به گزارش جمهوریت ، آیتالله علمالهدی در بیست و سومین هفته برگزار نشدن نماز جمعه در مشهد مقدس، مطالبی در مورد عید غدیر خم، علت اهمیت این عید و «عیدالله اکبر» خواندن آن، لزوم برپایی شعائر الهی در محرم و برپایی باشکوه عزاداری سیدالشهدا با رعایت دستورالعملهای ستاد ملی مقابله با کرونا، روز خبرنگار و فاجعه دلخراش بیروت را در قالب «خطبه مجازی» جمعه ۱۷ مردادماه در حرم امام رضا (علیهالسلام) بیان کرد که وب سایت منتسب به او آن را منتشر کرد.
اهم صحبت های او از این قرار است:
*عظمت و اهمیتی که عمدتاً عید سعید غدیر از نظر ما دارد این است که غدیر در هرسالی برای مردم آن سال و روز عید است چون غدیر یک گفتمان و اندیشه خاص اجتماعی و به تعبیر دیگر، یک «دکترین سیاسی» در جریان رهبری و حکومت امت اسلام در هر زمانی است.
*بحث در اصل این است که آیا رهبری امت که در حقیقت بهوسیله پیغمبر اکرم (صلواتاللهعلیه) تأسیس شد، آیا در آن زمان، آوردن قرآن، نزول وحی، ابلاغ حلال و حرام خدا به مردم با مسئله رهبری امت بهوسیله پیغمبر، دو جریان بود یا اینکه دو جریان آمیخته با هم و یک ماهیت بود؟ یعنی بنا بود رهبری امت در شعاع و جریان وحی قرار بگیرد و لذا بعد از رحلت رسول اکرم (صلواتاللهعلیه) نیز باید رهبری امت در تداوم وحی محقق شود و رهبری امت در جریان وحی باشد.
*درست است پیغمبر اکرم (صلواتاللهعلیه) از دنیا رفتند اما عناصر و انسانهایی بهعنوان مظهر عظمت ذات مقدس پروردگار که در علم وحی و وحی شناسی، افضل و برترین انسانهای این امت هستند، در جامعه وجود داشت بنابراین باید رهبری در تداوم وحی باشد؛ رهبری در اساس امت اسلام تنها یک انتخاب نیست، یک انتصاب نیز نیست، رهبری نصب الهی است و نصب الهی این است که در تداوم جریان وحی، رهبر باید ساختهشده برای رهبری از طرف ذات مقدس پروردگار باشد، غدیر یک گفتمان و اندیشه در مدیریت و حاکمیت جامعه اسلامی و امت هست که رهبری در تداوم وحی قابل تحقق است، منهای جریان وحی و جریان وابسته به وحی، رهبری امت در هیچ عنصر و هیچ فرضیهای قابل تحقق و اجرا نیست.
تنها رهبری وابسته به جریان وحی رسمیت دارد
*اینکه غدیر هرسال که برای ما تجلیل میشود، تجدید خاطره آن روزی که پیغمبر (صلواتاللهعلیه)، امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را سر دست بلند کردند نیست بلکه غدیر در هرسال برای ما تجدید میشود، تذکر یک گفتمان هست، معرفتشناسی نسبت به اندیشه اصیل و اسلام ناب محمدی است، یعنی رهبری در تداوم وحی و ما نیز امروز آن رهبری را در اسلام و امت اسلام به رسمیت میشناسیم که آن حاکمیت الله هست که در جریان وحی و وابسته به وحی باشد، رهبری مرامی و سیاسی، آمیخته با هم در امت معنا میدهد، رهبری سیاسی جدای از رهبری مرامی، یک رهبری غاصبانه است، یک رهبری دروغین و ادعاشده بدون محتوا، بدون واقعیت و فاقد حقیقت است.
*حاکمیت و رهبری امت اسلام در تداوم وحی قابل قبول و پذیرش برای همه مسلمانان هست در غیر این صورت اگر رهبری در تداوم وحی قرار نگیرد، مورد قبول نیست؛ آنچه امروز ما با تمام جوامع و فرق اسلامیداریم همین مسئله است، اینکه در آن زمان رئیس مملکت چه کسی شد خیلی برای ما مهم نیست ولو اینکه با غصب حق امیرالمؤمنین (علیهالسلام)، انحراف رهبری از خط امامت یک ضایعه در اسلام به وقوع پیوست که آثار سوء آن تا این زمان نیز حس میشود اما قضیه تاریخ برای ما یک اولویت و اصالت نیست، آنچه برای ما مطرح است، یک عقیده، گفتمان و اندیشه است.
*امت را پیغمبر اکرم (صلواتاللهعلیه) تأسیس کردند، رهبری امت بهوسیله پیغمبر در واقع آمیختن یک رسالت الهی و یک مأموریت آسمانی با مدیریت جامعه بوده و امروز در جریان رهبری و حاکمیت مدیریت جامعه اسلامی، بهعنوان یک دکترین سیاسی حساب شده و اخذ شده از قرآن و آموزههای پیغمبر اکرم برای ما مطرح هست.
*تقرب الی الله نیز بدون کمال توحید امکان ندارد و در کمال توحید، اعتقاد به این است که حاکمیت مخصوص خداست، نمیشود گفت بندهای مقرب درگاه الهی قرار میگیرد اما بدون اینکه حاکمیت را متصل به ذات مقدس پروردگار بداند، غدیر یعنی عید ولایت و نقطه خاص مظهر حاکمیت الهی که جریان امامت هست، مشخصشده است، عیدی است که هم به عید قربان و هم به عید فطر کمال میدهد لذا این عید را عیدالله اکبر نامگذاری میکنیم.
*برادران و خواهران باید توجه داشته باشند که شعائر غدیر، شعائر الله و شعائر الهی است، شعائر غدیر را حتماً محترم بدانند؛ سلسله مراسمی قبلاً در بین ما مرسوم بود که دیدوبازدیدهایی داشتیم و رفتوآمدهایی که طبیعتاً در موقعیت امروز ابتلا به این بیماری منحوس امکان ندارد و اجرای این برنامهها ممکن است موجب توسعه و شیوع این بیماری شود لذا باید این مراسم را بهصورت دیگری جبران کرد؛ آن دیدوبازدیدها که در کنارش صلهرحم نیز بود را حتماً باید با رسیدگیها، احسانها و اکرامها جبران کنیم تا شعائر عید غدیر را رعایت کرده باشیم.
*غیر از مسئله تزیینات و چراغانیهایی که شهرداری بر حسب وظیفه خودش در خیابانهای شهر انجام میدهد، مردم متدین در مغازهها، تکاکین و سردر خانهها باید این اظهار خوشبختی را در چراغانیها و زینت آرایی که به وجود میآورند حتماً نشان دهند و به این وسیله شعائر غدیر را محترم بشمارند؛ یکی از مسائلی که جزو شعائر غدیر هست، مسئله اطعام در روز عید غدیر است.
نباید به خاطر سختی برگزاری، شعائر محرم تعطیل شود
*عزیزان ما در نهادهای مقدس در سایه برنامههای مواسات و سازندگی به یک برنامه اطعام دست زدند اما این فضیلت را باید همه خانوادههای متدین، مسلمان و شیعه انجام بدهند، یعنی حداقل در امروزی که این اطعامهای دستهجمعی امکان ندارد، در منزل خودتان به یاد امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و اطعام روز غدیر، غذایی را تهیه کنید و به همسایهها، قوموخویشها و افراد دیگر با حفظ اصول بهداشتی برسانید که این اطعام غدیر در حقیقت یکی از شعائر غدیر هست که باید احیا شود.
*شعائر غدیر را در دو قالب باید ببینیم، یکی در احسان عملی، احسانی که معلوم باشد این حرکت عاطفی احسان و کمک به دیگران در راه عشق امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و بزرگداشت روز عظمت مولا انجامگرفته است که دراینارتباط، برنامههایی برای رزمایش مواسات در این روزها در نظر گرفتهشده که انشاءالله مورد اجرا و عمل قرار بگیرد اما اینکه هر علاقهمند به امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و هر دلداده به ایشان بهعنوان عشق به مولا دست به این کار بزند، احتیاج به یک فعالیت شخصی دارد که خود شما تحت عنوان احسان و اکرام علوی انجام بدهید.
*نباید به خاطر سختی برگزاری، شعائر محرم تعطیل شودهمانطور که در هفته قبل عرض کردم، خداوند تعظیم شعائر را از تقوای دلها معرفی میکند، یعنی در سایه تعظیم شعائر، دلها تقوا پیدا میکند و تقوای دل به تقوای عمل میانجامد، انشاءالله در تعظیم شعائر سعی کنید پیشقدم باشید و با ابتکارات خودتان تعظیم شعائر را انجام دهید؛ از عزیزان سرهیأت ها و عزیزانی که تولیت عزاداری سیدالشهدا (علیهالسلام) را به عهده داشتند، تقاضا دارم این پیش آمد ویروس و بلای منحوس نباید موجب شود اگر دیدید اقامه عزای سیدالشهدا (علیهالسلام) برای حفظ اصول بهداشتی و حفظ دستورات تشکیلات ستاد مقابله با کرونا زحمت دارد و مشکل هست، از اصل عزاداری امام حسین (علیهالسلام) خداینکرده منصرف شوید و بگویید امسال که مسائل با این مشکلات روبرو هست، ما اقدامات هرساله را از نظر نذورات و شعائر حسینی انجام نمیدهیم، این درست نیست.
*از همه هیئات محترم، همه دستهجات حسینی و همه عزیزانی که در این جهت یا تولیت هیأتی را دارند، یا تولیت موقوفهای را دارند که مربوط به امام حسین (علیهالسلام) است یا نذر خاصی در جهت اقامه عزای حسینی داشتند که همهساله انجام میدادند، میخواهیم سعی کنند امسال با حفظ اصول بهداشتی و مطابق دستور ستاد مقابله با کرونا، با عظمت و گستردگی بیشتر و جالبتری عمل کنند و اینطور نباشد که مطالب خاموش شود و ما برای زحمتی که اینطور عزاداری دارد که در فضای باز بخواهیم عزاداری کنیم غیر از منزل و حسینیهای که انجام میدادیم، منصرف شویم.
بگویید نذر را میبریم جای دیگر و در برنامه دیگر، این اشتباه است
*این کار را نکنید، شاید این قضایا امتحان الهی است که چقدر پای امام حسین (علیهالسلام) ایستادید و چقدر در پای عشق ابیعبدالله مقاومت نشان میدهید، بهمجرد اینکه مسائلی پیشآمده که برنامه عزاداری هزینه بیشتری لازم دارد و زحمت زیادتری دارد، شما از اقامه عزای سیدالشهدا (علیهالسلام) منصرف شوید و بگویید نذر را میبریم جای دیگر و در برنامه دیگر، این اشتباه است، نذر باید همانطور که نذر شده انجام بگیرد، اگر میخواهید به برنامه دیگری منتقل کنید فقط وقتی میتوانید این کار را انجام دهید که اجرای برنامه مورد نذر شما، ممانعتی داشته باشد، محال باشد و امکانپذیر نباشد و در مسئلهای که به مورد نذر شما نزدیکتر باشد اجرا کنید.
*امروز در شرایطی هستیم که اجرای نذورات حسینی با هیچ مشکلی روبرو نیست، محال هم نیست، هرکس نسبت به سیدالشهدا (علیهالسلام) نذری، عهدی و برنامهای دارد باید با همان کیفیت، خیلی گستردهتر، خیلی جالبتر و زیباتر این برنامه را اجرا کند که خوشبختانه آستان قدس رضوی با همت تولیت عظمای آستان قدس و عزیزان خدمت گذارمان، آماده اجرای برنامههای بسیار مؤثر در ایام دهه محرم هستند و فضایی را نیز برای هیئات و جلسات در داخل آستان قدس تهیه دیدند، وقتی ستاد مقابله با کرونا میگوید دسته روی و حرکت هیأتها ممنوع است، بدون حرکت و بدون دسته روی نیز امکان دارد؛ به برخی عزیزان که مسؤول این قضیه هستند تذکر دادم که اگر بناست خیابانهایی که هیئات دسته روی داشتند، آن خیابانها بین هیئات تقسیم شود، در هر قسمت یک هیأت با حفظ اصول بهداشتی و فاصله معین اقامه عزاداری و سینهزنی کند آنهم خیابانی که مقابل قبر مطهر امام هشتم (علیهالسلام) و گنبد امام رضا است، اشک و عشق خودشان را به وجود مقدس امام هشتم با قطرات اشک و سینههای گلگون و فریاد یا حسین نشاند دهند، عمل به دستورالعمل ستاد کرونا نیز هست، یعنی در فضای باز عزاداری میکنند و حرکتی نیز انجام نمیدهند که باعث تراکم جمعیت شود و برخلاف اصول بهداشتی باشد.
اگر تقوا در خبرنگاری نباشد باعث عذاب الهی خواهد شد
معمولاً در روز خبرنگاران، تجلیل از خبرنگاران و تبیین عظمت جریان و حرفه خبرنگاری، ورد زبان همه هست اما من میخواهم یکچیز عرض کنم که شاید کمتر گفته میشود؛ خبرنگاری ضمن اینکه شغل بسیار با عظمت، مؤثر و ضروری در جامعه ما هست و در توسعه انقلاب و قوانین اسلام ما جریان خبرنگاری حرفهای است که میتواند بهخوبی نقش ایفا کند، عزیزان خبرنگار ما بدانند خبرنگاری یک نقطه امتحان و آزمایش الهی برای آنان در جریان تقوا هست.
خبرنگاری با حفظ اصل تقوا، شغلی مقدس استخبرنگار با حفظ اصول تقوای دینی و شرعی در این شغل مقدس به بالاترین مقام عبودیت حق نائل میشود و اگر خدایی نکرده تقوا در اجرای این حرفه وجود نداشته باشد، نهتنها این حرفه باعث تعالی نیست بلکه باعث گرفتاری و عذاب الهی خواهد شد و در حساب زندگی بهعنوان یک خزی در کارنامه عملیاش ثبت میشود، خبرنگاران عزیز در جریان خبرنگاری تقوا را رعایت کنند.
فاجعه بیروت، ضایعهای برای اسلام است
*آخرین عرض من ابراز تأسف از فاجعه و حادثه بسیار دلخراش سرزمین دوست و برادرمان، بیروت و لبنان است، این فاجعه بسیار ضایعه مصیبت باری را ایجاد کرد، ۱۰۰ کشته، چهار هزار مجروح و ۳۵۰ هزار نفر نیز بیخانمان شدند، این در یک ملت بیدار و مردم هوشیار بصیر عرصه مقاومت، ضایعه بزرگی برای اسلام و مسلمین به حساب میآید و امیدواریم همت شما مردم و همت همه برادران و عزیزان ما در حلقه مقاومت و عنایت خاصه پروردگار، این ضایعه را نیز مثل بقیه خسارتهایی که در جریان مقاومت به وجود آمده است، انشاءالله جبران کند و بر صبر و مقامت عزیزان ما نیز در این سرزمین که صف مقاومت جبهه با کفر، فساد و استکبار است، بی افزاید.
*خدایا، به عزت امیرالمؤمنین هرچه زودتر چشمان رمد دیده ما را به جمال میوه دلش، حضرت بقیهالله روشن بفرما، ارواح مطهره شهدا و روح مطهر امام بزرگوار را از برکات این عید سعید و خیراتی که مردمی انقلابی ما دارند بهرهمند بگردان؛ سایه پربرکت مقام معظم رهبری بر سر ما مستدام بدار، دشمنان ناپاک ما که دشمنان امیرالمؤمنین هستند را از صفحه روزگار برانداز.