تاریخ : سه شنبه, ۲۷ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 17 September , 2024
1

جایگاه صندوق‌های درآمد ثابت در سبد بورسی‌ها

  • کد خبر : 247670
  • 27 شهریور 1403 - 10:03
جایگاه صندوق‌های درآمد ثابت در سبد بورسی‌ها
صندوق‌های درآمد‌ ثابت پس از رشد نرخ بهره، بازدهی بالاتری را نسبت به یک سال قبل ثبت می‌کنند؛ به طوری که عمده صندوق‌ها به صورت ماهانه بازدهی بالاتری از ۲.۱ درصد را برای خلق بازدهی سالانه حداقل ۲۸ درصدی به دارندگان واحد‌های خود ارائه می‌دهند.

جمهوریت -با رشد نرخ بهره، صندوق‌های‏درآمدثابت، به یکی از بهترین ابزار‌های بدون‏ریسک تبدیل شده‌اند.

صندوق‌های درآمد‌ ثابت پس از رشد نرخ بهره، بازدهی بالاتری را نسبت به یک سال قبل ثبت می‌کنند؛ به طوری که عمده صندوق‌ها به صورت ماهانه بازدهی بالاتری از ۲.۱ درصد را برای خلق بازدهی سالانه حداقل ۲۸ درصدی به دارندگان واحد‌های خود ارائه می‌دهند. از ابتدای سال جاری در طول ۵ ماه، بازدهی ۱۰ صندوق برتر بازار مورد بررسی قرار گرفته است.

در این ۵ ماه، صندوق‌های لبخند، ساحل، نشان، ماهور، اصیل، افران، طلوع و خورشید در سه ماه صندوق برتر شدند و صندوق خورشید در ۴ ماه جزو ۱۰ صندوق برتر شده است. مروری بر پرتفوی این ۸ صندوق درآمد ثابت نشان می‌دهد این صندوق‌ها عمدتا علاوه بر ترکیب بهینه‌ای از اوراق و سپرده بانکی، از سایر ابزار‌های قانونی نیز استفاده کافی را برده‌اند.

افران حدود ۱۴ درصد از سبد خود را به سپرده کالایی صندوق و سهام تخصیص داده است. لبخند ۸ درصد پرتفوی خود را به سهام اختصاص داده است. سایر صندوق‌ها نیز درصد قابل‌توجهی را به سایر ابزار‌های با ریسک بیشتر تخصیص دادند. استفاده بهینه از سهام و انتخاب سهام مناسب در این صندوق‌ها منجر به تکرار بازدهی بالا در صندوق‌های درآمد ثابت شده است.

از سوی دیگر، جذب سپرده توسط سیستم بانکی و سهم قابل توجه صندوق‌های درآمد ثابت در این سپرده‌ها، سبب شده درآمد ثابت‌هایی که به سیستم بانکی روی آوردند در زمره بهترین صندوق‌های درآمد ثابت قرار بگیرند؛ به طوری که از میان صندوق‌های یادشده در سطور بالاتر، صندوق‌های ماهور، کارما، لبخند، خورشید و طلوع بیش از ۵۰ درصد از سبد خود را به سپرده بانکی اختصاص داده‌اند.

در صندوق‌هایی که بخش بزرگی از سبد آن‌ها به اوراق مشارکت اختصاص دارد، بازدهی بالا به ندرت یافت می‌شود. تنها صندوق‌های ساحل و اصیل موفق شده‌اند با سهم بالایی از اوراق مشارکت در زمره بهترین صندوق‌های درآمد ثابت قرار بگیرند. برخی از صندوق‌ها نیز با مدیریت بهینه سهام، بازدهی‌های بالا را خلق کرده‌اند. صندوق‌های کارما، لبخند، ماهور و نشان ۴ صندوقی هستند که به طور مداوم تکرار می‌شوند و با وجود سهم قابل‌توجهی از سهام در سبد آن‌ها بازدهی بالایی را به ارمغان آورده‌اند؛ به طوری که کارما سه ماه متوالی بازدهی متوسط ۳ درصدی را به ثبت رسانده و جزو بهترین صندوق‌های بازار است.

جایگاه صندوق‌های درآمد ثابت در سبد بورسی‌ها

صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند بخشی از زیان ناشی از افت‌های غیر‌قابل‌پیش‌بینی همانند ریزش سهمگین بورس از اردیبهشت‌ماه را جبران کرده و به کمک سبد بورسی‌ها بیایند. همچنین تخصیص ۲۰ تا ۳۰ درصدی این صندوق‌ها در سبد‌های بورسی می‌تواند اطمینان‌خاطری برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز باشد. در سبد‌هایی که قرارداد‌های آپشن نقش بزرگی را در آن‌ها ایفا می‌کنند، احتمالا صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند سپر امنی در برابر خطراتی از قبیل از دست رفتن پرمیوم قرارداد‌های اختیار معامله باشد. از این رو انتخاب درست صندوق‌های درآمد ثابت می‌تواند بازدهی بدون ریسک یا ریسک بسیار اندک را با نرخ بالا به ثبت برساند.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=247670

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰