تاریخ : سه شنبه, ۶ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 27 August , 2024
2
در آستانه 83 سالگی خالق مجله گل آقا مطرح شد:

بازگشت طنز فاخر مطبوعاتی در گرو تاب آوری دولت وفاق ملی

  • کد خبر : 246218
  • 06 شهریور 1403 - 10:28
بازگشت طنز فاخر مطبوعاتی در گرو تاب آوری دولت وفاق ملی
عاطفه تلقانی بازگشت طنز فاخر مطبوعاتی را در گرو تاب آوری دولت وفاق ملی دانست و گفت: امید می رود که در دولت وفاق ملی، شوخ طبعی به کابینه بازگردد و در عرصه مطبوعات و رسانه شاهد تولد دوباره طنزهای فاخری باشیم که به قصد تلطیفِ فضای عبوس جامعه به بیان هنرمندانه و نقادانهٔ کژی‌ها و نادرستی‌ها بپردازند.

جمهوریت -عاطفه تلقانی تهیه کننده و کارگردان سه گانه ی «تا گل آقا شدن» ؛ «راز گل آقا» و «پرونده سازی گل آقا» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم محمدرفیع ضیایی و مرحوم محمد صالحی آرام و همچنین قدردانی از استاد جلال رفیع و برخی وزرای دولت های سازندگی و اصلاحات در زمان تولید این مجموعه خاطرنشان کرد: اگرچه زنده یاد کیومرث صابری با زبان طنز به نقد روندهای سیاسی و اجتماعی می پرداخت اما باید در نظر داشت که درخششِ قلمِ اهالی طنز مطبوعاتی در فضای بدگمانی مسئولان و دولتمردان نسبت به صداقت جامعه مطبوعاتی ممکن نیست.

این مستندساز افزود: مجله گل آقا به نوعی بازتاب وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دوران خود بود و در تهیه و تولید سه گانه «گل آقا» علاوه بر مطالعه پدیده ای مطبوعاتی در عرصه طنز اجتماعی، میزان تاب آوری مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با مقوله نقد نیز بررسی شد.

تلقانی با بیان این که بدون اراده و حمایت معاون مطبوعاتی دولت دهم و مدیر وقت ِشبکه آموزش صدا و سیما آقایان دکتر محمدجعفر محمدزاده و دکتر محمدمهدی قاسمی، امکان تهیه و تولید این مجموعه میسر نبود، تصریح کرد: ثبت و ضبط رویدادهای سیاسی و اجتماعی برای آگاهی آیندگان از دالان حقایق اهمیت به سزایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مستند «تا گل آقا شدن» را با استفاده از آرشیو مصاحبه هایی تدوین کردم که طی سال های ۹۰ تا ۹۲ ضبط کرده بودم. البته در این مستند آرشیوی، سکانس هایی هم از مستند غیررسمی چهار (روایت دیدار و گفت و گوی جمعی از طنزپردازان با رهبر انقلاب) گنجانده شده است.

یادآور می شود، فیلم مستند «تا گل آقا شدن» که توسط گروه تامین برنامه شبکه خبر صدا و سیما به مناسبت سالروز تولد زنده یاد کیومرث صابری (هفتم شهریور) آماده پخش است، به ناگفته هایی درباره چرایی منفک شدن کیومرث صابری ملقب به گل آقا از نهاد ریاست جمهوری در دولت سوم به رغم ارادت و علقه اش به رئیس جمهور وقت آیت الله خامنه ای اشاره دارد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=246218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰