جمهوریت – نایب رییس شورای رقابت از ادامه فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد و گفت: در دوران گذار از وضعیت فعلی نیاز است سامانهای برای عرضه محصولات تولیدی خودروسازان وجود داشته باشد. این سامانه در چارچوب تصمیم شورای رقابت، سامانه فروش یکپارچه خودرو پیش بینی شده است اما به معنای تایید قرعه کشی نیست؛ این سامانه صرفا ابزاری است که خودروهای تولیدی به مصرف کننده واقعی عرضه شود.
محمود دودانگه در گفتوگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه بازار خودرو قرار است در چارچوب مصوبه شورای رقابت تنظیم شود، اظهار کرد: با بررسیهای انجام شده شورای رقابت بازار خودرو را انحصاری تشخیص داده است؛ بنابراین طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی باید دستورالعمل تنظیم بازار خودرو دراین مورد تدوین و اجرایی شود. این دستورالعمل چند محور دارد، یکی از این محورها واقعی شدن قیمت خودروها است. درواقع قیمت بسیاری از خودروهای تولیدی بنگاههای خودروساز واقعی نیست و پایینتر از قیمت تمام شده است، بنابراین قرار است قیمت خودروها واقعی شود که این مهم میتواند به خودروسازان کمک کند و زیان آنها را پوشش دهد.
وی افزود: یعنی شورای رقابت نه تنها معتقد است خودروسازها نباید زیان کنند بلکه بر این باور است که این شرکتها حتما باید سودده باشند. این پیام واضح از سوی شورای رقابت اعلام شده است و این شورا نمیخواهد قیمتگذاری دستوری که به زیان خودروسازان است تداوم داشته باشد. این موضوع میتواند به خودروسازان کمک کند که بتوانند تولید خود را افزایش دهند، سرمایهگذاری جدید داشته باشند و محصولات جدید ارائه کنند.
دودانگه با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا و معامله خودرو با قیمت پایینتر از بازار عنوان کرد: بازار خودرو دو طرف دارد. یک طرف عرضه یک طرف تقاضا؛ فروش خودرو در بورس کالا منافع طرف عرضه را بیشینه میکند، ولی آیا منافع مصرف کنندگان مورد توجه قرار میگیرد؟ فرض کنید قیمت تمام شده به اضافه سود برای یک خودرو ۱۰۰ واحد است، اگر خودروساز مجاز باشد در فرایندی حراجگونه خودرو را با قیمت ۲۰۰ واحد عرضه کند، منافع مصرف کننده چگونه تامین میشود؟
این عضو شورای رقابت با تاکید بر اینکه قیمت خودرو در بازار واقعی نیست، اظهار کرد: قیمتهایی که در بازار است به دلیل تقاضاهای سفتهگرایانه، واقعی نیست. اگر در بازار تقاضای واقعی باشد و عرضه به حد کافی رخ دهد، خودرویی با قیمت تمام شده ۱۰۰ واحد نباید ۲۰۰ واحد به دست مصرف کننده برسد. موضوع مهم برای شورای رقابت این است که یک فضای رقابتی در بازار شکل بگیرد و هم منافع تولید کننده حفظ شود و هم منافع مصرف کننده.
دودانگه در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه وزارت صمت از حذف سامانه یکپارچه خبر داده بود چرا در دستورالمعل شورا باز هم به تداوم این سامانه اشاره شده است؟ گفت: پیش بینی شورا این است که با تداوم تولید و عرضه خودروسازان و همچنین انجام واردات و اعمال ضوابطی برای طرف تقاضا، میزان تقاضاها واقعی میشود و نیازی به قرعهکشی نخواهد بود اما در دوران گذار از وضعیت فعلی نیاز است سامانهای برای عرضه محصولات تولیدی خودروسازان وجود داشته باشد. این سامانه در چارچوب تصمیم شورای رقابت، سامانه فروش یکپارچه خودرو پیش بینی شده است اما به معنای تایید قرعه کشی نیست؛ صرفا ابزاری است که خودروهای تولیدی به مصرف کننده واقعی عرضه شود.
بر اساس این گزاش، شورای رقابت روز گذشته دستورالعمل تنظیم بازار خودروها را منتشر کرد که بر اساس آن عرضهکنندگان خودرو را موظف به اجرای تعهداتی در هفت بند کرده است؛ نکته قابل توجه این است که شورای رقابت در بندهای ۴ و ۵ دستورالعمل صادره، بر عرضه خودرو در سامانه یکپارچه اشاره کرده است.
بیشتر بخوانید:
- نتیجه آزادسازی قیمت خودرو چه شد؟
- افزایش ناگهانی و چندباره قیمت خودرو در بازار
- تذکر مجلس به وزیر صنعت درباره قیمت خودرو
- فحش رکیک به نمایندگان بر سر قیمت خودرو
- ماجرای مخالفت رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو
- قیمت خودرو بالاتر می رود؟
- زمزمه رشد حداقل ۵۰درصدی قیمت خودرو
- عامل جهش افسارگسیخته قیمتها در بازار خودرو
- شیب تند افزایش قیمتها در بازار خودرو
- توضیح وزارت صمت درباره واردات خودرو از کره جنوبی
- ۲۲ خودرو وارداتی از کره جنوبی به تهران رسید
- تلاش برای بازگشت رانت ۱۰۰ هزار میلیاردی خودرو
- دادگستری کرمان : به مدیران خودرو کمک می کنیم
- قرعهکشی خودرو یک لاتاری ملی به تمام معناست
- ۱۱ میلیون نفر پشت درهای ایران خودرو
- چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟
- چه کسی تصمیمگیر عرضه خودرو در بورس کالاست؟
- عرضه خودرو در بورس، زمینهساز حذف بازار سیاه
- آخرین تصمیم درباره عرضه خودرو در بورس
- توقف عرضه خودرو در بورس تبعات عجیبی دارد