تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
11

چای؛ امپراطوری در نوشیدنی‌ها با خواصی خارق العاده

  • کد خبر : 133647
  • 07 آبان 1400 - 12:32
چای؛ امپراطوری در نوشیدنی‌ها با خواصی خارق العاده
چای یک نوع محصول زراعی و یک نوشیدنی دلچسب محسوب می شود که در پشت خود فرهنگی را در دنیا بخصوص در کشور ما ایران باب کرده است.
جمهوریت : چای سیاه، تقریبا نوشیدنی محبوب ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود که در خانه و مهمانی‌ها طرفداران خاص خود را دارد و برخی نیز حتی برای سرگرمی هم که شده چای می‌نوشند. چای با قند، چای با خرما، چای با عسل، چای با کشمش، چای با لیمو و؛ که هر کدام طعمی خاص را پدید می‌آورد و انسان را شیفته خود می‌کند.
این نوشیدنی که اگر خوب دم شود خوشرنگ‌ترین نوشیدنی دنیاست خواصی را نیز در خود جای داده است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت و پرده از اسرار شگفت انگیز برخواهیم داشت.

چای و فرهنگی که خلق کرده است

چای علاوه بر اینکه یک نوع محصول زراعی است به‌عنوان یک فرهنگ نیز در کشورمان شناخته می‌شود.
همانطوور که گفته شد، نوشیدن چای در ایران به‌عنوان نوشیدنی اصلی مردم بعد از آب به‌حساب می‌آید و در درجه دوم قرار دارد.
افسانه‌های بسیاری درباره تاریخچه چای و کشف آن نقل شده است، حتی برخی می‌گویند طبق دستور یکی از امپراطوری‌های چین فردی را برای تنبیه از شهر بیرون کردند و آن شخص مدتی را در کوه و بیابان و در جنگل‌ها سرگردان بود و به همین دلیل بسیار ضعیف و ناتوان شده بود و در همین میان درختی را دید و از شدت گشنگی برگ آن را به‌عنوان غذا خورد و بعد از مدتی رنگ و رخسارش کاملاً زیبا به حالت اولیه برگشت. به‌طور مخفیانه وارد شهر شد و با یکی از نزدیکان امپراطور احوال خود را بازگو کرد. در نهایت امپراطور او را احضار کرد و از اینکه او صحیح و سلامت برگشته است متعجب شد. بعد از این ماجرا امپراطور، عده‌ای از طبیبان را برای تحقیق دربارهٔ خواص این گیاه مأمور کرد؛ که گفته می‌شود این گیاه چای بوده است!
چای سیاه از گیاهی به نام کاملیا سیننسیس به دست می‌آید و لفظ آن کلمه‌ای چینی بوده است که در قدیم در چین و شمال هند به کار برده می‌شد.
 جالب است بدانید بوته چای برای نخستین بار در چین و در حدود پنج هزار سال پیش شناخته شد که به‌تدریج علاوه بر دارا بودن خاصیت درمانی، برای مصرف رنگ‌آمیزی نیز به کار رفت. چای که در چین به‌صورت خودرو و طبیعی یافت می‌شود، بعد از مدتی به‌عنوان دم‌کرده، مفرح و بازآورنده سلامتی برای بدن به دربار پادشاهان راه یافت و حتی تا اواخر قرن گذشته، چای سیاه و چای سبز از نوشیدنی‌های تجملی و گران‌قیمت بوده‌است.

معرفی فواید مصرف چای سیاه

  • سلامت استخوان‌ها با چای

با توجه به آنتی‌اکسیدان فیتوکمیکال (مواد شیمیای گیاهی) موجود در چای، افرادی که به‌طور منظم این نوشیدنی گرم را مصرف می‌کنند، استخوان‌های قوی‌تری دارند و احتمال پیشرفت آرتریت (التهاب مفاصل) در آن‌ها کمتر خواهد بود.
  • چای؛ نوشیدنی برای داشتن قلبی بهتر

طبق مقالات منتشر شده نوشیدن روزانه ۳ فنجای یا بیشتر چای می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی در افراد را کاهش دهد.
  • قدرت آنتی اکسیدانی چای

چای سرشار از پلی‌فنول است و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان از آسیب‌هایی که سیگار یا سایر مواد شیمیایی به DNA وارد می‌کنند، جلوگیری می‌کند.
 چای دارای همان آنتی‌اکسیدان‌های میوه‌ها و سبزی‌جات است.
  • تاثیر چای در سلامتی دهان و دندان

چای سیاه دندان‌ها را از شر پلاک‌هایی که روی آن‌ها تشکیل می‌شوند، خلاص می‌کند و با توجه به اینکه رشد باکتری‌ها را محدود می‌کند، مانع از پوسیدگی دندان می‌شود.
  • پیشگیری از سرطان به کمک چای

برخی مطالعات نشان می‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل پلی‌فنول‌ها و ترکیباتی که در چای وجود دارند ممکن است به پیشگیری از برخی انواع سرطان‌ها کمک کند.
  • افزایش سلامت دستگاه گوارش به کمک چای

تانن موجود در چای سیاه علاوه بر اینکه به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، در درمان بیماری‌های معده و روده مؤثر است و در ضمن حرکات دستگاه گوارش و فعالیت روده‌ها را کاهش می‌دهد.
  •  افزایش انرژی بدن با نوشیدن چای

بر خلاف دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، که البته میزان کافئین‌شان از چای بیشتر است، کافئین چای سیاه بدون آنکه تپش قلب را بالا ببرد، به افزایش گردش خون در مغز کمک می‌کند.
در حقیقت چای سیاه متابولیسم و سیستم تنفسی را تحریک کرده و سبب بهبود فعالیت قلب و کلیه‌ها می‌شود.
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت با نوشیدن چای

طبق مطالعه‌ی تحقیقاتی که در جزایر حاشیه‌ی مدیترانه انجام شد، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در ساکنین سالمند این مناطق که در یک بازه‌ی زمانی طولانی به‌طور متوسط روزانه یک و نیم فنجان چای سیاه نوشیده بودند، ۷۰ درصد کاهش یافته بود.
  • رهایی از شر استرس به کمک چای

چای سیاه نه تن‌ها شما را در پایان یک روز طولانی و خسته‌کننده آرام‌تر می‌کند بلکه مطالعات نشان می‌دهد اسید آمینه‌ی ال تیاتین موجود در چای سیاه می‌تواند برای استراحت و تمرکز بهتر یاری‌تان کند.
مصرف منظم چای سیاه، ترشح هورمون استرس‌زای کورتیزول را نیز کاهش می‌دهد.
  • تاثیر چای در بهبود سیستم ایمنی بدن

چای حاوی آنتی‌ژنی بنام آلکیل‌آمین (alkylamine) است که پاسخ‌های ایمنی بدن را در موارد مختلف تقویت می‌کند.
علاوه بر این چای ماده‌ای به‌نام تانن دارد که برای مبارزه با انواع ویروس‌ها به بدن کمک می‌کند؛ بنابراین برای مقابله با آنفولانزا، مشکلات معده و مقابله با ویروس‌ها‌یی که بدن معمولا در زندگی روزمره با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، مفید است.
حال شما بگویید برای بهره گیری از کدام خاصیت چای، این نوشیدنی خوشمزه را می نوشید؟!
 انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=133647

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰