تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 16 October , 2024
4

انتخابات ریاست جمهوری١۴٠٠: رییسى نمى آید، ستارى و بذرپاش رقباى جدید

  • کد خبر : 93021
  • 20 اردیبهشت 1399 - 9:12
انتخابات ریاست جمهوری١۴٠٠: رییسى نمى آید، ستارى و بذرپاش رقباى جدید

جمهوریت – آرمان ملی نوشت: با وجود اینکه هنوز چند ماه از انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸ نگذشته اما عده‌ای بازهم حال و هوای انتخابات کرده‌اند و از هم‌اکنون به ترسیم فضای انتخاباتی ۱۴۰۰ می‌پردازند. نکته مهم این است که جامعه رویکرد چندان مثبتی به صندوق رای و فرآیند انتخابات ندارد و جریانات سیاسی […]

جمهوریت – آرمان ملی نوشت: با وجود اینکه هنوز چند ماه از انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸ نگذشته اما عده‌ای بازهم حال و هوای انتخابات کرده‌اند و از هم‌اکنون به ترسیم فضای انتخاباتی ۱۴۰۰ می‌پردازند. نکته مهم این است که جامعه رویکرد چندان مثبتی به صندوق رای و فرآیند انتخابات ندارد و جریانات سیاسی اگر می‌خواهند برای انتخابات ۱۴۰۰ حرفی برای گفتن داشته باشند باید از هم‌اکنون رویکرد مردم را به انتخابات تغییر دهند. با همه این اوصاف از هم‌اکنون گزینه‌هایی برای ۱۴۰۰ ردیف شده‌اند. روح‌ا… حسینیان فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: «تصور نمی‌کنم اصولگرایان با نامزدهای زیادی به انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شوند و اگر هم چند نامزد از سوی اصولگرایان وجود داشته باشد، رقابت در دور دوم میان خود اصولگرایان خواهد بود و در آخر یک اصولگرا رئیس‌جمهور خواهد شد.»

گزینه‌های روی میز در ۱۴۰۰
نگاهی به چند انتخابات اخیر نشان می‌دهد که هر یک از جریانات سیاسی بر چه اساس و مبنایی توانستند فاتح میادین انتخاباتی باشند. اگر نیک بنگریم انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ مجلس ۹۴ و ریاست جمهوری و شوراهای ۹۶ حاصل تمایل جامعه به رویکردهای اصلاح‌طلبان، وعده‌های حسن روحانی و عملکرد دولت یازدهم به‌خصوص در حوزه سیاست خارجی بود، اما انتخابات ۹۸ درست نقطه مقابل این ۳ انتخابات رقم خورد. جایی که به جهت نارضایتی‌، بی‌اعتمادی و ریزش سرمایه اجتماعی منبعث از تحولات ۶ ماهه دوم سال ۹۸ و کاهش مشارکت معنادار جامعه در انتخابات مجلس یازدهم اصولگرایان با آرای حداقلی وارد مجلس شدند. ۴ انتخابات اخیر سناریوهایی را در تحلیل انتخابات ۱۴۰۰ به دست می‌دهد. سناریوی نخست پیروزی اصولگرایان؛ مسلما ادامه روند فعلی و عدم تغییر در شرایط جامعه به کاهش بیشتر مشارکت مردم خواهد انجامید که فاتح این شرایط همچون انتخابات ۹۸ نامزد اصولگرایان خواهد بود. سناریوی دوم بازگشت اصلاح‌طلبان؛ اگر در یک ساله پیش رو شرایط جامعه مبتنی بر مطالبات مردم تغییر کند، میزانی از رضایتمندی در مردم فراهم آید و نگاه جامعه به صندوق رای و کارآمدی آن اصلاح گردد، اصلاح‌طلبان می‌توانند امیدوار باشند که با برنامه‌ریزی دقیق و معرفی کاندیدایی جدیدی و با برنامه بازهم کلیدار پاستور شوند. سناریوی سوم تولد یک شگفتی‌ساز؛ اکثر جامعه شناسان بر این عقیده‌اند که انتخابات ۱۴۰۰ به کام جریانات معمول سیاسی نخواهد بود، از علی لاریجانی که وی را مهم‌ترین گزینه ۱۴۰۰ می‌خوانند، قالیباف که به مجلس رفته اما هنوز هم سودای پاستور دارد، تا نام‌هایی چون محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، علی مطهری، مسعود پزشکیان، پرویز فتاح و… اما آنچه مسلم است مردم این بار نه بر اساس طیف سیاسی که بر اساس عملگرایی و برنامه رای خواهند داد.

بعید است رئیسی نامزد ۱۴۰۰ شود
یک فعال سیاسی اصولگرا در تحلیل شرایط اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ اظهار داشت:اصولگرایان تجربه خوبی در انتخابات مجلس به دست آوردند و باتوجه به ناامیدی مردم از اصلاح‌طلبان و عملکرد ضعیف دولت و نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس دهم توانستند اکثریت قاطع آرا مردم در اختیار بگیرند. از سوی دیگر دریافتند که اتحادشان چه‌قدر موثر بود و طبیعتا با درنظر داشتن همه این تجربیات باید بکوشند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده هم چنین اتحادی را با یکدیگر داشته باشند.

نامه‌نیوز نوشت؛ حجت‌الاسلام روح‌ا… حسینیان گفت: تصور نمی‌کنم اصولگرایان با نامزدهای زیادی به انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شوند و اگر هم چند نامزد از سوی اصولگرایان وجود داشته باشد، رقابت در دور دوم میان خود اصولگرایان خواهد بود و در آخر یک اصولگرا رئیس‌جمهور خواهد شد. وی در خصوص احتمال نامزدی ریاست جمهوری آیت‌ا… سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری اظهارکرد: باتوجه به اینکه ایشان ریاست قوه قضائیه که یکی از ارکان اصلی نظام محسوب شود را بر عهده دارند؛ علی‌القاعده نباید نامزد ریاست جمهوری شوند و من بعید می‌دانم خود ایشان بخواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند. رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره احتمال نامزدی محمدباقر قالیباف در انتخابات سال آینده تصریح کرد: اینکه فردی به مجلس برود و سپس نامزد ریاست‌جمهوری شود، موضوع قبیحی نیست؛ کمااینکه در گذشته هم دیده‌ایم که آقای هاشمی از مجلس برای ریاست‌جمهوری نامزد شد؛ بنابراین اگر آقای قالیباف هم نامزد ریاست‌جمهوری شود اتفاق عجیبی رخ نداده است. از سوی دیگر به هر حال آقای قالیباف فردی عملگراست و تجربه کار جدی و مستمر در حوزه عمران و آبادانی شهر تهران داشته و می‌توانیم او را نمونه و الگوی خوبی برای کار اجرایی بدانیم. روح‌‌ا…حسینیان در ارزیابی شرایط انتخاباتی اصلاح‌طلبان اظهارکرد: در مجموع بعید می‌دانم اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ شانسی داشته باشند.



رقابت بذرپاش و ستاری

یک جامعه شناس در ارزیابی انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: سورنا ستاری اقبال دارد، او این همه کار انجام داد و رهبر انقلاب به او گفت «هر کاری از دستم بر بیاید برای شما انجام می‌دهم». به نظرم رقابت در انتخابات ۱۴۰۰ بین بذرپاش و ستاری است چون معتقدم تکنوکراسی بومی در انتخابات ریاست جمهوری آینده پیروز می‌شود. ابراهیم فیاض در خصوص شانس قالیباف گفت: آقای قالیباف چند بار کاندیدای ریاست جمهوری شد اما رأی نیاورد، او دیگر باید در مجلس بماند.

یعنی مثل علی لاریجانی خودش را در مجلس تعریف کند و وقتی هم از مجلس رفت بنشیند و خاطره بنویسد. وی در خصوص احتمال نامزدی حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات پیش رو بیان کرد: آقای رئیسی تازه کارش را در قوه قضائیه شروع کرده است، اگر بیاید خیلی عجیب و غریب خواهد شد چون کارش را در آستان قدس هم تازه شروع کرده بود که شد رئیس قوه قضائیه.

حالا اگر بخواهد در کمتر از ۲ سال نامزد ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود حالت خوبی نزد افکارعمومی نخواهد داشت و بیشتر شکست می‌خورد. وی در خصوص احمدی‌نژاد اذعان کرد:احمدی‌نژاد رفت و تمام شد. الان نسل جدید می‌خواهیم. جلیلی هرگز دیگر برای ریاست جمهوری نخواهد آمد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=93021

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰