تاریخ : شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 28 September , 2024
6

ورود مجازى اصلاح طلبان به انتخابات ١۴٠٠

  • کد خبر : 98633
  • 14 مرداد 1399 - 10:40
ورود مجازى اصلاح طلبان به انتخابات ١۴٠٠

پس از ماه‌ها وقفه در برگزاری جلسات؛ عصر یکشنبه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به ریاست دوره‌ای محمد خون‌چمن؛ دبیرکل حزب جوانان ایران اسلامی به صورت مجازی تشکیل جلسه داد و در مورد برخی مسائل همچون انتخابات ۱۴۰۰ و فعالیت‌های کمیته استانی شورای هماهنگی به ریاست مصطفی کواکبیان بحث و تبادل نظر شد. این نخستین جلسه […]

پس از ماه‌ها وقفه در برگزاری جلسات؛ عصر یکشنبه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به ریاست دوره‌ای محمد خون‌چمن؛ دبیرکل حزب جوانان ایران اسلامی به صورت مجازی تشکیل جلسه داد و در مورد برخی مسائل همچون انتخابات ۱۴۰۰ و فعالیت‌های کمیته استانی شورای هماهنگی به ریاست مصطفی کواکبیان بحث و تبادل نظر شد. این نخستین جلسه اصلاح‌طلبان به صورت شورایی در سال جدید بود که به گواه حاضران؛ جلسه‌ مفید فایده‌ای بوده و مباحث خوبی در آن مطرح گردیده است. به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان استارت فعالیت‌های سیاسی خود را برای حضور هر چه بهتر در انتخابات پیش‌رو و حل و فصل مسائل داخلی زده‌اند.

از مشکلات درون‌جریانی تا انتخابات ۱۴۰۰ ماه‌ها است که جبهه اصلاحات در هیچ ساحتی به فعالیت‌های درون‌جریانی خود نپرداخته است. به عبارت دیگر، از انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه ۹۸ که شورای‌عالی سیاستگذاری و شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب هر کدام به نوبه خود به کنش‌گری پرداختند تاکنون فعالیت درون جریان اصلاح‌طلبان متوقف بوده است. هرچند که بسیاری علت عدم تشکیل جلسات را شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر تعطیلی همه فعالیت‌های این‌چنینی عنوان می‌کنند. این در حالی است که به قرائت برخی اصلاح‌طلبان در ۵ ماه گذشته چند بار قرار به برگزاری جلسات شورای عالی سیاست‌گذاری و همچنین شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بوده اما هر بار به دلیلی این مساله به زمان دیگری موکول گردیده است. حتی عده‌ای معتقدند که در این مدت زمان اصلاح‌طلبان می‌توانستند جلسات خود را از طریق فضای مجازی برقرار کنند و نسبت به برخی مسائل تصمیم‌گیری کنند. اما اتفاقاتی همچون استعفای موسوی‌لاری و محمدرضا عارف از ریاست و نایب‌رئیسی شورای عالی باعث شد تا نوعی سردرگمی و آشفتگی در این جریان به‌وجود بیاید. چنانکه به جای تشکیل جلسات شورای‌عالی اکنون همه به دنبال گزاره دیگری هستند و آن ادامه یا پایان کار شورای عالی سیاستگذاری است. هر چند که این امر نیز برعهده شورای هماهنگی است و این شورا باید در مورد آن تصمیم‌گیری کند. این در حالی است که موضوعاتی چون آسیب‌شناسی، نقد درون‌جریانی و مهم‌تر از همه بحث انتخابات ۱۴۰۰ نیز که بارها از سوی اصلاح‌طلبان بر آن تاکید شده از مسائلی است که باید در دستورکار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قرار می‌گرفته است. با این همه اصلاح‌طلبان ۵ ماه پس از انتخابات را از دست داده‌اند و اکنون کمتر از ۱۰ ما فرصت برای تصمیم‌گیری در مورد اوضاع درون‌جریانی و نحوه حضور در انتخابات پیش‌رو زمان دارند. آنچه مسلم است اینکه اگر ماه‌های پیش‌رو نیز به همین منوال بدون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری سپری شود اصلاح‌طلبان پس از ازدست‌دادن مجلس باید منتظر واگذاری سایر نهادهای انتخابی از جمله ریاست‌جمهوری و شوراها نیز به جریان رقیب باشند. لذا اصلاح‌طلبان برای از دست ندادن سایر سنگرهای خود باید نسبت به حل و فصل مسائل درون‌جریانی و برنامه‌ریزی مدون در خصوص انتخابات پیش‌رو همت ویژه‌ای بگمارند.

جلسه مجازی

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در جلسه‌ای که به صورت مجازی برگزار شد به موضوع انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت. ایسنا نوشت، در این جلسه که به ریاست دوره‌ای محمد خون‌چمن دبیرکل حزب جوانان ایران اسلامی برگزار شد توجه مجموعه‌‌های اجرائی و تقنینی نظام به معیشت و رفاه مردم در شرایط سخت کنونی مورد بحث و تاکید شورا قرار گرفت. همچنین گزارش حسین کمالی رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از فعالیت‌های این کمیته درخصوص راهبردها و برنامه‌های شورای هماهنگی در زمینه مسائل سیاسی و اقتصادی خصوصا انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی در سال ۱۴۰۰ از دیگر مسائل مطرح‌شده در این جلسه بود. در ادامه جلسه مصطفی کواکبیان رئیس کمیته امور استان‌های شورای هماهنگی گزارشی از برنامه‌های این کمیته در ارتباط با فعالیت شورای هماهنگی در ۳۱ استان کشور به شورا ارائه کرد.

قابلیت اجماع‌سازی شورا

دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها در خصوص شرایط اصلاح‌طلبان و زمان پیش‌رو جهت برنامه‌ریزی برای انتخابات اظهار داشت: به نظرم انتخابات یکی از مسائل ما است که امری مقطعی و گذرا است و باید خیلی بنیادی‌تر به فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی اصلاح‌طلبان فکر کنیم. من فکر می‌کنم که خوشبختانه سازوکارهای موجود به صورتی است که می‌تواند تشتتی را که پس از انتخابات ایجاد شد دوباره ترمیم کرده و به یک اجماع در میان اصلاح‌طلبان دست پیدا کنیم.

محمود صادقی به«آرمان ملی» گفت: وضع موجود خیلی نگران‌کننده نیست؛ اگرچه این مساله کرونا خیلی از فعالیت‌های اجتماع‌محور جلوگیری کرده و اغلب جلسات تحت‌الشعاع کرونا قرار گرفته است. نماینده تهران در مجلس دهم در مورد جلسه اخیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیان کرد: من در ابتدای جلسه که حضور داشتم دیدم که اعضا با شور و حال خوبی در مباحث شرکت می‌کردند و فکر می‌کنم شورای هماهنگی این ظرفیت را دارد که دوباره اجماع قابل‌قبولی را بین تشکل‌های اصلاح‌طلب احیا کند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=98633

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰