تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

عفو قاتل با وساطت خادمان امام رضا پای چوبه دار

  • کد خبر : 191735
  • 18 خرداد 1402 - 12:07
عفو قاتل با وساطت خادمان امام رضا پای چوبه دار
مرد جوانی که ۶ سال قبل در جریان درگیری در یک مهمانی شبانه دوستش را به قتل رسانده بود برای اجرای حکم پای چوبه دار رفت، اما حضور خادمان حرم امام رضا‌(ع) در زندان باعث شد مادر مقتول به احترام امام هشتم قاتل فرزندش را ببخشد

جمهوریت –  این درگیری خونین اواسط سال۹۶ در یکی از محله‌های بندرعباس اتفاق افتاد. آن شب جوانی در خانه‌اش مهمانی گرفته و چند نفر از دوستانش را نیز دعوت کرده بود. مهمانان همه‌شان پسران جوان بودند و دور هم خوش می‌گذراندند اما ناگهان بین ۲نفر از آنها جر و بحث اتفاق افتاد. آنها حالت عادی نداشتند و پس از خروج از مهمانی درگیری بین ۲نفر از آنها بالا ‌گرفت و یکی با ضربه چاقوی دیگری به قتل رسید و عامل جنایت از محل گریخت.

در تعقیب قاتل فراری

به گزارش همشهری ، به دستور بازپرس جنایی، تیم ویژه‌ای از مأموران پلیس آگاهی هرمزگان تحقیقات خود را در این‌باره آغاز کرد. هویت قاتل برای آنها معلوم بود و همه شاهدان جزئیات قتل را بازگو کردند، اما قاتل پس از جنایت گریخته بود و هیچ‌کس از مخفیگاهش اطلاعی نداشت. در این شرایط تلاش‌ها برای دستگیری او ادامه یافت. آنطور که شاهدان در مهمانی می‌گفتند عامل جنایت اصلا هیچ نقشی در بگومگوی بین ۲جوان دیگر نداشت، اما درحالی‌که درگیری لفظی تمام‌شده بود و مقتول در حال خروج از محل بود یکباره وارد ماجرا شد و دست به جنایت زد.

قاتل فراری زندگی مخفیانه‌ای را در پیش گرفته و حدود یک سال توانسته بود خودش را از دید پلیس مخفی نگه دارد، اما سرانجام کارآگاهان جنایی به اطلاعاتی درباره مخفیگاه او دست پیدا کردند و در سال۹۷ توانستند او را دستگیر کنند.

همه شواهد و مدارک علیه متهم به قتل بود و او هیچ راهی برای کتمان واقعیت نداشت و در این شرایط به قتل اعتراف کرد و در ادامه پس از بازسازی صحنه جنایت پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان هرمزگان فرستاده شد.

در دادگاه

در جلسه محاکمه، مادر مقتول به‌عنوان تنها ولی دم در جایگاه ایستاد و خواستار قصاص قاتل شد. او گفت: پسرم به طرز ناجوانمردانه‌ای به قتل رسیده و قاتل پس از این حادثه یک‌سال فراری بوده است. به همین دلیل او لیافت بخشیده شدن ندارد و باید مجازات شود.

در ادامه این جلسه متهم به دفاع از خودش پرداخت و گفت:‌ باور کنید من قصد کشتن کسی را نداشتم. آن شب در خانه یکی از دوستانم مهمان بودیم. همه ما با یکدیگر دوست بودیم و در حال خوشگذرانی بودیم که متوجه شدم ۲نفر با هم درگیری لفظی پیدا کرده‌اند. با اینکه درگیری آنها تمام شد اما نمی‌دانم چطور شد که من دخالت کردم و در شرایطی که حالت عادی نداشتم چاقو کشیدم و این حادثه اتفاق افتاد. من هیچ نیتی برای این کار نداشتم و این قتل فقط یک اتفاق بود. حالا هم از کرده‌ام پشیمانم و از مادر مقتول می‌خواهم من را ببخشد.

با وجود دفاعیات متهم و ادعایش درباره اتفاقی بودن قتل، قضات دادگاه وارد شور شدند و او را گناهکار تشخیص دادند و به قصاص محکوم کردند.

 

بخشش قاتل در آخرین لحظات

حکم قصاص قاتل تایید شده بود و قاضی اجرای احکام با برگزاری جلسه صلح و سازش ولی دم را به بخشش دعوت کرد، اما مادر مقتول برای اجرای حکم قصاص اصرار داشت. در این شرایط زمان اجرای حکم تعیین شد. یک روز پیش از اجرای حکم باز هم مادر مقتول به اجرای احکام دعوت شد، اما گفت به هیچ قیمتی حاضر به بخشش نیست.

چند روز قبل سرانجام در حضور مسئولان قضایی، قاتل به پای چوبه دار منتقل شد. مادر مقتول نیز برای اجرای حکم آمده بود. مقدمات اجرای حکم در شرایطی در حال برگزاری بود که شماری از خادمان حرم امام رضا(ع) نیز به مناسبت هفته کرامت به زندان بندرعباس آمده بودند تا شاید بتوانند با میانجیگری در پرونده‌ها باعث صلح و سازش شوند. وقتی مادر مقتول چشمش به خادمان و پرچم حرم امام هشتم افتاد یکباره منقلب شد. آنها و تعدادی از مسئولان برای آخرین مرتبه به گفت‌وگو با او پرداختند. از این گفتند که جوان محکوم به قصاص در ۵سالی که زندانی بوده تنبیه شده و از کارش پشیمان است. از طرفی او همسر و فرزند دارد و درصورت مجازات شدن آنها نیز آسیب می‌بینند. مادر مقتول در شرایط سختی قرار داشت. از یک سو نمی‌خواست از خون پسرش بگذرد و از سوی دیگر دل قصاص کردن قاتل را نیز نداشت. با این حال او در نهایت اعلام کرد که به‌خاطر امام رضا(ع) قاتل را می‌بخشد و به این ترتیب اجرای حکم متوقف شد.  قاضی الهام پوردهقان فراشاه، سرپرست اجرای احکام دادگستری هرمزگان درباره این پرونده به همشهری گفت: مادر مقتول در ازای این تصمیم بزرگ هیچ چشمداشتی نداشت و اعلام کرد نیتش فقط رضای خدا است. او ادامه داد:‌ ما پیش از این تلاش‌های زیادی برای صلح و سازش در این پرونده انجام داده بودیم، اما در روز اجرای حکم حضور خادمان حرم امام رضا‌(ع) تأثیر‌گذار بود و این به بخشش منجر شد. به‌گفته او با اعلام رضایت ولی دم، پرونده بار دیگر به دادگاه کیفری یک استان هرمزگان فرستاده شد تا قاتل این بار به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=191735

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰