تاریخ : دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 8 July , 2024
7

تاثیر تهدیدات جماعت کوچک اما پر سروصدا بر تصویب CFT

  • کد خبر : 5979
  • 09 مهر 1397 - 7:49
تاثیر تهدیدات جماعت کوچک اما پر سروصدا بر تصویب CFT

به گزارش جمهوریت ، در آستانه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم  موسوم به CFT حدود ۵۰ نفر مقابل مجلس تجمع کردند. این لایحه پس از دو ماه مسکوت ماندن در دستور کار مجلس قرار گرفت. تجمع‌کنندگان در پلاکاردهایی که در دست داشتند تصویب این لایحه را خیانت به […]

به گزارش جمهوریت ، در آستانه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم  موسوم به CFT حدود ۵۰ نفر مقابل مجلس تجمع کردند.

این لایحه پس از دو ماه مسکوت ماندن در دستور کار مجلس قرار گرفت.

تجمع‌کنندگان در پلاکاردهایی که در دست داشتند تصویب این لایحه را خیانت به آرمان‌های انقلاب، موجب فروپاشی اقتصادی و خلاف فرامین رهبری عنوان کردند. سه یا چهار نماینده همسو هم در جمع معترضین حاضر شدند و با این افراد هم نوایی کردند.

اما ماجرا چیست ؟

این لایحه که تصویب آن ازجمله شرایط حذف دائم ایران از لیست سیاه FATF یا گروه ویژه اقدام مالی است، در هفته‌های گذشته با مخالفت شدید منتقدان دولت و برخی اصولگرایان اعم از نمایندگان اصولگرای مخالف دولت در مجلس روبه‌رو شد.

موافقان و مخالفان این لایحه آن‌چنان بر موضع خود درباره این لایحه اصرار دارند که حالا قرار است یک نشست مشترک میان موافقان و مخالفان لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون CFT در مجلس برگزار شود.

اما همه موافقت ها و مخالفت ها از درون مجلس نیست. آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد به مجلس درباره تصویب FATF انتقادات تندی داشت که با واکنش نایب رییس مجلس مواجه شد.

علی مطهری در اینباره نوشت : «آقای علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد به نمایندگان مجلس هشدار داده است که حواستان جمع باشد که در تاریخ اسمتان دنبال مملکت فروشان نیاید و نگویند شما هم با تصویب FATF جزو مملکت فروشان بودید. اولاً اگر بنا بود نمایندگان مجلس تشخیص‌های آقای علم‌الهدی را ملاک تصمیم‌های خود قرار دهند امروز اثری از جمهوری اسلامی نبود و انقلاب اسلامی را دودستی تقدیم آمریکا و اسرائیل کرده بودیم؛ چراکه همیشه انقلاب‌ها بیشترین ضربه را از ناحیه دوستان ناآگاه خود دریافت می‌کنند. ثانیاً این گفته آقای علم‌الهدی شاید بتواند به کشف منشأ پیامک‌های بعضاً تهدیدآمیز ارسالی از مشهد برای نمایندگان در ایام طرح لایحه مرتبط با FATF کمک کند.»

برخی نمایندگان مجلس هم با تأکید بر اینکه بیش از ۲۵۰ یا ۳۰۰ پیامک تهدیدآمیز درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم، دریافت کرده اند می گویند: «پیامک‌های ارسال‌شده با کد مشهد بیش از سایر کدها بود.»

برخی نمایندگان مجلس ابعاد بیشتری از ماجرای تهدید پیامکی را تشریح کرده‌اند. به گفته نمایندگان این پیامک‌ها به شکل سازمان‌یافته و دسته‌ای برای آنان ارسال‌شده است. آن‌گونه که نمایندگان می‌گویند گویی تشکیلاتی در نقاط مختلف کشور این پیامک‌ها را سازمان‌دهی کرده است.

محمدرضا تابش نماینده اردکان و نایب‌رئیس فراکسیون امید است گفته: «من در فراکسیون هم پیشنهاد دادم که این موضوع پیگیری شود؛ چراکه بعضی از شماره‌ها تقریباً ثابت است. ظاهراً تشکیلاتی شماره نمایندگان هر استان را به همان استان مرتبط داده تا آن‌ها این پیامک‌ها را ارسال کنند؛ البته ممکن است به‌صورت کشوری هم این کار را انجام داده باشند.»

«اینکه این تشکیلات چه تشکیلاتی است، موضوعی است که وزارت اطلاعات باید آن را عنوان کند.»

پروانه مافی نماینده مردم تهران هم گفت: «از شب قبل از طرح این لوایح در صحن علنی مجلس، بیش از ۱۴۰ پیامک برای من ارسال شد. پیامک‌ها تند و البته حاوی کلمات توهین‌آمیز بودند.»

از نمونه‌های پیامک‌هایی که برای مافی ارسال‌شده به این شرح است: «سلام؛ یادمان باشد عاقبت وطن‌فروشی و تن‌فروشی روسیاهی و خذلان است.»

این پیامک‌ها آن‌چنان خاطر نمایندگان را آزرد که علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه علنی ، ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان دراین‌باره را توهین‌آمیز توصیف کرد و گفت: «ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان ممکن است موجب شود نمایندگان نتوانند در موضوعات مختلف تفکر کنند؛ بنابراین ما در هیئت‌رئیسه این موضوع را بررسی می‌کنیم که چطور شماره‌های نمایندگان در اختیار این افراد قرارگرفته و برای آن تمهیدی خواهیم کرد.»

النهایه باید تا سه شنبه صبر کرد و دید قیل و قال و تهدیدات ، تجمع و شعارهای جماعتی کوچک اما پر سروصدا می تواند در تصمیم و اراده نمایندگان ملت تاثیر بگذارد یا خیر ؟

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=5979

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰