تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
3

نقدی بر نقد روزنامه همشهری

  • کد خبر : 226407
  • 29 دی 1402 - 19:26
نقدی بر نقد روزنامه همشهری
عاطفه تلقانی مستندساز و ارزیاب پخش شبکه خبر و اخبار سیما در وبلاگ شخصی خود، نقد روزنامه همشهری در رابطه با پوشش اخبار مدیریت شهری در صدا و سیما را نقد کرد.
جمهوریت– عاطفه تلقانی- یادداشت انتقادی روزنامه همشهری با موضوع پوشش اخبار مدیریت شهری در صدا و سیما پنج شنبه ۲۱ دی منتشر شده بود اما دیروز عصر خواندمش. شاید اگر اسمِ محسن مهدیان را به عنوان مدیرمسئول بالای آن سطور ندیده بودم، به محض رسیدن به منزل، یک راست سراغ فیلمخانه نمی رفتم و گذشته ی نه چندان دور را جستجو نمی کردم. بالاخره نوارکاسِت های مجموعه گزارش های مستند اخلاق حرفه ای در مطبوعات، خودشان را در قفسه نشان دادند.
دیدن اسامی روی برچسب ها من را بُرد به دوازده سالِ پیش. روی یکی از برچسب ها نوشته شده بود «روز دوم نمایشگاه: محمدکاظم انبارلویی- رسالت، علی رضا بختیاری-دنیای اقتصاد، رضا مقدسی – مهر، علی رضا معزی- خبرآنلاین، محسن مهدیان- جهان نیوز…» مستند گزارشی «اخلاق حرفه ای در مطبوعات» به سفارش معاونت مطبوعاتی در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها (آبان۱۳۹۰) تهیه و تولید شد. مقابل دوربین فیلمبرداری با مدیران مسئول و سردبیرانِ روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت های حاضر در نمایشگاه درباره موضوعاتی مانند «حریم شخصی، اخبار بدون منبع، تهذیب رسانه ای، رسانه و قدرت و …» گفتگوهایی صورت گرفت. محسن مهدیان در آن روزگار بر ابعاد مختلف اخلاق حرفه ای در روزنامه نگاری اشراف کامل داشت چنان که خاطره اش تا کنون در خاطرم مانده است و شاید همین باعث شد که تردید کنم نویسنده این یادداشت، هم او باشد!
یادداشتِ نامتعارف همشهری را دوباره و چندبار خواندم. جملات، بیان می کنند که نگارنده از حضور متعدد شهردار و مدیران کلان شهر تهران در برنامه های تلویزیونی صف اول، گفتگوی ویژه خبری، سلام خبرنگار و … مطلع است و نه فقط در جریان پخش اخبار دستاوردهای شهرداری تهران قرار دارد بلکه می داند انتشار فهرست خبرها و گزارش های مرتبط با عملکرد مثبت شهرداری تهران برای اطلاع عموم سهل الوصول است اما متوجه نشدم پوشش اخبار مدیریت شهری در کدام مورد، بابِ سلیقه این همشهری نبوده است و از نوشتن عبارت «بازی در زمین دشمن، گلایه‌های نابجا و ضریب دادن به حواشی‌ و بیانِ سرسری تلاش‌ها، تولید غیرخلاقانه پیام و ژست‌های متعفن روشنفکری برای جلب توجه و خودنمایی» چه منظوری داشته است و چرا آن را به «مظلومیت مردم تهران» نسبت داده است! فرض را بر این می گذاریم که میز تخصصی تهران در خبرگزاری صدا و سیما یا سردبیر برنامه های گفتگو محور سیما تشخیص داده باشد که با رویکردی انتقادی، مطالبات پایتخت نشینان را مطرح یا پی گیری کند، این موضوع چه ارتباطی به قرار گرفتن در مواضع دشمن یا قضاوت درخصوص پوششِ عملکرد دولت دارد!
رئیس جمهور رئیسی، شانزدهم مرداد ۱۴۰۲ با حضور در تحریریه پخش اخبار صدا و سیما به طور رسمی اعلام کرد که پیگیری های بی وقفه و شبانه روزی «مطالبات مردمی» توسط خبرنگارانِ رسانه ملی (در ۲ سال اخیر) به تسریع در تحقق اهداف و طرح های بر زمین مانده از دولت های گذشته منجر شده است. همچنین عالی ترین مقامات دولتی و کشوری برای قدردانی از تلاش هایِ اثربخشِ عواملِ رسانه ملی در پوشش، تولید و پخش اخبار به مناسبت روز خبرنگار در طبقه اول ساختمانِ شیشه ای حضور یافتند و عجیب است که مدیرمسئول روزنامه شهرداری تهران، رسانه ملی را در بازنمایی دستاوردهای دولت مبتلا به «لکنت» تشخیص داده است!نویسنده همشهری همین چند روز پیش «حرف اساسی» خود را در یادداشتش «آرایش جنگی جدید دشمن» اعلام کرده است، در حالی که دشمنان قسم خورده انقلاب، در همه لحظه لحظه های ۱۶ هزار و ۴۱۳ روزی که از انقلاب ۵۷ تا به امروز گذشته است، جملگی مجهز به طرح و توطئه های جدیدی بوده اند و سیاه‌نمایی در خصوص اوضاع ایران، بزرگ‌نمایی مشکلات و تعمیم ناروای مسائل مختلف، تاکتیکی بس قدیمی است و دقیقا مشخص نیست که این همشهری بر اساس کدام ترازو و کدامین سنگ محک، در خصوص «انگیزه های به غایت ایمانی» رسانه ملی دوبه شک است!
طرح تحول مهر ۱۴۰۰ مبتنی بر حاکمیت گفتمان مطالبات مورد نظر رهبری و همچنین گفتمان حاکم بر اسناد بالادستی کشور کلید خورد. در این دوره، مدیریت سندمحور رسانه ملی، راهبرد عدالت مدار و هویت محور بودن را در رأس امور خود قرار داد تا جبرانی باشد برای سال ها غفلت در مطالبه گری این رسانه نسبت به اجرایی نشدن قوانینی که در ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود اما آحاد ملت از منافع آن منتفع نشده بودند. در همین راستا به استان تهران نیز مانند سایر استان ها در شبکه های استانی سهم بیشتری اختصاص یافت و کنداکتور اخبار تهران (در شبکه پنج سیما) که سال های متمادی برای مدت ۲۵ دقیقه بسته می شد به ۶۰ دقیقه افزایش پیدا کرد تا رویکرد نظام توزیع عادلانه در رسانه ملی نهادینه شود.
بگذریم. تا دیروز و قبل از خواندن نقد پوشش اخبار مدیریت شهری پایتخت در رادیو و تلویزیون، به این فکر نکرده بودم که حقیقت اخلاق حرفه‌ای جاری در برخی مطبوعات با آن اخلاق حرفه‌ای که در قفسه ی فیلمخانه است، جهان «جهان» تفاوت دارد!
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=226407

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰