تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
3

پویش راه نجات برای کاهش تراکم خودروهای شخصی در سفرهای اربعین

  • کد خبر : 206455
  • 25 مرداد 1402 - 16:11
پویش راه نجات برای کاهش تراکم خودروهای شخصی در سفرهای اربعین
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه زائران اربعین در شهرهایی با مبدا یکسان در کشور می‌توانند با هم و با یک وسیله‌نقلیه شخصی سفر کنند، تأکید کرد: هم‌پیمایی می‌تواند موجب کاهش ازدحام و تراکم ترافیکی و بهبود مدیریت تقاضای سفر شود.

جمهوریت-معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه زائران اربعین در شهرهایی با مبدا یکسان در کشور می‌توانند با هم و با یک وسیله‌نقلیه شخصی سفر کنند، تأکید کرد: هم‌پیمایی می‌تواند موجب کاهش ازدحام و تراکم ترافیکی و بهبود مدیریت تقاضای سفر شود.

 شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن بیان اهمیت مراسم اربعین حسینی به عنوان یک رویداد کم‌نظیر در دنیا، راهکار هم‌پیمایی زائران را برای کاهش تراکم و ازدحام ترافیک خودروهای شخصی مطرح کرد و گفت: یکی از رویدادهای مهم در کشور، مراسم اربعین حسینی است. هر ساله میلیون‎‌ها شیعه پیرو امام حسین (ع) برای زیارت، خود را از سراسر نقاط کشور به کشور عراق می‌رسانند. به دلیل تردد میلیون‌ها شیفته ابا عبدالله (ع) در یک مدت زمان اندک، این رویداد به یکی از رویدادهای کم‌نظیر در دنیا بدل شده است. بدیهی است به دلیل حجم زیاد تقاضای زائران و محدودیت‌های حمل‌ونقل همگانی و زیرساخت‌های حمل‌ونقل، سیستم حمل‌ونقل با چالش مواجه خواهد شد.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: یکی از راهکارها برای مدیریت تقاضای سفر، استفاده از استراتژی هم‌پیمایی برای زائران است. با استفاده از این استراتژی، زائران در شهرهای با مبدا یکسان در کشور می‌توانند با هم و با یک وسیله‌نقلیه شخصی سفر کنند. به عبارت دیگر با به‌کارگیری هم‌پیمایی می‌توان ضریب سرنشین وسایل‌ نقلیه شخصی را افزایش داد که در نهایت باعث کاهش ازدحام و تراکم ترافیکی شده و مدیریت تقاضای سفر را ممکن می‌کند.

وی افزود: بر اساس آمار سال گذشته، ضریب سرنشین وسایل‌نقلیه شخصی در حدود ۲ نفر بوده که با استفاده از استراتژی هم‌پیمایی می‌توان تا ۴ نفر افزایش داد که در نهایت در صورت عدم افزایش تقاضا، تعداد وسایل‌نقلیه شخصی به نصف کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی درباره بکارگیری هم‌پیمایی در کشورهای جهان گفت: هم‌پیمایی اولین بار در دنیا در اواسط دهه ۱۹۷۰ مطرح شد و امروزه به دلیل کاهش هزینه حمل به ازای هر مسافر مورد استفاده قرار می گیرد.

افندی‌زاده ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های هم‌پیمایی و انطباق کامل با سفر زائران حسینی، می‌توان هم‌پیمایی را به صورت استفاده چند نفر از یک وسیله‌نقلیه مشترک برای سفرهایی که از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند، تعریف کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هم‌پیمایی معمولا در بین افرادی شکل می‌گیرد که در زمان یکسان، از مبدا تقریباً یکسان و به مقصد تقریبا یکسان سفر می‌کنند و در زمان یکسانی بر می‌گردند.

وی افزود: بر اساس مبدا و مقصد سفر زائران حسینی، انطباق کامل با ویژگی‌های هم‌پیمایی وجود دارد که در آن تمامی زائران از مبدا شهرهای خود به مقصد پایانه‌های مرزی راهی کشور عراق می‌شوند.

افندی‌زاده تاکید کرد: در هم‌پیمایی وسیله‌ نقلیه‌ای که توسط افراد استفاده می‌شود، می‌تواند متعلق به هر یک از افراد هم‌پیما بوده یا توسط ارگانی که در آن فعالیت می‌کنند، خریداری شده یا توسط شرکت یا سازمانی که به این کار مشغول است، تهیه شده باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این وسیله‌نقلیه شامل خودروی سواری اشتراکی (Carpool)، ون اشتراکی (Vanpool) و اتوبوس سرویس اشتراکی (Subscription bus service) است و با استفاده از هم‌پیمایی ظرفیت جابجایی مسافر از ۴ تا ۶ نفر در سواری شخصی تا ۳۰ تا ۴۰ نفر در اتوبوس اشتراکی متغیر است.

وی ادامه داد: در اربعین حسینی علاوه بر ناوگان حمل‌ونقل همگانی (اتوبوس، قطار و هواپیما) که هم‌پیمایی با ظرفیت متوسط و بالا را فراهم می‌کنند، از وسایل‌نقلیه شخصی نیز می‌توان برای هم‌پیمایی با ظرفیت کم برای زائران حسینی استفاده کرد. در این صورت ضریب سرنشین وسایل‌نقلیه شخصی را می‌توان به طور متوسط به ۴ نفر افزایش داد.

در ادامه افندی‌زاده با اشاره به ضرورت حضور فعال شرکت‌های فناوری اطلاعات و تشکیل کمپین «زائرهم‌پیما» گفت: بدیهی است اجرای سیاست هم‌پیمایی در مراسم اربعین حسینی مستلزم حضور فعال شرکت‌های فناوری اطلاعات و توسعه پلتفرم‌های مناسب در این حوزه است. با توسعه پلتفرم‌های مناسب، افراد هم‌پیما می‌توانند با اعلام زمان رفت و برگشت، مبدا و مقصد و ویژگی‌های هم‌پیما، یکدیگر را شناسایی کرده و با یکدیگر به صورت اشتراکی سفر کنند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از تمامی شرکت‌های فعال در این حوزه خواست تا به سرعت پلتفرم‌های مناسب را توسعه دهند.

وی تاکید کرد: همچنین لازم است در فرصت باقیمانده پویشی تشکیل شود تا افراد با شناسایی یکدیگر، بتوانند به صورت اشتراکی با هم سفر کنند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=206455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰