جمهوریت ـ محمدرضا شیخ عطار، در سومین سلسه سمینار علمی و تخصصی “باتری خودروهای برقی و انواع تکنولوژی ساخت” با اشاره به توافقنامه پاریس که توافق شده تا سال ۲۰۳۰ تمام وسایل نقلیه برقی از تمام برقی گرفته تا پلاگین هیبرید و پیل سوختی در تمام دستهبندیهای ۲ و ۳ چرخ، خودرو، ونهای تجاری سبک، اتوبوسها، کامیونتها و غیره حداقل ۳۵ درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص دهند، اظهارداشت: با توجه به الزامات استانداردی، کاهش مصرف سوخت و تنوع سبد محصولات، باید به سمت تولید خودروهای برقی برویم در غیر این صورت در آینده امکان رقابت با خودروسازان جهانی نخواهیم داشت و همچنین از نیاز بازار، عقب خواهیم ماند.
او با بیان اینکه خودروی برقی یک فرصت است چرا که در این نوع خودروها بخش قابل توجهی از مکانیزمها که در خودروهای بنزینی وجود دارد، حذف میشود و عملا شاهد کاهش مراجعات مردم برای دریافت خدمات پس از فروش خواهیم بود، تصریح کرد: اکثر شهرهای ایران در ارتفاع بالاتر از دریا هستند و معمولا بیش از ۱۰ درصد قدرت موتور به دلیل اختلاف ارتفاع از دست می رود، لذا ورود به خودروهای برقی منهای کاهش مصرف سوخت خودروهای فسیلی، میتواند چالش احتراق ناقص را مرتفع کند.
عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل گروه سایپا با بیان اینکه کلان شهرها با آلایندگی بالایی روبرو هستند، به همین جهت با ورود خودروهای برقی و هیبرید میتوان میزان آلایندگی هوا را کاهش داد، خاطرنشان کرد: برای کاهش آلایندگی هوا، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت دارد، به عنوان مثال تهران با کمبود ۷ هزار دستگاه اتوبوس روبرو است، همچنین این کلان شهر به نوسازی ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و ۳۵ هزار تاکسی و ۱۵۰۰ واگن قطار نیاز دارد که بایستی خریداری شود. بدین جهت میتوان بخشی از این نیازها را با خودروهای برقی تامین کرد.
او با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی، تولید و توسعه خودروهای برقی مستلزم حمایت سیاست گذاران است، گفت: در حال حاضر دولت برای بنزین، یارانه قابل توجهی را پرداخت می کند، از همین رو با سوق دادن بخشی از بودجه به سمت خودروهای برقی، میتوان ناوگان حمل و نقل عمومی را به خودروهای برقی، مجهز کرد و همچنین توصیه میشود در مسیر توسعهای که در پیش است، قطعهسازان و سایر زنجیره تامین با کمک و نظارت سیاست گذاران، برنامهریزی دقیق و مطالعه شده در قطعات مورد نیاز خودروهای برقی را داشته باشند تا هدف یاد شده با سرعت محقق شود.
شیخ عطار با اشاره به اینکه خیلی از کشورهای تولیدکننده خودروهای برقی، در تامین باطری مزیتی ندارند و همواره واردکننده این قطعه از خودروهای برقی هستند، افزود: با توجه به مسیری که خودروسازان جهانی طی کردهاند، ضرورتی ندارد که ایران وارد تکنولوژی ساخت باطری خودروهای برقی شود و یا حتی در این حوزه سرمایهگذاری کند، از همین رو میتوان با واردات باطری، به سمت تولید خودروهای برقی رفت. بر این اساس ضرورت دارد که وزارت نیرو برای تامین برق این خودروها برنامهریزی کند و شرکتهای فولاد سازی نیز تولید ورق های مقاوم و سبک را در دستور کار خود قرار دهند.
گفتنی است، سلسله سمینارهای علمی و تخصصی در مورد خودروهای برقی که با ابتکار و ایده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، از دو هفته گذشته آغاز شده، تاکنون سه موضوع ،” خودروهای برقی تکنولوژیها و چالشها” ،”رویکرد جهانی در توسعه خودروهای برقی”،”باتری خودروهای برقی و انواع تکنولوژیهای ساخت” را به همت مرکز مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و همکاری شرکتهای گروه سایپا مورد بررسی تخصصی قرار داده است و در هفتههای آتی سلسله سمینارها در حوزههای “بررسی تکنولوژی و چالشهای خودروهای برقی”، “بررسی چالشهای مکانیکی و الکترومکانیکی خودروهای برقی”، “ارزیابی زیرساختها و سیاستگذاری اقتصادی در زمینه خودروهای برقی” و “معرفی خودروهای پیل سوختی” برگزار میشود.
این سمینار با هدف آشنایی بیشتر و بهتر مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با برنامههای آتی این گروه خودروساز، طراحی و تولید خودروهای برقی، مزایا و معایب خودروهای برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی میکنند، است.
بیشتر بخوانید:
- حدود ۹۰ درصد باتری خودروهای برقی در آسیا تولید میشود
- خودروهای برقی ۳۵ درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص خواهند داد
- تولید موتورسیکلتهای برقی در گروه سایپا از دو ماه دیگر
- افزایش و نوسازی ناوگان حمل جادهای شرکت سایپا لجستیک
- محصولات سایپا در بازار روسیه افزایش می یابند
- حضور گروه سایپا در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو
- تجهیز ناوگان حمل و نقل و لجستیک بازرسی اتاق های اصناف کشور با خودروی شاهین اتوماتیک
- کوییک GX با موتور جدید میآید
- در موضوع مشاغل سخت و زیانآور وظیفه ما دوچندان است
- رکورد تولید روزانه سایپاسیتروئن شکسته شد
- هزینه گارانتی محصولات سایپا، یک سوم شده است
- تبریک مدیرعامل گروه سایپا به رئیس سازمان ملی استاندارد
- امضای تفاهمنامه همکاری مشترک گروه سایپا و بانک ملی ایران
- حرکت سایپا به سمت توسعه زیرساخت و کاهش آلایندگی
- بازدید رییس کمیسیون صنایع مجلس از برنامههای توسعه محصول سایپا
- گامهای موثر سایپا در توسعه صنعت خودرو
- دستاوردهای سایپا در حوزه خدمات پس از فروش به رشد تولید داخلی کمک می کند
- خودروی شاهین مجهز به سیستم ESC به مشتریان تحویل می شود
- توضیحات سایپا در خصوص عایق حرارتی خودروی ساینا S دوگانهسوز
- نیسان زامیاد با نام Kifaru در کنیا تولید میشود
- عرضه منظم محصولات سایپا به متقاضیان مرحله دوم طرح فروش یکپارچه خودرو
- افزایش ۳۰درصدی روند تأمین قطعات یدکی محصولات سایپا در دوره گارانتی
- بزرگترین رویداد صنعت خودروی کشور در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو
- تولید نسل جدید خانواده موتور در شرکت مگاموتور
- همکاری گروه سایپا با ۷ دانشگاه برتر کشور
- ارتقاء نسبی کیفیت خودروی شاهین
- با حمایت های دولت جمهوری اسلامی و جمهوری ونزوئلا، کارخانه خودروسازی ونیراتو بعد از ۹ سال توسط گروه خودروسازی سایپا راه اندازی شد
- امکان ایجاد مرکز نوآوری گروه سایپا در دانشگاه شریف
- شاهین سایپا دارای سیستم تعلیق و ترمز مناسب است