تاریخ : چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳ Wednesday, 18 September , 2024
0

واکنش واشنگتن به مجروحیت سفیر ایران در بیروت

  • کد خبر : 247805
  • 28 شهریور 1403 - 9:47
واکنش واشنگتن به مجروحیت سفیر ایران در بیروت
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به مجروح شدن سفیر ایران در لبنان در پی انفجار دستگاه‌های ارتباطی، تلاش کرد در شرایط تشدید تنش‌ها در منطقه به دلیل این اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی، توپ را به زمین ایران بیندازد و گفت: از ایران می‌خواهیم که به تنش‌ها دامن نزند.

جمهوریت –«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه چهارشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره مجروح شدن «مجتبی امانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت در جریان انفجار پیجرها در لبنان و اینکه آیا تهران پاسخی به آن خواهد داد؟ بدون اشاره به عامل وقوع این انفجارها، از ایران خواست تا از این حادثه برای ایجاد بی‌ثباتی بیشتر و تشدید تنش‌ها استفاده نکند.

وزارت امورخارجه لبنان روز سه‌شنبه پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر انفجار دستگاه‌های ارتباطی در این کشور، رژیم صهیونیستی را عامل این اتفاق دانست و ضمن محکوم کردن این حمله اعلام کرد به محض تکمیل اطلاعات درباره این حمله به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

متیو میلر در ادامه در پاسخ به سوالی درباره شهادت و زخمی شدن غیرنظامیان در پی انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان مدعی شد: ما هنوز اطلاعات دقیقی در دست نداریم و بدیهی است که معتقدیم غیرنظامیان اهداف قانونی برای هیچ نوع عملیاتی نیستند و هیچ کشوری نباید غیرنظامیان را هدف قرار دهد. هیچ کشوری و هیچ سازمانی نباید غیرنظامیان را هدف بگیرد. این اصولی است که ما خودمان به آن پایبند هستیم و انتظار داریم که سایرین نیز در عملیات خود از آن پیروی کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا، به‌ویژه پس از وقوع این انفجارها و احتمال گسترش درگیری در این منطقه ادعا کرد واشنگتن خواهان تشدید تنش‌ها نیست و از تلاش‌های هر کشوری که منجر به کاهش تنش‌ ‌شود، استقبال می‌کند.

میلر در ادامه ادعاهای خود افزود: ما هر کشوری را در منطقه یا خارج از منطقه تشویق می‌کنیم تا در تلاش برای تنش‌زدایی نقش مؤثری ایفا کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در بخش دیگری از این نشست خبری درباره اظهارات روز دوشنبه «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران که از آمریکا خواسته بود به خصومت‌های خود علیه مردم ایران پایان دهد، با ادعای اینکه «ما علاقه زیادی به مردم ایران داریم» گفت: ارتباطات فوق العاده‌ای بین مردم آمریکا و مردم ایران وجود دارد. تعداد زیادی مهاجر ایرانی در داخل ایالات متحده زندگی می‌کنند و روابط نزدیک بین خانواده‌ها وجود دارد که به اعتقاد ما بسیار مهم است. اما وقتی نوبت به حکومت می‌رسد، در نهایت ما آن‌ها را بر اساس اعمالشان قضاوت خواهیم کرد، نه گفتارشان.

او در پاسخ به سوالی درباره ادعای رسانه‌ها و مقامات آمریکایی مبنی بر ارسال موشک‌های کوتاه-برد ایران به روسیه تصریح کرد: من ارزیابی جدیدی در مورد استقرار آن‌ها ندارم. همان‌طور که قبلا گفته‌ایم، هنوز ارزیابی در مورد استفاده از آن‌ها در میدان جنگ نداریم.

متیو میلر همچنین درباره گزارش‌ها در رابطه با ظرفیت‌های هسته‌ای ایران با تکیه بر ادعاها علیه ماهیت برنامه هسته‌ای کشور گفت: سیاست ما مبنی بر اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، همچنان ادامه دارد و ما به آن متعهد هستیم.

 

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=247805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰