به گزارش سایپانیوز، احسان جابری، رئیس هیات مدیره و قائم مقام شرکت مگاموتور در پنجمین سمینار “بررسی تکنولوژیها و چالشهای خودروهای برقی” در خصوص وضعیت و روند توسعه خودروهای هیبرید و برقی گفت: با توجه به برنامهریزی و اقدامات صورت گرفته، پیش بینی میشود از سال ۱۴۰۶، زیرساختهای لازم در کشور برای استفاده از موتور کاملا برقی ایجاد شود لذا شروع تولید موتورهای کاملا برقی در شرکت مگاموتور از سال ۱۴۰۶ در نظر گرفته شده است و تا زمانی که زیرساختهای مورد نیاز برای استفاده از خودروهای برقی ایجاد شود به عنوان دوران گذار، سیاست بر تولید خودروهای هیبرید است.
او ادامه داد: با توجه به دسترسی به منابع گازی به عنوان سوخت ارزان قیمت نسبت به بنزین و پایین بودن آلایندگی آن، تولید موتورهای سوخت جایگزین (خودروهای گازسوز) در نقشه راه توسعه محصول شرکت مگاموتور لحاظ شده است.
رئیس هیات مدیره شرکت مگاموتور گفت: با توجه به زمان لازم برای ایجاد زیرساختهای مورد نیاز در کشور برای استفاده از موتورهای برقی و همچنین محدودیت در عمر موتورهای فعلی تا سال ۱۴۰۶ به علت بالا بودن میزان مصرف سوخت و خارج از محدوده مجاز بودن آلایندگی و از طرفی پوشش نیازهای خودروساز، تولید موتورهای جدید (یورو۶) مطابق با الزامات و نیازها به عنوان یک راهحل میان مدت در استراتژی توسعه محصول دیده شده است.
او درباره مزیت و ویژگی خودروهای برقی تصریح کرد: گشتاور بالای ثابت در دور موتورهای پایین و عملکرد بهتر در رانندگی شهری، راندمان بالاتر موتورهای برقی، مصرف سوخت بهتر و صرفهجویی در هزینه، کارکرد موتور بنزینی در نقاط کاری مناسب از لحاظ مصرف سوخت و انتشار کمتر آلایندهها و استفاده از سیستم ترمز برای بازیافت انرژی در شارژ باتری از جمله مزیتهای است که خودروهای برقی دارند.
همچنین در این سمینار سوده نجفی، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه موضوع زیست محیطی و سلامت یکی از دغدغههای مهم کلانشهرها به خصوص شهر تهران است، گفت: هر سال تعدای زیادی از هموطنان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و لذا باید راهکارهای عملی تدبیر شود تا استفاده از انرژی پاک و تکنولوژی خودروهای برقی برای استفاده از حمل و نقل عمومی و شخصی در دستور کار قرار گیرد.
او بیان کرد: خودروهای احتراقی نقش مهمی در ایجاد ذرات معلق و آلودگی شهری و ایجاد بیماریهای ریوی و تنفسی دارند، بر همین اساس بیشتر جوامع دنیا به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی رفتهاند؛ ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم تا بتوانیم از میزان آلایندگی هوا بکاهیم.
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: مدیریت شهری و شورای شهر به عنوان سیاستگذار، شهرداری تهران را ملزم کرده است تا تاکسیهای شهری را با خودروهای برقی جایگرین کند و در مرحله بعد تمام ناوگان عمومی شهری، برقی خواهد شد لذا میتوان انتظار داشت که در آیندهای نزدیک، مشکلات محیط زیستی و آلودگی تهران رفع شود.
در ادامه حلیا سادات حسینی، مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران گفت: بر اساس بررسیهای صورت گرفته، سهم تاکسیها از آلودگی شهر تهران ۳/۴ درصد، سهم اتوبوسهای عمومی ۶/۵ درصد و اتوبوسهای بخش خصوصی ۶/۷ درصد است؛ بر این اساس مجموع اعداد یاد شده به ۲۰ درصد هم نمیرسد. در این میان میزان آلایندگی موتورسیکلتها در شهر تهران ۱۴٫۱ و خودروهای شخصی ۱۶٫۱ درصد است. بدین جهت ضرورت دارد که برای کاهش آلایندگی هوا در مورد موتورسیکلتها و خودروهای شخصی تدابیر ویژه اتخاذ شود و بهترین راهکار در این حوزه ضمن تقویت ناوگان عمومی، استفاده از تکنولوژی خودروهای برقی است.
او با بیان اینکه شهرداری تهران با تمام توان کمک خواهد کرد تا نقش نهادی خود را در زمینه کمک به کاهش آلودگی شهر تهران انجام دهد، تاکید کرد: نگاه شهرداری تهران به استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر تنها به عنوان یک موضوع رفع تکلیف نیست، بلکه ما به دنبال فرهنگسازی و توانمندسازی جامعه در خصوص استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و تکنولوژی خودروهای برقی هستیم.
گفتنی است، سلسله سمینارهای علمی و تخصصی در مورد خودروهای برقی با ابتکار و ایده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، از چند هفته پیش آغاز شده و تاکنون چهار موضوع،” خودروهای برقی تکنولوژیها و چالشها” ،”رویکرد جهانی در توسعه خودروهای برقی” ، ”باتری خودروهای برقی و انواع تکنولوژیهای ساخت” و “ارزیابی زیرساختها و سیاستگذاری اقتصادی در زمینه خودروهای برقی” مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این سمینار به همت مدیریت مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و اجرای مدیریت آموزش معاونت منابع انسانی و همکاری سایر شرکتهای گروه سایپا برگزار شده است. در هفتههای آتی “بررسی چالشهای مکانیکی و الکترومکانیکی خودروهای برقی” و “معرفی خودروهای پیل سوختی” برگزار میشود. این سمینار با هدف آشنایی بیشتر و مناسبتر مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با برنامههای آتی، طراحی و تولید خودروهای برقی، مزایا و معایب خودروهای برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی میکنند، برپا میشود.
بیشتر بخوانید:
- فرهنگ سازی، تولید و توسعه خودروهای برقی مستلزم حمایت سیاست گذاران است
- حدود ۹۰ درصد باتری خودروهای برقی در آسیا تولید میشود
- خودروهای برقی ۳۵ درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص خواهند داد
- تولید موتورسیکلتهای برقی در گروه سایپا از دو ماه دیگر
- افزایش و نوسازی ناوگان حمل جادهای شرکت سایپا لجستیک
- محصولات سایپا در بازار روسیه افزایش می یابند
- حضور گروه سایپا در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو
- تجهیز ناوگان حمل و نقل و لجستیک بازرسی اتاق های اصناف کشور با خودروی شاهین اتوماتیک
- کوییک GX با موتور جدید میآید
- در موضوع مشاغل سخت و زیانآور وظیفه ما دوچندان است
- رکورد تولید روزانه سایپاسیتروئن شکسته شد
- هزینه گارانتی محصولات سایپا، یک سوم شده است
- تبریک مدیرعامل گروه سایپا به رئیس سازمان ملی استاندارد
- امضای تفاهمنامه همکاری مشترک گروه سایپا و بانک ملی ایران
- حرکت سایپا به سمت توسعه زیرساخت و کاهش آلایندگی
- بازدید رییس کمیسیون صنایع مجلس از برنامههای توسعه محصول سایپا
- گامهای موثر سایپا در توسعه صنعت خودرو
- دستاوردهای سایپا در حوزه خدمات پس از فروش به رشد تولید داخلی کمک می کند
- خودروی شاهین مجهز به سیستم ESC به مشتریان تحویل می شود
- توضیحات سایپا در خصوص عایق حرارتی خودروی ساینا S دوگانهسوز
- نیسان زامیاد با نام Kifaru در کنیا تولید میشود
- عرضه منظم محصولات سایپا به متقاضیان مرحله دوم طرح فروش یکپارچه خودرو
- افزایش ۳۰درصدی روند تأمین قطعات یدکی محصولات سایپا در دوره گارانتی
- بزرگترین رویداد صنعت خودروی کشور در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو
- تولید نسل جدید خانواده موتور در شرکت مگاموتور
- همکاری گروه سایپا با ۷ دانشگاه برتر کشور
- ارتقاء نسبی کیفیت خودروی شاهین
- با حمایت های دولت جمهوری اسلامی و جمهوری ونزوئلا، کارخانه خودروسازی ونیراتو بعد از ۹ سال توسط گروه خودروسازی سایپا راه اندازی شد
- امکان ایجاد مرکز نوآوری گروه سایپا در دانشگاه شریف
- شاهین سایپا دارای سیستم تعلیق و ترمز مناسب است
- امکان تعویض خودرو با کارت طلایی سایپا