تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
3

علائم و تشخیص بیماری فیشر مقعدی

  • کد خبر : 38474
  • 22 بهمن 1397 - 14:39
علائم و تشخیص بیماری فیشر مقعدی
تشخیص فیشر مقعدی اغلب بر پایه علائم بیمار و معاینه فیزیکی انجام می شود. معاینه فیزیکی برای تشخیص این بیماری، شامل بررسی بصری نواحی اطراف مقعد است.

به گزارش جمهوریت ، شقاق مقعدی یا فیشر مقعدی، یک پارگی کوچک در بافت نازک و مرطوبی است که مقعد را می پوشاند. فیشر مقعدی زمانی اتفاق می افتد که مدفوع سفت یا حجیم در حین اجابت مزاج خارج شود، و عموما موجب درد و خونریزی حین دفع مدفوع می گردد. شما ممکن است اسپاسم هایی در حلقه ماهیچه ای انتهای مقعد یا اسفنکتر مقعد را به عنوان علائم فیشر مقعدی تجربه کنید. این اسپاسم موجب بیشتر شدن پارگی، محدود شدن جریان خون به این ناحیه، اختلال در بهبودی و بروز درد می گردد. فیشرهای مقعدی در کودکان بسیار شایع هستند، اما بزرگسالان در هر سنی را درگیر می کنند. طبق تخمین های به دست آمده حدود ۱ نفر از هر ۵ نفر در طول زندگی خود به بیماری فیشر مقعدی دچار می شوند. بیشتر فیشرهای مقعدی با راه های درمانی ساده مانند استفاده از غذاهای با فیبر بالا یا نشستن در تشت آب گرم برطرف می شوند. برخی افراد مبتلا به این بیماری برای درمان به دارو و گاهی جراحی نیاز دارند.

شما همچنین می توانید به مقاله های عوارض رابطه جنسی مقعدی، انواع و عوارض جراحی هموروئید و دیسپارونی یا مقاربت دردناک چیست؟ که توسط سایت رسانه دکتر سلامت تهیه شده است، مراجعه کنید.

علائم فیشر مقعدی

 

علائم فیشر مقعدی در ابتدا شامل خونریزی، احساس پارگی، باز شدن یا سوزش حین دفع مدفوع می باشد. زمانی که فیشر مقعدی ایجاد می شود، علائم این بیماری بعد از دفع مدفوع ظاهر می گردند. درد رکتال شدید بوده و چند دقیقه تا چند ساعت به طول می انجامد. خونریزی به عنوان یکی از علائم این بیماری، اغلب در مقدار کم و به رنگ قرمز روشن است. با این حال، خونریزی ممکن است در کاسه توالت حالتی شبیه به خونریزی سنگین را پیدا کند. برخی بیماران نیز خارش یا تحریک پذیری پوست اطراف مقعد را به عنوان علائم شقاق مقعدی تجربه می کنند.

عوامل زیر ممکن است، بروز فیشر مقعدی را تشدید نمایند و فاکتور خطری برای این مشکل باشند:

  • تروما وارده به کانال مقعدی برای مثال در اثر مدفوع حجیم و سفت
  • اسهال انفجاری
  • وارد شدن یک شی خارجی
  • تماس جنسی مقعدی
  • وجود بیماری های التهابی روده

علل فیشر مقعدی

 

فیشر مقعدی در اثر آسیب به پوشش مقعد یا کانال مقعدی به وجود می آید. در بیشتر موارد این بیماری در افراد مبتلا به یبوست ایجاد می شود.

سایر علل احتمالی فیشر مقعدی، عبارتند از:

  1. اسهال مداوم
  2. بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو
  3. بارداری و زایمان
  4. عفونت های مقاربتی مانند سیفلیس یا هرپس که موجب عفونی شدن و آسیب به کانال مقعدی می شود.
  5. سفت شدن غیر طبیعی ماهیچه های اسفنکتر مقعد که کشش در کانال مقعد را افزایش داده و امکان بروز فیشر مقعدی را افزایش می دهد.

نکته مهم:

  • در بسیاری از موارد علت فیشر مقعدی، به طور دقیق مشخص نیست.

تشخیص فیشر مقعدی

 

تشخیص فیشر مقعدی اغلب بر پایه علائم بیمار و معاینه فیزیکی انجام می شود. معاینه فیزیکی برای تشخیص این بیماری، شامل بررسی بصری نواحی اطراف مقعد است. این بیماری اغلب در وضعیت قائم ایجاد می شود. فیشرهایی که در موقعیت های دیگر قرار گرفته اند ممکن است، در اثر یک اختلال زمینه ای ایجاد شده باشند.

  • معاینه رکتومی (وارد کردن انگشت با دستکش به داخل مقعد) یا آنوسکوپی (وارد کردن یک وسیله کوچک برای مشاهده کانال مقعدی) در تشخیص اولیه این بیماری به کار می روند. این تست ها درد ناشی از فیشر مقعدی را افزایش می دهند و در کنار معاینه بصری و بررسی سابقه پزشکی ضرورتی ندارند. اگر در تشخیص بیماری، نگرانی در مورد شرایط دیگر که موجب فیشر مقعدی شده اند، وجود داشته باشد پزشک از این معاینات برای تشخیص بیماری استفاده می کند.
  • اگر تشخیص فیشر مقعدی ناواضح باشد، سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی توصیه می گردد، خصوصا اگر خونریزی رکتوم مشاهده شود. کولونوسکوپی اغلب برای تشخیص این بیماری در افراد ۵۰ ساله و بزرگ تر و برای غربالگری سرطان کولورکتال توصیه می گردد. در افراد جوان تر که فاکتور خطری برای سرطان کولورکتال یا بیماری های روده ای ندارند، سیگموئیدوسکوپی انجام می شود.
  • برای کسانی که فیشر مکرر دارند، کولونوسکوپی جهت رد بیماری التهابی روده انجام می شود.

رسانه دکتر سلامت

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=38474

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰