تاریخ : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024
4
قاسم محبعلى طرح كرد

پیامد ورود حزب الله لبنان به جنگ غزه برای ایران

  • کد خبر : 217673
  • 10 آبان 1402 - 16:26
پیامد ورود حزب الله لبنان به جنگ غزه برای ایران
حمله نظامی احتمالی ایران علیه اسرائیل به هر طریقی باشد، فقط با واکنش اسرائیل مواجه نخواهد شد و آمریکا هم واکنش نشان خواهد داد و ناتو و کشورهای غربی هم درصدد اعلام موضع بر خواهند آمد که این روند منجر به جنگ منطقه ای و بین المللی خواهد شد.

جمهوریت-سعید شمس نوشت: حمله نظامی احتمالی ایران علیه اسرائیل به هر طریقی باشد، فقط با واکنش اسرائیل مواجه نخواهد شد و آمریکا هم واکنش نشان خواهد داد و ناتو و کشورهای غربی هم درصدد اعلام موضع بر خواهند آمد که این روند منجر به جنگ منطقه ای و بین المللی خواهد شد.

قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل بین الملل اظهار داشت: آنچه این روزها درباره فضای موجود در جنگ غزه قابل مشاهده است، چیزی جز این نیست که طرفین سعی شان این است که جنگ توسعه و گسترش پیدا نکند. بر همین اساس حزب الله تا امروز اقدام هایی هشداری را در دستور کار قرار داده است تا هم اسرائیل را متوجه این امر کند که جنگ را نباید از یک حدی بیشتر گسترش بدهد و هم اینکه نیروهای اسرائیلی را در شمال مشغول کند تا همه امکاتش را برای سرکوب غزه و مردم غزه به کار نگیرد. اما این را باید در نظر داشت، خاورمیانه جایی است که هر لحظه وقوع اتفاق های غیرقابل پیش بینی دارد. یعنی ممکن است، یک ساعت دیگر رخدادی مخوف و هزینه ساز روی بدهد.

تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه گفت: با این حال باید تاٌکید کرد، به نظر می رسد طرفین با وجود درگیری هایی که در این بیست و چهار روز اخیر رخ داده است، از چالش جدی اجتناب می کنند و نزاع را فقط به درگیری های مرزی در حدود اقدام متقابل محدود کرده اند و سعی می کنند قضیه را کنترل کنند. اما اینکه بعدها چه فضایی را شاهد خواهیم بود، به شرایط و تصمیم های رهبران حزب الله با توجه به شرایط داخلی لبنان و عوارض و عواقبی که شدت گرفتن جنگ می تواند داشته باشد، تصمیمی جدید بگیرند.

او افزود: درباره تحرک احتمالی کشورهایی چون عراق و یمن باید گفت، بحث شان جدا است و امکان دارد، اقدام هایی انجام بدهند و به رفتار آمریکایی و اسرائیلی ها واکنش هایی هم نشان بدهند که در حد همان واکنش متقابل خواهد بود. اگر حزب الله به موضوع ورود کند، ایران در یک شرایط خاصی قرار خواهد گرفت. یعنی اگر حزب الله وارد جنگ شود، صورت مساًله قضیه عوض خواهد شد و اسرائیل حمله های ویران کننده ای را انجام خواهد داد و که باطبع در این حالت حزب الله هم تهاجمی جدی به شهرهای اسرائیل خواهد داشت و احتمالاً میزان قابل توجهی روی دست اسرائیلی ها خواهد ماند که این امر واکنش های منطقه ای و بین المللی را ایجاد خواهد کرد. همچنین اگر اسرائیل به این تشخیص برسد که حمله زمینی بدتر از آنچه در جنگ ۳۳ روزه داشت، انجام بدهد تا حزب الله را در معرض نابودی قرار بدهد، خب! ایران هم واکنش نشان خواهد داد.

وی توضیح داد: درباره ایران باید گفت تا الان سیاستی اعلامی بود و اعمالی نبود و به همین دلیل تاًثیر چندانی از جنگ نمی گیرد و طرفین فقط می گویند، ایران جنگ را محکوم کرد. اما اگر ایران بخواهد به مساًله ورودی جدی داشته باشد، صورت مساًله دچار تغییر خواهد شد. به این معنی که حمله نظامی احتمالی ایران علیه اسرائیل به هر طریقی باشد، فقط با واکنش اسرائیل مواجه نخواهد شد و آمریکا هم واکنش نشان خواهد داد و ناتو و کشورهای غربی هم درصدد اعلام موضع بر خواهند آمد که این روند منجر به جنگ منطقه ای و بین المللی خواهد شد. در اینصورت باید نشست و دید، اعراب چه نوع موضع گیری ای خواهند داشت که هم ممکن است شرایطی به وجود بایید که اصلاٌ مساًله فلسطین فراموش شود و یک مساًله دیگری راه بیفتد که در چنین شرایطی باید دید، روسیه و چین چه سیاستی اتخاذ خواهند کرد.

محبعلی در پایان گفت: طبیعی است که تشدید بحران نمی تواند امنیت ملی ما را در بر داشته باشد و ممکن است، خسارت هایی بسیار جدی حداقل از لحاظ اقتصادی، حالا نگوییم جغرافیایی که آنهم قابل بحث است، به ایران تحمیل شود.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=217673

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰