تاریخ : چهارشنبه, ۱۸ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 9 October , 2024
1

شاخص‌کل پس از تجربه ۸روز منفی‌ مثبت شد |گذر بورس از بحران؟

  • کد خبر : 249450
  • 18 مهر 1403 - 9:56
شاخص‌کل پس از تجربه ۸روز منفی‌ مثبت شد |گذر بورس از بحران؟
 بالاخره و پس از مدت‌‌‌‌‌‌‌ها، ‌‌‌‌‌‌‌ بورس تهران نشانه‌هایی از تعادل را به‌خود دید و به‌نظر این موضوع می‌تواند در حکم نقطه آغاز متعادل‌‌‌‌‌‌‌شدن بازار سهام باشد. بعد از ترور دبیرکل حزب‌‌‌‌‌‌‌الله لبنان و حمله موشکی ایران به اسرائیل، ریسک‌های ژئوپلیتیک در منطقه به سطوح بالایی خود رسید ‌و ترس از سرایت آتش جنگ به ایران، تبدیل به مهم‌ترین نگرانی فعالان تالار شیشه‌ای شد. در سایه چنین ترسی، از حجم تقاضا در تالار شیشه‌ای به طرز قابل‌توجهی کاسته شد و در مقابل با قدرت‌‌‌‌‌‌‌نمایی فروشندگان، شاخص‌های سهامی در مسیر نزولی قرارگرفتند. 

جمهوریت –علی عبدالمحمدی: بالاخره و پس از مدت‌‌‌‌‌‌‌ها، ‌‌‌‌‌‌‌ بورس تهران نشانه‌هایی از تعادل را به‌خود دید و به‌نظر این موضوع می‌تواند در حکم نقطه آغاز متعادل‌‌‌‌‌‌‌شدن بازار سهام باشد. بعد از ترور دبیرکل حزب‌‌‌‌‌‌‌الله لبنان و حمله موشکی ایران به اسرائیل، ریسک‌های ژئوپلیتیک در منطقه به سطوح بالایی خود رسید ‌و ترس از سرایت آتش جنگ به ایران، تبدیل به مهم‌ترین نگرانی فعالان تالار شیشه‌ای شد. در سایه چنین ترسی، از حجم تقاضا در تالار شیشه‌ای به طرز قابل‌توجهی کاسته شد و در مقابل با قدرت‌‌‌‌‌‌‌نمایی فروشندگان، شاخص‌های سهامی در مسیر نزولی قرارگرفتند.

واگرایی نماگرها در بازار

در معاملات روز سه‌شنبه، شاخص‌کل با رشد ۰٫۱۶‌درصدی همراه شد تا پس از تجربه ۸روز متوالی منفی، بالاخره این شاخص رنگ و رخساری سبز به خود بگیرد، اما شاخص هموزن مسیری متفاوت از شاخص‌کل در پیش گرفت و در معاملات دیروز افت ۰٫۰۸‌درصدی را تجربه کرد. نکته قابل‌توجه این است که دامنه‌نوسان محدود یک‌درصدی مانع از ریزش قیمت سهام کوچک بازار شده‌است و این موضوع خود را در افت ناچیز شاخص هموزن نشان می‌دهد. همچنین شاخص‌کل فرابورس نیز افت ۰٫۱۱‌درصدی را به‌ثبت رساند.

بازار از دریچه آمار

در معاملات دیروز ۱۹۱‌میلیارد‌ تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد و ارزش معاملات خرد سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم ۲‌هزار و ۱۴۹‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. از آغازین دقایق معاملات دیروز، تقاضای قابل‌توجهی فراروی سهام شاخص‌‌‌‌‌‌‌ساز بازار وجود داشت و این موضوع منجر به رشد شاخص‌کل بورس تهران شد. به‌نظر می‌رسد که کم‌کم بازار سهام به سمت گذر از ترس و ناامیدی و بحران ریسک سیستماتیک حرکت می‌کند و نشانه‌های بروز و ظهور یافته در روز گذشته در حکم گواهی بر این موضوع است.

وضعیت صندوق‌های اهرمی

در معاملات دیروز، صندوق‌های اهرمی نیز معاملات خوبی را پشت‌سر گذاشتند. در جریان معاملات روز گذشته، مجموع ارزش معاملات ۷صندوق اهرمی حاضر در بازار، ۶۶۲‌میلیارد ‌تومان بود و ۳۰‌میلیارد‌تومان پول حقیقی نیز وارد این صندوق‌ها شد. از ۷ صندوق اهرمی حاضر در بازار، سه صندوق با رشد قیمت پایانی و ۴صندوق دیگر نیز با افت قیمت همراه شدند. صندوق موج با ارزش معاملات ۲۰۳‌میلیارد‌تومانی، در صدر فهرست صندوق‌های اهرمی با بیشترین ارزش معاملات قرار داشت.

بازار طلا و سکه

در معاملات روز دوشنبه، مجموع ارزش معاملات ۱۳صندوق طلای حاضر در بازار،‌ هزار و ۶۴۲‌میلیارد‌تومان بود و ۲۱۰‌میلیارد‌تومان هم خالص خرید حقیقی در این صندوق‌ها به‌ثبت رسیده بود، اما در معاملات دیروز، هم رقم ورود پول حقیقی و هم رقم ارزش معاملات با افت معناداری نسبت به‌روز گذشته همراه شد که نشانگر کاهش التهاب‌‌‌‌‌‌‌ها است. علاوه‌بر این، در معاملات دیروز، همه صندوق‌های طلا با افت قیمت پایانی همراه شدند. گفتنی است که در جریان دادوستدهای روز گذشته، ارزش معاملات صندوق‌های طلا به‌ هزار و ۲۱۸‌میلیارد‌تومان رسید ‌و ۱۱۵‌میلیارد‌تومان پول حقیقی نیز وارد این صندوق‌ها شد. صندوق‌های طلا حتی در روزهایی که در دامنه سرخ تابلو قرار دارند نیز با ورود پول حقیقی همراه می‌شوند و این موضوع گویای این نکته است که در سال‌جاری، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، مردم عادی را به سمت خرید طلا به‌عنوان یک دارایی امن سوق داده‌است. ارزش دارایی‌‌‌‌‌‌‌ صندوق‌های طلا به بیش از ۶۰ همت رسیده‌است و این صندوق‌ها بیش از پیش میان فعالان بازار شناخته‌شده و مورداستقبال قرار می‌گیرند.

ادامه رشد دلار نیمایی

دلار نیمایی نیز همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و در معاملات روز گذشته با رشد ۰٫۲‌درصدی همراه شد و به ۴۷ هزار و ۳۶۶‌تومان رسید. گفتنی است که رشد این نرخ از ابتدای سال‌به ۱۶٫۸‌درصد رسیده‌است. به‌نظر می‌رسد که سیاستگذار تصمیم گرفته که مانع از عمیق‌شدن شکاف میان این نرخ نیمایی و نرخ بازار آزاد شود و با افزایش آهسته و پیوسته این نرخ، سعی دارد به هدف مذکور جامه‌عمل بپوشاند.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=249450

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰