت خود توجهی نکرده است و اگر کسی هم معترض است، مسیر احقاق حقوقش هم همین انتخابات است.

وزیر سابق کشور یادآور شد: نظام‌مند شدن تحول در هر کشوری چگونه است، خب مسیرش انتخابات و خواست مردم و عموم جامعه و مشارکت جمعی است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: رهبری معظم انقلاب در ابتدای سال، زودتر از سال‌های پیش به مسأله انتخابات پرداختند، به نظر من ما فرمایشات رهبر انقلاب را مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار دادیم، اول از خودِ صداوسیما در این باره انتقاد می‌کنم.

وی افزود: رقابتی که من و شمای هم‌فکر باشد که رقابت نیست، رقابت یعنی حضور جدی افکار و سلیقه‌های مختلف با رویکردهای جدی و در این مباحثه و جدال‌ها مردم می‌توانند یک انتخاب درست بکنند.

وزیر سابق کشور خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات کشور حل شود، با مشارکت مردم در انتخابات و رقابت است و باید بازیگران جدی وارد میدان شوند تا مردم تصمیم بگیرند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: اگر نظام ما ارتقاء پیدا کند و اقتدار ملی در بالاترین حد باشد، همه افراد جامعه سود می‌برند و باید اجازه دهیم دیگران صحبت و نقد کنند.

وی افزود: الآن هشت ماه است رهبری انقلاب این بیانات درباره انتخابات فرموده‌اند و ما در فهم این موضوع تأخیر داریم و امثال ما فکر می‌کنیم که خودمان را برتر می‌دانیم و فکر می‌کنیم حق و درست فقط ما هستیم.

وزیر سابق کشور یادآور شد: دستگاه‌های مجری گفتند قانون ابلاغ و ثبت‌نام شروع شد و بنده همان زمان گفتم از همه گروه‌های سیاسی خواهش می‌کنیم بیایند ثبت‌نام کنند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی افزود: بعضی‌ها گفتند فرصت نداشتیم ثبت‌نام کنیم، چرا که نمی‌دانستیم تأیید یا رد می‌شویم، خب این حرف غلطی است، باید ثبت‌نام می‌کردند و بعد اگر رد می‌شدند، شکایت می‌کردند.

وی گفت: اگر انتقادی به مجلس خبرگان داریم در انتخابات معلوم می شود، اگر تحول در کشور می‌خواهد صورت گیرد، مشارکت عمومی خیلی ارزش دارد.

وزیر سابق کشور افزود: آنچه که می‌تواند کشور را رو به جلو ببرد و اثر واقعی در کشور داشته باشد، انتخابات است و انتخابات اثر مستقیم روی بهبود وضع فعلی جامعه دارد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: انتخابات را باید یک جریان مثبت ارزیابی کنیم و همه گروه‌ها و فعالین سیاسی با همین نگاه باید به انتخابات نگاه کنند؛ همان مقداری که می‌شود تغییری انجام داد و ورود کرد و خواسته‌های خود را محقق کرد.

وی با اشاره به دوره وزارت کشور خودش نیز، افزود: بنده در آن دوره روی روش‌ها و دستورالعمل‌های انتخابات مطالعات و کارهای زیادی انجام داده‌ام؛ ما به دنبال این رفتیم که هر دو سال یک بار انتخابات برگزار شود و از هر یک سال انتخابات خارج شویم و بعد ثبت شماره ملی را با جدیت دنبال کردم که تعرفه‌ها طولانی نشود، بنده این کارها را دنبال کردم.

وزیر سابق کشور گفت: قانون نظام جامع انتخابات را تدوین کردیم که هنوز آن قانون نهایی نشده است و بنده نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشتم که ما باید نظام انتخاباتی را بی عیب و از نگاه‌های سلیقه‌ای دور کنیم که پیروی این درخواست بنده، رهبر انقلاب موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند و آنجا هم بعد از هشت سال تصویب شد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی در ادامه گفت: پایه‌های انتخابات الکترونیک را همان زمانی که مسئولیت داشتم، پیگیری کردم و معتقدم موفقیت کشور بستگی به دولت الکترونیک دارد.

وی اضافه کرد: مردم اگر اعتماد کنند که رأی‌شان خوانده می‌شود و تأثیرگذار است، حتما به مشارکت کمک می‌کند و مهم‌ترین محوری که رهبر انقلاب امسال روی آن تأکید دارند، همین رقابت جدی و حضور همه مردم و جناح‌ها در انتخابات است.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش مشارکت دارند، مثلا بحث عدم احراز کاندیداها ماهیت حقوقی درستی ندارد و ضد مشارکت است.

پورمحمدی تصریح کرد: مردم باهوش و فهیم هستند و تصمیم دقیق در موضوعات می‌گیرند، به جای مردم تصمیم گرفتن برای کشور خطرناک است؛ رهبری معظم هم هوشیاری و عقل مردم را مورد خطاب قرار می‌دهند و به همین دلیل به مشارکت و رقابت جدی تأکید می‌کنند.

وی در ادامه، اظهار کرد: رهبر انقلاب از ابتدا به مردم‌سالاری دینی و حق‌الناس بودن رأی مردم در در همه انتخابات سال‌های اخیر تأکید داشته‌اند؛ ما تأخیر جدی در فهم این سخنان داشته‌ایم.

وزیر سابق کشور افزود: تا این لحظه متأسفانه فضای خوبی در بحث مشارکت نداریم، متأسفانه برخی از فعالین سیاسی هم در این مسیر ناامیدی حرکت می‌کنند، هر که نقد دارد و تحول می‌خواهد، مسیرش انتخابات است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: این هشدار به خصوص به فعالین سیاسی است که مشکلات کشور را برجسته نکنیم، باید تلاش کنیم حداقل به اندازه خودمان تأثیرگذار باشیم.

وی در ادامه، گفت: نقش ناظرین در افزایش مشارکت در انتخابات بسیار مهم است و تنها راه اصلاح امور کشور، همین انتخابات است، همچنان فرصت جبران برای کم‌کاری‌های گذشته وجود دارد.

وزیر سابق کشور در پایان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان خودشان را با نگاه رهبری هماهنگ‌تر کنند و صداوسیما رسالت خودش را بهتر انجام دهد و به مردم توجه ویژه داشته باشد، حتما مردم ما هوشمندانه به موضوعات نگاه می‌کنند و به همین جهت امیدواریم شاهد یک انتخابات پرشور باشیم.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=223672

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰