تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
5
فرانسه:

شورش واگنر نشانه شکنندگی وضع داخلی روسیه است

  • کد خبر : 196314
  • 07 تیر 1402 - 13:25
شورش واگنر نشانه شکنندگی وضع داخلی روسیه است
وزیر خارجه فرانسه معتقد است، شورش ناکام اخیر گروه واگنر نشانه شکنندگی وضعیت داخلی در روسیه است.

جمهوریت –«کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه در نشست خبری مشترک عصر روز سه شنبه (دیروز) با همتایان خود از سه کشور حوزه بالتیک، علیه روسیه موضع گرفت و از اوکراین حمایت کرد.

شورش اخیر و ناکام گروه واگنر در روسیه، به موضوعی برای اظهارنظر وزرای خارجه چهار کشور فرانسه، لتونی، لیتوانی و استونی در پاریس طی نشست خبری مشترک آنها تبدیل شد.

به گزارش روزنامه «ینی شفق» ترکیه و شبکه آمریکایی «سی ان بی سی»، کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه در این نشست خبری اعلام کرد که شورش واگنر نشاندهنده اوضاع داخلی شکننده در روسیه است.

وزیر خارجه فرانسه گفت: «این (شورش واگنر در روسیه) تنش‌ها، شکاف‌ها، ترک‌ها و حتی نقص‌های داخلی را آشکار کرده است».

دیپلمات ارشد فرانسوی اعلام کرد که موضوعات مبهم و ناشناخته‌ای درباره شورش اخیر واگنر وجود دارد. او گفت: «بیایید از تحلیل‌های خود صرفنظر کنیم. حوزه‌های خاکستری زیادی وجود دارد».

کولونا در نشست خبری با وزرای خارجه سه کشور حوزه دریای بالتیک ضمن خرسندی بابت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه اعلام کرد که حمایت‌های فرانسه از اوکراین ادامه می‌یابد.

«ادگارز رینکویکس» وزیر خارجه لتونی در نشست خبری مشترک در پاریس اعلام کرد که هنوز زود است که اوضاع در روسیه و تاثیرات شورش واگنر را تحلیل کرد.

«مارگوس تساکنا» وزیر خارجه استونی در جمع وزرای خارجه فرانسه، لتونی و لیتوانی در این نشست خبری اعلام کرد، کشورهای حوزه دریای بالتیک به جای رصد تحولات و مسائل داخلی روسیه، مهم است که توانمندی‌های دفاعی خودشان را تقویت کنند.

به گفته «گابریلوس لاندسبرگیس» وزیر خارجه لیتوانی ، تحولاتی که آخر هفته گذشته رخ داد نشان‌دهنده تهدیدی است که روسیه برای همسایگان خود ایجاد می‌کند.

وزیر خارجه لیتوانی که قرار است کشورش ۱۱ و ۱۲ جولای (۲۰ و ۲۱ تیر ماه) میزبان نشست سران ناتو باشد، تقویت این ائتلاف نظامی غربی در منطقه بالتیک را خواستار شد.

لاندسبرگیس ادامه داد: «من فکر می‌کنم جدای از نشان دادن واقعیت بی‌ثباتی سیاسی در روسیه، (شورش واگنر) همچنین یک عامل اضافی را نشان داد و آن اینکه چگونه افراد و گروه‌های جدا شده (از نهادهای دولتی و رسمی روسیه) در داخل روسیه می‌توانند به سرعت بسیج شوند».

وی با هشدار درباره نزدیکی جغرافیایی و هم مرز بودن روسیه با کشورهای حوزه بالتیک اضافه کرد: «مرزهای کشورهای ما، هر سه کشور ما، فقط صدها کیلومتر با این اقدام (شورش واگنر) فاصله دارند، به این معنی که هشت تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا ناگهان در جایی در بلاروس، نزدیک به لیتوانی یا نزدیک به مرز استونی ظاهر شوند و این به شما ایده می‌دهد که ما چگونه باید این وضعیت را (ببینیم)».

وزیر خارجه لتوانی هشدار داد که بحران اخیر در روسیه باعث ایجاد «یک محیط شکننده تر و غیرقابل پیشبینی تر» در بالتیک خواهد شد. وی افزود: «در نتیجه درخواست ما همیشه این بوده است که ما باید دفاع و بازدارندگی در منطقه بالتیک را خیلی جدی بگیریم».

حضور همزمان و مشترک مقام‌های ارشد سه کشور لیتوانی، لتونی و استونی در فرانسه در شرایطی انجام شده که تحرکات غرب برای تشدید فشارها بر روسیه و ادامه حمایت‌ها از اوکراین ادامه دارد.

سفر وزیر خارجه لیتوانی به فرانسه در شرایطی انجام گرفته که این کشور حوزه بالتیک قرار است دو هفته دیگر از نشست دو روزه سران کشورهای عضو ناتو میزبانی کند؛ نشستی که بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره دستورکار آن انجام و حتی احتمال عضویت اوکراین در ناتو هم مطرح شده است.

 

بیشتر بخوانید

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=196314

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰