تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
2

پاسخ ایران به پیشنهاد ترامپ چیست ؟

  • کد خبر : 2067
  • 09 مرداد 1397 - 7:33
پاسخ ایران به پیشنهاد ترامپ چیست ؟

به گزارش جمهوریت ، دونالد ترامپ، رییس‌جمهورغیر قابل پیش بینی آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی با نخست‌وزیر ایتالیا درباره مذاکره با ایران و دیدار با مقامات کشورمان تصریح کرد که تمایل دارد با مقام‌های ایرانی ملاقات داشته باشد واین آمادگی را دارد که با ایران «بدون پیش‌شرط» وارد مذاکره شود. ترامپ گفته است: من به ملاقات […]

به گزارش جمهوریت ، دونالد ترامپ، رییس‌جمهورغیر قابل پیش بینی آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی با نخست‌وزیر ایتالیا درباره مذاکره با ایران و دیدار با مقامات کشورمان تصریح کرد که تمایل دارد با مقام‌های ایرانی ملاقات داشته باشد واین آمادگی را دارد که با ایران «بدون پیش‌شرط» وارد مذاکره شود.

ترامپ گفته است: من به ملاقات کردن اعتقاد دارم. اگر آن‌ها بخواهند، من قطعاً با [مقام‌های] ایران ملاقات خواهم کرد. نمی‌دانم که آیا آن‌ها آماده این کار هستند. آن‌ها اکنون در حال پشت سر گذاشتن دوره سختی هستند.

در ادامه خبرنگاری پرسید که آیا ترامپ پیش‌شرطی برای چنین ملاقاتی دارد که رئیس‌جمهوری آمریکا پاسخ داد: هیچ پیش‌شرطی، نه. اگر آن‌ها بخواهند ملاقات کنند، من هم ملاقات خواهم کرد. هر زمان که آن‌ها بخواهند. هر زمان که آن‌ها بخواهند. این کار برای این کشور خوب است، برای آنها خوب است، برای ما خوب است و برای جهان خوب است.

رییس‌جمهوری آمریکا در این کنفرانس مطبوعاتی با بیان این که «من به ملاقات کردن اعتقاد دارم»، اضافه کرد: درباره گفت‌وگو با دیگران به خصوص وقتی صحبت از احتمال جنگ، مرگ، قحطی و بسیاری از چیزهای دیگر مطرح است، باید مذاکره کرد. هیچ مشکلی با مذاکره وجود ندارد.

اما واکنش ایران به این اظهارات ترامپ چه خواهد بود:

۱ – رفتارهای ترامپ ماهیت غیر قابل اعتماد بودن سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا را عیان تر از همیشه کرده است. خروج از معاهده جهانی آب و هوا موسوم به قرارداد پاریس ، خروج یک طرفه از برجام ، خارج شدن از ذیل برخی سازمان های بین المللی و موارد این چنینی در یکسال گذشته چهره ای غیر قابل اعتماد از آمریکا در چشم مردم و سیاستمداران ایرانی و البته در نگاه جهانیان ترسیم کرده است.

۲ – گام اول ترامپ قبل از پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط می تواند بازگشت به سند بین المللی برجام باشد که مورد تایید سازمان ملل و کشورهای بزرگ است.

۳ – طبیعی است در روزهای التهابات سخت اقتصادی و نوسانات بی سابقه ارزی در ایران ، رئیس جمهور آمریکا سرخوشانه پیشنهاد مذاکره دهد و تلویحا با به کار بردن عباراتی مانند ( جنگ و قحطی ) ایران را تهدید کند و امید به نرمشی قهرمانانه از سوی حریف ایرانی داشته باشد.

۴ – از آنچه در بالا ذکر شد به نظر می رسد پاسخ جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط با آمریکا ، منفی است. ترامپ بارها امنیت اسرائیل را خط قرمزش عنوان کرده و سیاست های منطقه ای ایران را مانع سخت خود در مواجهه با مسائل خاورمیانه دانسته است. وی ده ها بار توان موشکی ایران را تهدید آمیز خوانده و قائل به برچیدن تمام توان هسته ای و موشکی ایران است. این موارد و ده ها خواسته مشابه ، آرزوی ترامپ در موضوع ایران است که به نظر تحقق یافتنی نیست.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=2067

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰