تاریخ : سه شنبه, ۲۷ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 17 September , 2024
1

صیدی، رییس بورس: من در بازار سرمایه بزرگ شدم

  • کد خبر : 247674
  • 27 شهریور 1403 - 10:13
صیدی، رییس بورس: من در بازار سرمایه بزرگ شدم
دکتر حجت‌الله صیدی، چهاردهمین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: اگر‌ به یک ماه پیش برگردم، اصلا فکر نمی‌کردم که در چنین جایگاهی حضور داشته باشم و این صحبت‌ها بیان شود. بسیار حیرت زده شدم و در ابتدا ترسیدم.

جمهوریت -به دو دلیل به تصمیم دکتر همتی و شورای عالی بورس احترام گذاشتم. دلیل اول این است که من در بازار سرمایه بزرگ شدم و در این بازار شاگردی کردم و این بازار را دوست دارم و نمی‌شد کفران نعمت کرد و این سمت را از دست داد.

دوم این که ظرفیت‌های بازار سرمایه ظرفیت‌های بسیار عظیمی است و بازار سرمایه در آستانه جهش است. نیروهای توانمندی در اقتصاد و بازار سرمایه کشور وجود دارد. این ظرفیت وجود دارد و مهم این است که اقدام عملی صورت بگیرد.

در سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان یک نهاد ناظر و تنظیم‌گر سه ماموریت در ادبیات بین‌المللی وجود دارد:

۱. صیانت از حقوق سهامداران

۲. ارتقا کارایی بازار

۳. تسهیل تشکیل سرمایه

این سه مورد با یک دیگر ارتباط دارند و نمی‌توان گفت کدام یک از اهمیت بالاتری برخوردار است.

ارتقا کارایی بازار میان این سه مورد، لیدر است. یعنی در صورتی که کارایی بازار رخ دهد، هم حقوق سهامداران صیانت می‌شود و هم تشکیل‌سرمایه تسهیل خواهد شد.

باید تلاش شود تا اطلاعات در اسرع وقت به سرمایه‌گذاران برسد و وظیفه رسیدگی نظارت به این مساله، حسابرس و سازمان حسابرسی است. تلاش خواهد شد که استانداردهای این سازمان به استانداردهای سازمان‌های بین‌المللی نزدیک شود.

بهبود گزارش‌های حسابرسی، از مسائل‌ حائز اهیمت است و برخی از گزارش‌های حسابرسی دارای ده‌ها بند مشروط است و مطالعه این گزارش‌ها برای سرمایه‌گذاران سخت خواهد بود. بنابر این افزایش کیفیت این گزارش‌ها به تحلیل درست سرمایه‌گذاران و فعالان کمک می‌کند.

دومین کاری که برای سه ماموریت مذکور این است که به حاکمیت شرکتی توجه زیادی شود.

معمولا شرکت‌هایی که حاکمیت شرکت‌هایی را رعایت نکردند تمام طرفین آن شرکت متضرر شدند و شرکت با شکست مواجه شده است. رعایت حاکمیت شرکتی، ریسک‌ها را کاهش می‌دهد.

یکی از راه‌های کاهش ریسک، جلوگیری از تصمیمات خلق‌الساعه است. این تصمیمات ناگهانی به اقتصاد، بازار پول و سرمایه ضرر می‌زند. اتقاقاتی مانند اردیبهشت شال گذشته نباید رخ دهد، نمی‌شود تضمین داد که رخ ندهد، اما باید برای محاکمه متخلفین اقدامات جدی صورت بگیرد.

سومین مساله، یعنی تسهیل تشکیل‌ سرمایه، نیازمند توسعه بازار است. وقتی بازارها توسعه پیدا کنند، وضعیت اقتصادی نیز بهبود خواهد یافت.

تمام تلاش ما و سایر مسئولین این است که این سه ماموریت را به درستی به سرانجام برسانیم.

 

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=247674

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰