تاریخ : شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 28 September , 2024
3

سفیر پیشین آمریکا در عربستان:ترامپ نگران متزلزل شدن روابط با سعودی است

  • کد خبر : 9476
  • 14 آذر 1397 - 10:00
سفیر پیشین آمریکا در عربستان:ترامپ نگران متزلزل شدن روابط با سعودی است

به گزارش جمهوریت، «ریچارد مورفی» روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: کشتن جمال خاشقچی باعث آبروریزی بوده و رییس جمهوری آمریکا و داماد وی جرد کوشنر را در وضعیتی دشوار قرار داده است.وی ادامه داد: ترامپ گفته است شاید بن سلمان در کشتن خاشقچی دست داشته یا شاید نداشته است. در مقابل […]

به گزارش جمهوریت، «ریچارد مورفی» روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: کشتن جمال خاشقچی باعث آبروریزی بوده و رییس جمهوری آمریکا و داماد وی جرد کوشنر را در وضعیتی دشوار قرار داده است.وی ادامه داد: ترامپ گفته است شاید بن سلمان در کشتن خاشقچی دست داشته یا شاید نداشته است. در مقابل سازمان سیا می گوید که او به احتمال قوی دست داشته است.دستیار پیشین وزیر خارجه آمریکا با اشاره به روابط گرم ترامپ و کوشنر با بن سلمان اضافه کرد:آنها انتظار بسیار بالایی از آینده روابط خود با شخص ولیعهد سعودی داشتند. خصوصا آنها روی نقش ویژه او بر موضوع فلسطین و اسراییل حساب باز کرده اند. مورفی تاکید کرد: سعودی ها البته از شایعات درباره اینکه آنها به فلسطینی ها فشار می آورند، خوشحال نبوده اند. از آغاز طرح ترامپ، در واقع پادشاه سعودی از تصمیم انتقال سفارت به قدس ناراحت بود.این دیپلمات کهنه کار آمریکایی به تلاش های برخی سناتورهای آمریکایی برای تنبیه سعودی به دلیل کشتن جمال خاشقچی اشاره کرد و گفت: به نظر من وزیر خارجه و دفاع و همچنین جان بولتون نگران هستند که فشار به محمد بن سلمان می تواند به واکنش هایی در سنا ختم شود که کلیت روابط با عربستان را تحت تاثیر قرار دهد. مورفی افزود: سنا می تواند فروش سلاح به عربستان را تحت تاثیر قرار دهد. صداهایی هم در سنا به روشنی بلند شده است که فروش جنگ افزار به سعودی را مساله دار می دانند و خواستار تعلیق فروش سلاح شده اند. وی تاکید کرد:هرگونه جدایی میان ایالات متحده وسعودی پیامدهای بلند مدتی خواهد داشت و رهبران کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد. این تاثیر از ترکیه تا مصر احساس خواهد شد.دستیار پیشین وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: این واقعیت که بن سلمان شخص تصمیم گیرنده درباره جنگ قطر، بازداشت نخست وزیر لبنان و محاصره قطر بوده است، نشان از آن دارد که خیلی ها در آمریکا می خواهند علیه وی تصمیم گیری شود. زیرا او چهره اصلی و سخنگوی سیاست عربستان است.

** هنوز قاطعیت سنا علیه شخص بن سلمان مشخص نیست
دستیار پیشین وزیر خارجه آمریکا درباره انتقادهای شدید سناتورهای آمریکایی از آل سعود و حتی بلند شدن صدای اعتراض برخی هم حزبی های ترامپ تصریح کرد: این سخنان لزوما به اقدامی علیه ولیعهد سعودی نخواهد انجامید.
مورفی بااشاره به انتقادشدید سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام از حمایت کاخ سفید از بن سلمان گفت:برخی نمایندگان سنا به شدت از کشتن خاشقچی و نحوه برخورد دولت ترامپ با آن انتقاد کرده اند اما سخنان لیندسی گراهام، به عنوان یکی از سناتورها از میان ۵۳ سناتور جمهوریخواه نمی تواند به معنای موضع همه آنها علیه ولیعهد سعودی باشد.
وی افزود: برای همین نباید در باره سخنان تند سناتور گراهام علیه محمد بن سلمان، بیش از حد وزن قائل شد.
سفیر اسبق آمریکا در سوریه در خصوص جنگ یمن هم اظهار کرد:امیدوارم فعالیت های کنگره، به یک آتش بس جدی در یمن منجر شود؛ البته وضع یمن پیچیده است و باید بازیگران در یمن و عربستان را باید در نظر گرفت.
مورفی با بیان اینکه سعودی ها درباره نقش ایران در یمن اغراق می کنند، ادامه داد: اگر ایرانی ها در عرصه یمن و همین طور حوثی ها گام هایی به جلو برای راه حل سیاسی بردارند، به پایان بحران کمک خواهد کرد.
خبرنگار ایرنابه این دیپلمات سابق آمریکایی گفت که در گذشته ایران بارها برای گفت وگو با عربستان و دیگر کشورها در خصوص یمن اعلام آمادگی کرده است اما این سعودی ها بوده اند که با گفت وگو مخالفت می کنند.
مورفی پاسخ داد: من فکر می کنم که دولت ترامپ از سعودی برای گفت وگوهای سیاسی در یمن آمادگی بیشتری دارد. در دو هفته اخیر، مقام های دولت ترامپ هشدارهای جدی درباره جنگ یمن داده اند. به خصوص درباره بندر الحدیده به عنوان راه مهم کمک رسانی به مردم یمن، هشدار داده شده است. با وجود این هشدارها، سعودی ها به بمباران هوایی یمن ادامه می دهند.
اروپام*م.ع*۱۴۲۹

انتهای پیام /*

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=9476

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰