تاریخ : چهارشنبه, ۳۱ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 21 August , 2024
2
فلز زرد؛ روی دور رکورد‌شکنی

شمش طلا میلیون دلاری شد

  • کد خبر : 245869
  • 31 مرداد 1403 - 14:27
شمش طلا میلیون دلاری شد
قیمت هر اونس طلای جهانی، روز گذشته برای نخستین بار در تاریخ به بیش از ۲۵۱۰ دلار رسید و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. این باعث شد که شمش طلا برای نخستین بار در تاریخ میلیون دلاری شود. بیت‌کوین نیز به بالاترین سطح شش روزه خود رسید و در کانال ۶۰ هزار دلار تثبیت شد. اخبار جدیدی نیز از افزایش احتمالی قیمت نقره پس از رونمایی سامسونگ از باتری‌های نسل جدید به گوش می‌رسد.

جمهوریت –

در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیک در نقاط مختلف جهان، قیمت طلا به بالاترین سطح خود در تمام ادوار تاریخ رسید. روز گذشته فلز زرد قیمت ۲۵۲۸ دلار را نیز به چشم دید. چرا که گمانه‌زنی سرمایه‌گذاران در خصوص کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، هر روز قوی‌تر و قوی‌تر می‌شود. با نگاهی به کند شدن بازار کار آمریکا در ماه ژوئیه و همچنین حرکت نرم اقتصاد آمریکا به سوی تورم ۲ درصدی که هدف فدرال رزرو است، می‌توان انتظار داشت که فدرال رزرو در روزهای ابتدایی ماه سپتامبر در نرخ بهره خود بازبینی کند. به دنبال رکورد‌شکنی جدید فلز گران‌بها، ارزش هر یک از شمش‌های طلا که معمولا حدود ۴۰۰ اونس وزن(۱۱٫۳کیلوگرم) دارند، به بیش از یک میلیون دلار رسید.

بر اساس محاسبات کارشناسان، خالص خرید طلا از بانک مرکزی ایالات‌متحده در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به ۴۸۳٫۳ تن رسید. این امر در کنار سایر عوامل ذکر شده، از افزایش چشم‌گیر قیمت طلا حمایت کرده است.تحلیلگران موسسه ING معتقدند که قیمت معاملات آتی طلا از سال گذشته به دلیل عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیک‌، امید به کاهش نرخ بهره و تقاضای قوی بانک مرکزی حدود ۱۸درصد افزایش یافته است و با نگاهی به آینده، احتمال دارد که طلا نزدیک به رکورد خود باقی بماند. کارشناسان افزودند: «ما بر این باوریم که تمرکز طلا حول محور نرخ بهره فدرال رزرو باقی خواهد ماند.

با شروع نشست‌های پولی در جکسون هول در اواخر این هفته، انتظار می‌رود که جروم پاول، رئیس‌کل بانک مرکزی آمریکا، در سخنرانی خود به شفاف‌سازی بیشتری در مورد مسیر سیاست‌های پولی فدرال رزرو بپردازد.» از سوی دیگر، بانک مرکزی چین سهمیه‌های جدیدی را برای واردات طلا به بانک‌های چینی داده است که می‌تواند از روند صعودی طلای جهانی حمایت کند. همچنین بازدهی اوراق ۱۰ ساله چین در هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود رسید. بنابراین احتمال دارد که خریداران چینی در جهت حفاظت از سرمایه خود، به خرید دارایی‌های کم‌ریسکی مانند طلا پناه بیاورند.

آیا نقره از طلا عقب می‌ماند؟

درکنار رشد افسارگسیخته قیمت طلا، نقره شرایط با ثباتی را تجربه می‌کند. هر چند اخبار نویدبخشی به نفع همتای خاکستری طلا به گوش می‌رسد که گمانه‌زنی‌ها را در خصوص رشد قیمت نقره افزایش می‌دهد. در روزهای گذشته، شرکت سامسونگ از نسل جدید باتری‌های جامد رونمایی کرد. طبق نظر کارشناسان، خودروهای الکتریکی مجهز به این نوع باتری‌ها، می‌توانند با هر بار شارژ مسافتی حدود ۶۰۰ مایل را طی کنند. به علاوه، این باتری‌ها عمری نزدیک به ۲۰ سال دارند و تنها در عرض ۹ دقیقه شارژ می‌شوند. برای ساخت این باتری‌ها به حجم قابل توجهی نقره نیاز است و با افزایش روزافزون تقاضا برای خودروهای الکتریکی، انتظار می‌رود که تقاضا برای نقره نیز افزایش یابد. این می‌تواند موج جدیدی از تقاضا را به سمت نقره هدایت کند و رشد قیمت نقره را به طلا برساند.

بازگشت بیت‌کوین به کانال ۶۰ هزار دلاری

پس از سقوط بازارهای جهانی در ۵ اوت، آسیب زیادی به رمزارز پرچم‌دار وارد شد و بیت‌کوین پس از ماه‌ها با سطح ۴۹ هزار دلاری تجدید دیدار کرد. با این حال، پس از بهبود بازارهای جهانی و کاهش ترس سرمایه‌گذاران از رکود آمریکا، قیمت بیت‌کوین نیز کمی رشد کرده و در کانال ۵۹ هزار دلار در حال نوسان بود. در روز گذشته نیز قیمت بیت‌کوین به بالای ۶۰ هزار دلار رسید و قیمت خود را در این کانال تثبیت کرد. اگرچه این رمزارز در روزهای اخیر نسبتا یک روند صعودی را تجربه کرده؛ اما کارشناسان با اشاره به وجود نااطمینانی‌های حاکم بر بازار، معتقدند که بیت‌کوین نمی‌تواند از مقاومت ۶۲هزار و ۵۰۰ دلاری خود عبور کند. گفته می‌شود که تا به نتیجه رسیدن انتخابات آمریکا و کاهش تنش‌های منطقه‌ای، قیمت دارایی‌های پرریسکی مانند ارزهای دیجیتال کماکان نوسانی خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=245869

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰