تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
3
عضو ارشد حزب موتلفه:

روحانی هم مثل بقیه داوطلبان، تخلف داشته باشد؛ رد می‌شود

  • کد خبر : 225450
  • 18 دی 1402 - 22:11
روحانی هم مثل بقیه داوطلبان، تخلف داشته باشد؛ رد می‌شود
حسین انواری، عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: من نمی‌دانم، چرا می‌گویند روحانی باید تایید یا رد شود.

جمهوریت-سعید شمس نوشت: حسین انواری، عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: من نمی‌دانم، چرا می‌گویند روحانی باید تایید یا رد شود. من می‌گویم، شورای نگهبان بررسی می‌کند و اگر برای مجلس خبرگان مشکلاتی، ضعف‌هایی یا تخلف‌هایی داشته است، رسیدگی می‌کند و رای خودش را می‌دهد.

متن گفتگوی عضو ارشد حزب موتلفه  در ادامه می آید:

*بازهم اعلام تیین صلاحیت‌ها شائبه سیاسی کاری نهاد شورای نگهبان را پررنگ کرد.
اصلا چنین چیزی نیست. یعنی شما می‌گویید، شورای نگهبان نگاه جناحی دارد؟

*من نمی‌گویم. این نظر بخشی از مردم است.
اصلا چنین چیزی نیست. شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت کاندیدا‌ها به گروه‌ها و جناح‌ها نظر ندارد و شایستگی را در نظر می‌گیرد؛ بنابراین آنچه انجام می‌دهد، بر اساس صلاحیت افراد است و غیر.

*اما شاهد رد صلاحیت چهره‌های مطرح اعتدالیون و البته منتسبین به علی لاریجانی هستیم. حتی آقای علوی که وزیر اطلاعات مملکت بودند.
بازهم می‌گویم، اصلا چنین چیزی نیست. باز سئول می‌کنم، این برداشت شما است یا مخاطبان تان؟

*من نظر موجود در جامعه را بازگو می‌کنم.
متوجه هستم که برخی می‌گویند، شورای نگهبان افراد را، چون در این جناح است، رد و چون در آن جناح است، تایید کرده است. اصلا اینطور نیست و از اصل حرف بی ربطی است. یعنی آنچه شورای نگهبان انجام می‌دهد، نگاه می‌کند به عملکرد‌ها و صلاحیت‌ها و منطبق به ضوابطی قانون در اختیار این شورا گذاشته شده است.

*مثلا آقای جعفری ایمن آبادی در دوره قبل تایید شده بود و ظاهرا به دلیل نطق‌هایی که در صحن داشته، رد شده است.
نه، نه، نه! اینطور نیست. شورای نگهبان وضع حال افراد را در بررسی‌ها در نظر می‌گیرد. ممکن است، فردی در فاصله تایید در آن دوره و رد در این دوره با مفسده‌ای روبرو شده و جرمی را مرتکب بوده باشد. فرض کنید، فردی در دوره قبل تایید و یک دوره هم نماینده مجلس بوده است و تصادف کرده و یک آدم کشته است و به همین دلیل در پرونده اش بی احتیاطی در رانندگی ثبت شده است. خب! این اتفاق الان در رای شورای نگهبان تاثیر می‌گذارد. (با خنده)

*اگر چهره شناخته شده‌ای جرمی مرتکب شده باشد، رسانه‌ای می‌شود.
اینکه بگوییم، نماینده‌ای به دلیل نطق در مجلس و یا اظهارنظر رد شده است، من به شما می‌گویم قطعا این دلیل نمی‌شود. حتما اشکالات دیگری داشته است. مثلا خودش فساد نکرده باشد، اما از قلمش و موقعیت اش سوءاستفاده شده و مراقبت نکرده است. یعنی اگر مستقیما جرمی در میان باشد که مشخص است. اما ممکن است، غفلت‌هایی از او سر زده باشد که با اینکه جرم نیستند، اما صلاحیت اش را برای نمایندگی از دست می‌دهد. نه اینکه آدم بدی است و یا به درد جایی و کاری نمی‌خورد. به درد کار نمایندگی مردم در مجلس نمی‌خورد.

*با این حال قبول کنید، رد شدن وزیر اطلاعات دولت شائبه برانگیز است. حتما می‌دانید، رییس جمهور برای گزینش وزیر اطلاعات از رهبری تاییدیه می‌گیرد. مشخصا درباره رد صلاحیت ایشان چه نظری دارید؟
من که نمی‌دانم به چه علتی صلاحیت آقای علوی را احراز نکرده اند. این را باید از مقام شورای نگهبان سئوال کنید. من کلیات را عرض کردم. کلیات این است که کسی ممکن است، تخلفاتی داشته باشد که مجموع این تخلفات صلاحیت او برای کرسی نمایندگی مورد تایید قرار نگیرد.

*تنی چند از اصولگرایان قویا خواستار رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات خبرگان رهبری هستند. شما به عنوان یک موتلفه‌ای چه نظری در این باره دارید؟
من نمی‌دانم چرا می‌گویند روحانی باید تایید یا رد شود. من می‌گویم، شورای نگهبان بررسی می‌کند و اگر برای مجلس خبرگان مشکلاتی، ضعف‌هایی یا تخلف‌هایی داشته است، رسیدگی می‌کند و رای خودش را می‌دهد. حالا این کاندیدا هر کسی می‌خواهد، باشد.

*یعنی حسن روحانی با کسان دیگر فرق نمی‌کند؟
نه. چه فرقی می‌کند. ایشان هم یک داوطلب است و بقیه هم داوطلب هستند. پس اگر ایشان تخلفاتی مرتکب شده باشد، یا پرونده‌ای دارد یا به هر شکل، مشمول همان رد صلاحیت‌ها شود.

*البته وقتی وزیر یا رییس جمهور سابق تخلف‌هایی داشته باشند، حتما رسانه‌ای می‌شوند.
نه. لزوما قرار نیست، همه تخلف‌ها رسانه‌ای شود. خیلی‌ها هستند که تخلف دارند و مصالح نظام ایجاب می‌کند، رسانه‌ای نشود.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=225450

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰